Bygdegården 1
”Vi slutade räkna vid 1 000 föreställningar” Mor
och dotter, två kvinnor inom scenkonsten som blivit varandras bästa kollegor och skapat framgångsrik kultur och underhållning i 14 år. Mamma Solveig som stod på scen första gången i 60-årsåldern, dotter Cecilia som sjungit och showat, blandat med andra yrken, stora delar av sitt liv. Båda älskar bygdegårdar. Cecilia ger publiken det de vill ha. Musik, dramatik, allvar och skoj. Allt ryms inom scenkonsten. Spretiga vägar ledde till slut Cecilia Kyllinge från Dalarna rätt. Hon skriver, regisserar, står själv på scenen, sjunger och gnabbar med publiken vare sig det är på en stor eller liten scen. – Ja, man behöver kunna lite av varje. I grunden handlar det om att få till en show som arrangörer vill ha och folk vill se. Och det är jag som skriver manus, regisserar och bygger kulisser. Sen för att föreställningen ska komma ut så behöver jag sätta ihop turnéer, skriva kontrakt med arrangörer, köra bil och släp, sköta tekniken, bygga och bära, och sen stå på scenen. Det är tur att jag tycker om att jobba hårt och går igång på äventyr och strapatser, skrattar Cecilia. Den spretiga vägen till att nu vara sin egen chef i enmansföretaget Kyllinge Nöje AB gick via busschaufförsjobb i Stockholm till husmålarfirma i Los Angeles bara för att nämna några jobb. – Favorit-spelplatserna är bygdegårdar. Vi har kanske 30 stycken i Sverige som vi återvänder till med alla våra shower. De ligger ofta lite hemligt till, och på vackra platser, så bara körningen dit brukar vara en andäktig upplevelse. Sen när man öppnar dörren så luktar det kaffe och hembakt och man tas emot som i en mjuk famn av arrangörer som längtat och väntat. Vi har fått många vänner på bygdegårdarna, säger Cecilia. Hennes repertoar är bred. På scenen har hon hyllat både Tina Turner, Björn Afzelius, Lill-Babs och Janis Joplin och hon har släppt nio skivalbum. Tillsammans med sin mamma Solveig Bergqvist Larsson har Cecilia gjort nostalgishower och skrivit en barnbok. – Mamma skrev manus till Solveig Bergqvist Larsson och dottern Cecilia Kyllinge har gjort sju nostalgishower hittills och den åttonde är på gång, här ses de i showen om Lill-Babs. Foto: Jörgen Andersson 12 den första nostalgishowen och bad mig sjunga, vilket jag precis hade kommit igång med efter ett uppehåll på grund av prestationsångest. Den utmaningen passade mig perfekt och showen ”Ta’t lugnt ta en Toy” fullständigt exploderade. Vi gjorde över 250 spelningar, berättar Cecilia. Förra året fick hon uppdraget av Bygdegårdarnas Riksförbund, genom Kulturbygdsturnén, att turnera i Dalarnas bygdegårdar. Det resulterade i enmansföreställningen ”Bäst i Test” och nu är Cecilia ute med den i hela landet. – Jajamän i vår bär det av norrut. Jag har spelningar inbokade både i Skellefteå, Boliden och Jokkmokk. Snacka om äventyr! säger Cecilia. På frågan om det inte blir tråkigt att spela samma show om och om igen, blir svaret: – Det spelar ingen roll hur många gånger jag spelar samma föreställning för publiken är alltid ny. Det är kontakten, spänningen som sker mellan oss i rummet, som gör det magiskt och så roligt att spela. Varje gång! Både i mammas och mina nostalgishower och i min senaste Bäst i Test har jag märkt att det kommer nästan lika många män som kvinnor. Det är något jag är väldigt stolt och glad över. Nya äventyr väntar. Det blir premiär på en ny show i september 2024. – Det är mamma och jag som planerar en ny nostalgishow, det ska bli så roligt efter att vi har jobbat på varsitt håll ett tag. Jag blev lite lätt stressad härom dagen, när en arrangör ville boka showen och bad mig skicka affischer. Vi vet inte mer än titeln i nuläget: ”Entré & Sorti”, skrattar Cecilia. INGER KRAFT ETZLER