Nöjesnytt Helsingborg 1
LITA PÅ DIG SJÄLV OCH GÖR DET FULLT UT Det blåser
på månen är Erik Linklaters klassiska berätt else som skildrar hur Dina och Dorinda tar sig till Bombardiet för att befr ia sin tillfångatagna pappa. Nils Dernevik spelar inte bara pappan till systrarna utan även Silverfalken där han svävar högt ovanför scengolvet på Helsingborgs stadsteater. D et här är nog min karriärs höjdpunkt, säger skådespelaren Nils Dernevik där han svävar i linor högt över scengolvet på Helsingborgs stadsteater. Repetitionerna av Erik Linklaters klassiska berättelse Det blåser på månen är inne i ett intensivt slutskede. Berättelsen om systrarna Dina och Dorinda och deras fantasifyllda äventyr är läst och älskad av många. Nils Dernevik spelar inte bara pappan till systrarna, hans stora utmaning är rollen som Silverfalken. – Att fl yga däruppe är tekniskt komplicerat, men vi börjar få ordning på det nu, säger Nils Dernevik och breder ut sina långa, silvriga falkvingar. Han beskriver den härliga känslan att vara med i en uppsättning där fantasin får rejält svängrum. – Jag har en god vän som forskar i hur användandet av smartphones påverkar oss. Det läskiga är att bland det första som vi tappar är just vår förmåga att fantisera. Vi slutar att dagdrömma, de där stunderna när vi låter fantasin fl öda försvinner. Allt kommer serverat genom telefonen. Därför känns det extra viktigt att vi gör en sådan här föreställning som på olika sätt utmanar den yngre publikens förmåga att frigöra fantasins krafter. Det blåser på månen skildrar hur Dina och Dorinda tar sig till Bombardiet för att befria sin pappa som tagits tillfånga av en grym diktator. – För mig handlar berättelsen mycket om hur livet påverkas av de val vi gör. Till exempel kan man fråga sig om en god handling alltid ger ett gott resultat? Tjejerna i vår pjäs väljer ju att göra saker med goda avsikter, men så händer det grejer som de inte riktigt hade räknat med. Sedan gillar jag den surrealistiska 10 | nöjesnytt känslan, säger Nils Dernevik. Jag gillar att vi i vårt arbete med föreställningen hela tiden fl yttar gränserna, att vi går utanför ramarna. Nils Dernevik berömmer både regissören Sara Cronberg och kollegorna i ensemblen. – Det är ett oerhört begåvat gäng jag får arbeta tillsammans med. Och vi har dessutom så otroligt kul. Förutom i början när jag fastnade i linorna, då var jag förmodligen inte så kul att vara med, säger han. Boken som ligger till grund för pjäsen Det blåser på månen skrevs 1944. Det andra världskriget pågick fortfarande och författaren Erik Linklater hade själv deltagit i det första. Det är alltså ingen tillfällighet att Dina och Dorindas pappa ger sig iväg till landet Bombardiet och att det pågår ett krig där. För Nils Dernevik är det uppenbart att systrarnas äventyr är en produkt av deras fantasi. – De hittar på allting, det blir en lek mitt i det allvarliga som gör det möjligt för dem att hantera det jobbiga med att deras pappa tvingats ut i kriget, säger han. Vad tycker då Nils Dernevik att den unga publiken ska ta med sig från föreställningen? – Att man ska våga lita på sig själv, säger han. Det är det absolut viktigaste. Lita på dig själv, var den du är, och gör det fullt ut! TEXT: ROBERT HARRAY FOTO: DAVID SKOOG OCH TRULS BÄRG