Kanalen 1
2 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 3 • Vecka
3 • Tisdag 17 jaNuaRi • 2017 sidan två Mer privat än personligt N är butiker och caféer försöker profilera sig blir ibland ytan så ängsligt tillrättalagd att den döljer det unika och genuina som eventuellt finns därunder. För några år sedan öppnade en liten bokhandel i den söderstadsdel i Stockholm där min kompis P bor. Det måste ses som modigt med en sådan satsning i en annars osäker bokbransch och min kompis vill gärna stötta butiken. Ändå kommer han ofta därifrån med en känsla av att inte riktigt passa in. Personalen är förvisso tillmötesgående men butiken är så snyggt och personligt hipsterinredd att den i min kompis ögon framstår som privat, vilket i sig blir exkluderande. Det skapar en osäkerhet om varför personalen är där. De uttrycker sig i design, när man som kund bara vill ha hjälp med att hitta en bra bok. Det här blir extra olyckligt eftersom jag är säker på att ingen människa startar en bokhandel med grundtanken att bara ha en snygg, designad butik. Den personlighet de här entreprenörerna visar upp känns inte äkta eftersom den är satt efter en stilmall. Jag har ett eget exempel också, ett surdegsbageri som stylat sig så in i bängen enligt de rådande inredningstrendsmallarna att det djupt personliga i det nybakade brödet hamnar i skuggan av det djupt opersonliga i den hippa caféavdelningen. Även här är jag säker på att ägarna startat bageriet för att de vill baka gott bröd. Den personlighet de här entreprenörerna visar upp känns inte äkta eftersom den är satt efter en stilmall. Det döljer grundidén i verksamheterna som båda två borde kunna stå för sig själva. Design är inte allt. Kvarterspizzeriorna, ni vet de där som alla verkade köpa sin inredning från samma pizzeriainredningsgrossist i Rotebro (Ett uppstoppat älghuvud här, en spegel med Jack Danielstryck där, en tavla med Hötorgskonst där borta)? Deras pliktskyldigast inredda lokaler gav sken av en opersonlighet som på något konstigt sätt ändå signalerade personlighet, som sade; Här struntar vi i hur det ser ut, vi koncentrerar oss på att baka pizzor. Jag önskar att bokhandelsägarna och bagarna kunde lita på att de har personlighet nog själva istället för att styla bort sig till just opersonlighet. NÄCKROSEN ÖSTANÅ Foto: tommy RÅshAmmAR Satsa på bättre infartsparkeringar Du som plogar Valsättravägen i Svinninge - tusen tack för det extra. Kramar! SvT Vid fågelbordet ... Trafiken genom centrala Åkersberga är som bekant alldeles för tät, i synnerhet i rusningstid. Ett sätt att minska trafiken är att få fler att ställa bilen och åka kommunalt men då krävs fler infartsparkeringar i nära anslutning till tåg och bussar. Idag finns endast en infartsparkering i nära anslutning till tåg och bussar och det är den Koltrasthane. Vid snö och minusgrader är äpplen mycket omtyckta. östra parkeringen nära bussterminalen. Denna parkering blir under vardagar (över-)full vid kl. 06.30 under vardagar. För många är det inte möjligt, med hänsyn till att lämna barn på förskolor och liknande, att åka så tidigt för att få en parkeringsplats. Sidensvans. Vid snö och minusgrader är äpplen mycket omtyckta. Foto: tomAs seippel Den västra parkeringen, väster om kanalen borta vid hundkapplöpningsbanan ligger alldeles för långt ifrån tåg och bussar. Det tar, om man tar den kortaste vägen längs V Bangatan, 7-9 min att gå den vägen, som är mörk och ofta dåligt snöröjd. Att korsa vägen som kommer från Österskär är förenat med stor fara, då det inte finns något övergångsställe. Går man den väg som förmodligen är tänkt som går genom bostadsområdet tar det 9-12 min vilket är för lång tid. Vi bor norr om Åkersberga och då vi har olika arbetstider beroende av två bilar och då vi aldrig får plats på den närmaste parkeringen, tar vi bilarna till Galoppfältet, där det finns en stor och bra parkering i nära anslutning till tåget. Jag vet att vi inte är ensamma om att göra så. På hemvägen blir det oftast att vi handlar i Arninge, vilket innebär att affärerna i Åkersberga går miste om kunder. Vissa tar säkert bilen hela vägen till sina arbetsplatser. Detta är inte bra med hänsyn till trafiksituationen och därmed miljön. Bättre/närmare infartsparkeringar skulle säkert få fler att åka kommunalt. Nu till några förslag: 1) Upplåt de översta våningarna på parkeringshusen, både östra och västra, som infartsparkering under vardagar. De översta våningarna står alltid tomma då. 2) Gör gamla Preemmarken till infartsparkering. Det går säkert att få det trevligt om man till exempel planterar träd. 3) Gör Järnvägsparken till parkering. Inte så bra alternativ men parken utnyttjas väldigt lite. För en bättre trafiksituation, en bättre miljö och för handlarna i Åkersberga centrum så satsa på fler infartsparkeringar i nära anslutning till tåg och bussar. Pendlare Din lokaltidning i ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM Lokaltidningen Kanalen ges ut varje vecka av: Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga Telefon: 08-540 883 00 • www.fixmedia.se JESPER ALMÉN redaktionen@fixmedia.se Tipstelefon: 08-540 883 00 TRycKERi: Pressgrannar AB 2016 TRycKuPPLAgA: 22.715 ex DiSTRiBuTion: Posten - 22.215 ex utdelas till samtliga hushåll i Österåker och Vaxholm. Alla rättigheter förbehålls Fix Media AB. Särtryck eller vidaretryck får ej ske utan Fix Medias medgivande. För insänt material ansvaras ej. Stefan Söderberg VD och ansvarig utgivare stefan.soderberg @fixmedia.se Charlotta Lambertz Redaktör charlotta.lambertz @fixmedia.se Lena Emmoth Redigerare lena.emmoth @fixmedia.se Jannica Sundkvist Annonsproducent jannica.sundkvist @fixmedia.se Marie-Anne Borgenengh Annonssäljare marie-anne. borgenengh @fixmedia.se Åsa Hederstedt Annonssäljare asa.hederstedt @fixmedia.se Jesper Almén Reporter jesper.almen @fixmedia.se Agneta Johansson Reporter agneta.johansson @fixmedia.se Maria Ehrs Reporter redaktionen @fixmedia.se Inger Lindegren Reporter redaktionen @fixmedia.se Monique Stalås Hörnsten Reporter redaktionen @fixmedia.se Anders G Jakobsson Reporter redaktionen @fixmedia.se insändare & tips: redaktionen@fixmedia.se. Tel. 08-540 883 00 • Privatmarknad & familj: privat@fixmedia.se