Loading...
Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24 GOLF OCH SPONSORING Pengarna r
ullat inom golfen Alla vet att golf är en sport där det rör sig mycket pengar. Svensk Golf har gjort en kartläggning över de sponsorsintäkter som finns på olika nivåer inom vår sport. Svaret blev förbluffande: drygt 130 miljoner! TEXT: STEFAN HÄLLBERG En idrott i sportslig med- vind har lättare att få sponso- rer. Detta är naturligt. Golfen har på senare år uppmärksam- mats i massmedia på ett helt annat sätt än tidigare. Vi har fått slagkraftiga elitspelare på såväl dam- som herrsidan. Detta och några saker till har gjort att sponsorerna satsar mer och mer pengar på golf. Sponsoring var tidigare före- tagens sätt att stödja idrotten. Numera handlar det mer om samarbete mellan två affärs- partners. Idrotten har något att sälja som företagen är intres- serade av. Vidsträckt begrepp Sponsoring är ett vidsträckt begrepp. Det finns många oli- ka definitioner. Var går grän- sen mellan köp av reklam och sponsoring? Många som köper en reklamplats eller annons någonstans kallar det sponso- ring. I den här översikten har vi dock betraktat sponsoring som något mer än bara köp av re- klamplats. Sponsoring handlar istället om ett samarbete på litet längre sikt mellan två af- färspartners där själva reklam- platsen bara är en del av upp- görelsen. För övrigt bör det vara ett "paket" som sys ihop av båda parter. Täta kontakter Viktigt när det gäller spon- soring är också att "hålla gry- tan kokande". Det räcker inte att bara skriva under ett avtal och sedan rulla tummarna och vänta på att pengarna kommer in. Det är en förutsättning att de två parterna har regelbundna kontakter under-avtalstiden för att höra efter så att allt funge- rar som det ska. Precis som vid andra, mer platoniska, förhål- landen bör tändvätska då och då tillföras för att samarbetet ska fungera bra. I takt med de senaste årens golfhausse har också sponso- rerna i ökad takt pytsat in slan- tar i golfens kassaskrin runtom i Sverige. Det handlar om mycket pengar. Intäkterna av sponso- ring (brutto) i golf-Sverige hamnar under ett år på drygt 130 miljoner kronor. Med sponsoring menar vi för att förenkla det hela, såväl köp av reklam som sponsring. Hur mycket det blir kvar netto skiljer sig mycket från klubb till klubb och från tävling till tävling. Vi har därför valt att i sammanställningen enbart presentera bruttosiffror. En miljard För att få ett visst grepp om hur mycket 130 miljoner är kan det vara bra att veta att den totala marknaden för idrotts- sponsoring i Sverige uppgår till drygt 1 miljard kronor om året. Golfens andel är alltså lågt räknat 10 procent. Den största delen av dessa pengar står klubbsponsuring- en för. 200 klubbar har i ge- nomsnitt 350.000 kr i intäkter från sponsoring. Detta ger en summa på 70 miljoner kronor. Siffran har beräknats fram på ett urval av 10 procent av våra klubbar. Varningslampa Utvecklingen på klubbnivå har de senaste åren varit myck- et kraftig. Så sent som 1984 låg klubbarnas samlade intäk- ter för sponsoring på ca 5-10 miljoner. Det är naturligtvis trevligt att mycket pengar kommer in, men samtidigt gäller det att inte hänga upp för mycket av verksamheten på pengar från sponsoring. När viktiga delar av verksamheten blir beroen- de av sådana intäkter bör en varningslampa börja blinkahos de som ansvarar för verksam- heten. Ett sponsorssamarbete kan ju avslutas snabbt av många olika skäl. Sponsoringmarkna- 24 SVENSK GOLF • 11/1989
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118