Bygdegården 1
Artikeln fortsätter på nästa sida Cecilia och Sol
veig är varandras bästa kollegor och det är mycket humor i showerna som Solveig skriver och de skapar och framför tillsammans – här inför ”Tag det rätta tag Cloetta”. Foto: Stefan Thelin Solveig om dottern Cecilia: ”Cecilia är den bästa kollega jag har haft, alla kategorier, under alla mina yrkesår. Att jag har kunnat göra den här långa nostalgiresan är tack vare att Cecilia och jag har kunnat komplettera varandra. Jag är manusförfattare till den nostalgi som Cecilia inte känner till. Hon kan det jag inte kan. Hon har förmåga att se röda tråden, en helhet i det manus jag skriver och är regissör. Cecilia är en fena på att imitera och levandegöra, så jag får ofta träningsvärk av gapskratten. Jag är otroligt imponerad av hennes senaste en-kvinns-show Bäst i Test där hon turnerar ensam och gör precis allt.” Cecilia om mamma Solveig: ”Mamma är ett guldkorn som kollega och samarbetspartner. Nostalgishowerna som hon skriver passar som hand i handske på scenerna ute i byarna. Hon är den mest pålitliga partner man kan ha – har hon lovat något så genomför hon det. Hennes resa från lärare till att stå på scen och försörja sig på det är magisk. Hon är superhäftig och så kreativ.” Solveig lämnade tryggheten som lärare. Efter ett långt yrkesliv som lärare valde Solveig Bergqvist Larsson att byta bana. Tillsammans med sin dotter Cecilia Kyllinge gjorde hon showen ”Misstag & Dikeskörningar” på kvinnodagen 2009. – Det var mest på skoj, men vi fick sådan fin respons och kontrasten mellan den upplevelsen och den trötthet jag upplevde hos elever och mig själv i skolan gjorde att jag två år senare sa upp mig och sen dess har jag försörjt mig på scenshower, berättar Solveig. Ett klart vågat drag att avsluta en anställning och ge sig in på en okänd bana som frilansare med det egna företaget Solpennan i 60-årsåldern. Men publikens positiva mottagande har fortsatt och nu har hon och dottern Cecilia gjort sju shower med nostalgi som röd tråd. Nostalgin är hämtad från Solveigs egna barn- och ungdomsår på 1950- och 1960talet. Hon skriver manus som hon även hämtar inspiration till ur de böcker hon har skrivit. Tillsammans har de spelat långt över tusen föreställningar på scener som Göteborgs Stadsteater, Wermlandsoperan och inte minst många bygdegårdar. Fortsättning på nästa sida 13