AI Årsredovisning 2019 1
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET 12 februari förvä
rvade Bavaria Haugesund AS 51% av andelarna i MPS Micropaint Haugesund AS. Bolagets verksamhet består av underhåll och reparation av fordon. 18 februari tillträdde Hedin Belgien Bil AB en plåt- och lackverkstad i anslutning till den befintliga bilanläggningen i Lier, Belgien. GS Bildeler AS förvärvade 91% av aktierna i EBC Brakes Norge AS per den 26 februari. EBC Brakes är en grossist av bromsar och rekondartiklar till bil och MC. 7 juni ingick Bavaria Norge AS avtal att förvärva tre BMW-anläggningar i Ålesund, Molde och Kristiansund i Norge av Brages Bil AS. Tillträde skedde den 14 augusti. 21 augusti förvärvade Hedin Belgien Bil AB två Mercedes-Benz fullserviceanläggningar mellan Antwerpen och Gent. 22 augusti ingick Hedin Belgien Bil AB avtal att förvärva en Mercedes-Benz fullserviceanläggning mellan Antwerpen och Bryssel. Förvärvet slutfördes den 16 september. 1 december förvärvades inkråmet i en FordStore-anläggning i Västerås från HermiBil i Mälardalen AB i konkurs. Västeråsanläggningen är den åttonde i ordningen i Hedin Mölndal Bil AB. HÄNDELSER EFTER RÄKENSKAPSÅRETS UTGÅNG 30 januari offentliggjordes att Anders Hedin Invest AB och Stern Groep NV, en nederländsk börsnoterad fordonsåterförsäljare, för exklusiva förhandlingar om ett eventuellt samgående mellan deras respektive fordonsverksamheter, inklusive I.A. Hedin Bil AB. På grund av Covid-19 beslutades det i mars 2020 att avvakta med fortsatta diskussioner tills bilbranschen återgått till normalläge. 1 april startades försäljning av begagnade bilar under varumärket Car Store i ett separat bolag, Car Store Sweden AB. Första försäljningsanläggningen är belägen i Täby. FÖRVÄNTAD FRAMTIDA UTVECKLING Totalmarknaden har varit stark de senaste åren och bedöms gå ned på våra marknader nästa år. En stor osäkerhet har infunnit sig i branschen efter utbrottet av Covid-19 vilket innebär att försäljningen förväntas minska under våren och sommaren 2020. Varje hemmamarknad har olika förutsättningar beroende på samhällets riktlinjer för att hantera virusspridningen, arbetsmarknadslagstiftning, statliga stödpaket och kundernas beteende. I Belgien har myndigheterna beslutat om temporär nedstängning av ej kritiska verksamheter, vilket innebär att våra anläggningar är stängda från 18 mars, förutom viss jourverksamhet i servicemarknaden. En statlig lönegaranti täcker större delen av kostnaderna för de anställda. Nedstängningen gäller preliminärt till 20 april. I Norge har leveranserna gått ner i mars men orderreserven har ökat. Bokningsläget i verkstäderna är fortsatt gott. Mot bakgrund av osäkerheten i marknaden och förväntade leveransstörningar genomförs korttidspermitteringar av 30-50% av personalen. Antalet omvärderas löpande. I Sverige gick vår nybilsförsäljning ner med ca 15% i mars jämfört med föregående år. Begagnatförsäljningen minskade med knappt 4% och verkstäderna är opåverkade. Genomförda åtgärder omfattar bl a avslut av anställningar och korttidspermitteringar. Alla bolag har gått in i krisberedskap, med en tätare uppföljning och prognostisering av resultat och likviditet utifrån olika scenarier och ett intensivt fokus på att minska kapitalbindningen. Sparpaket är lagda för att kunna anpassa kostnader till nya marknadsförutsättningar. Samtliga åtgärder syftar till att kunna övervintra en längre konjunkturnedgång med så lite negativ påverkan på verksamheten som möjligt. Samtidigt är viktigt att påpeka att påverkan på våra hemmamarknader, undantaget Belgien, hittills varit begränsade. RISKER Bilförsäljning är beroende av konjunkturutvecklingen och skapar en känslighet i koncernens försäljningsutveckling. För att reducera känsligheten i lönsamhet krävs effektiva processer och kontroll på lagersituationen. De flesta avtal med generalagenterna är rullande tvåårsavtal eller femårsavtal. Det innebär att det är nödvändigt med en god relation mellan generalagent och återförsäljare och att bygga långsiktiga samarbeten. Hedinkoncernen har som mål att vara en viktig samarbetspartner till respektive generalagent och bygga förtroende mellan parterna. Att skapa ett helhetskoncept med finansiering, försäkring, service, kort och olika möjligheter till ägarformer bidrar till ökad kundlojalitet. Genom ett brett utbud av varumärken minskar även de risker som uppstår genom en alltför stor exponering på enskilda varumärken. Samtidigt har de senaste årens expansion i huvudsak skett inom premiumsegmentet och på delvis nya väl fungerande marknader vilken gjort det möjligt att sprida riskerna på ett positivt sätt. Genom koncernens verksamhet inom flera delar av bilbranschen som försäljning, verkstäder, hyrbils- och reservdelsområdet skapas möjlighet att bredda och sprida riskerna. Som förklarat under rubriken ”Förväntad framtida utveckling” har Covid-19 utbrottet redan påverkat vår verksamhet. Osäkerheten på marknaden orsakar en nedgång i ekonomisk aktivitet och den långsiktiga påverkan på koncernens verksamhet är för närvarande okänd. De viktigaste riskerna som följer med den osäkra situationen är följande; - Efterfrågan: Även om påverkan hittills varit begränsad jämfört med flera andra detaljhandelsbranscher finns en risk att konsumtionen av kapitalvaror, inklusive bilar, minskar till en betydligt lägre nivå över en längre tid. Besparingspaket är lagda för att möta risken för en sådan utveckling. - Lagervärden: Vid ett överutbud i marknaden finns en risk för prisjusteringar nedåt i bilpriser. Vi analyserar kontinuerligt befintligt lager och inbyten för att aktuellt lager skall vara konkurrenskraftigt. - Leveransförmåga: Flertalet bilfabriker i Europa stängdes i slutet av mars, och förväntas öppna igen i april/maj. Detta kan kortsiktigt påverka vår leveransförmåga. - Finansiering och likviditet: Om nedgången blir långvarig finns en risk att refinansiering av nuvarande kreditportfölj inte kan ske. Det sker en löpande dialog med våra kreditgivare för att säkerställa ett långsiktigt samarbete. I våra nuvarande lånevillkor finns inga särskilda covenanter som påverkar finansieringen negativt. BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT Högsta beslutande organ i I.A. Hedin Bil-koncernen är bolagsstämman. Bolagsstämman utser en styrelse, som har det yttersta ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredställande så att kvaliteten i den finansiella rapporteringen kan säkerställas. Det är styrelsens ansvar att tillse att bolagets organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och bolagets ekonomiska förhållande i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt. Styrelsen utvärderar löpande den verkställande direktörens arbete. VD har i uppgift att tillsammans med CFO granska och säkerställa kvaliteteten i den finansiella rapporteringen. Tydliga riktlinjer kommuniceras till dotterbolagen för att säkerställa att de regler och principer som tillämpas är gemensamma för koncernens företag. Koncernens externa revisorer rapporterar till styrelsen vid behov, dock minst en gång per år. 46 I.A. HEDIN BIL AB / ÅRSREDOVISNING / 2019