Näringsliv 2019 1
18 NÄRINGSLIV SJUHÄRAD Vecka 16 - 2019 Går mot tr
enden – här I gamla Gäsene härad har bönderna framtidstro. Mejeriet växer och skrev nyligen ett nytt stort avtal med Coop. Nu återstår bara att få västsvenskarna att inse att osten faktiskt kommer från Sjuhärad. – Att visa att det handlar om lokalproducerad ost har varit vår stora utmaning, säger Claes Persson, vd på Gäsene Mejeri. LJUNG De fl esta har sett Gäsenes ostar ligga i butikshyllorna. Men långt ifrån alla har förstått att det handlar om närproducerad ost gjord på mjölk från gårdar i Sjuhärad. Inte ens butikerna själva tycks ha koll. – Vi bjöd hit handlare med butiker i Borås för att de skulle få en bättre bild av vilka vi är och vad vi gör här. De visste inte ens vilket håll de skulle åka åt, säger Claes Persson, vd på Gäsene Mejeri, med produktion i Ljung, bara drygt fyra mil från Borås. Här görs all ost av mjölk från gårdar i Gäsene härad. – Min pappa var mjölkbonde i Borgstena. Det tillhör inte Gäsene så han fi ck inte leverera hit, berättar Persson vidare. SKA TA FRAM NY LOGGA För att förstärka bilden av Gäsene som Sjuhärads egen ostproducent ska ostarna nu få nya förpackningar. Företagets logga ska göras om och det ska tydligt framgå att mjölken kommer från västsvenska kor. Efter att ha försäkrat sig om att ingen fi ngrar på kameran visar Persson upp den nya – fortfarande topphemliga – grafi ska profi len som kunderna kommer att mötas av i butiker med start i höst. – Att visa att det handlar om lokalproducerad ost har varit vår stora utmaning. Därför är det här viktigt för oss. Inne i mejeriet produceras varje dag 8 000 enkilosostar. – Även om vi är Sveriges minsta mejeriförening är vi inget litet gårdsmejeri, säger Persson. Arla är solklar etta i Sverige med 72 procent av mjölkproduktion. Gäsene är minst med en procent. Däremellan fi nns Skånemejerier, Norrmejerier och Falköpings mejeri. – Faktum är att det här är det enda området i Sverige där antalet kor faktiskt ökar, säger Persson. STORT AVTAL MED COOP I dag levererar 23 gårdar mjölk till Gäsene som faktiskt har fått investera i mejeriet för att kunna ta tillvara all den mjölk de får in. – Vi betalar mer för mjölken och det gör att våra bönder har en framtidstro och kan investera. Tidigare fi ck vi sälja vidare en del mjölk men nu har vi byggt ut vår produktionskapacitet för att kunna producera mer ost själva. Nyligen stod det klart att Gäsene tar över tillverkningen av Coops egen hushållsost. Det är en stor aff är som omfattar 330 000 kilo ost per år. Det är tio-tolv procent av Gäsenes totala produktion. – De vill visa sina kunder att de har ost gjord på svensk mjölk. De sätter ut vårt namn på ostarna också, det är så klart roligt. Gäsene Mejeri Grundades: 1931 Ägs av: 28 bönder i Gäsene härad i Herrljunga kommun Antal anställda: 30, plus ungefär lika många till som jobbar med att visa upp, marknadsföra och demonstrera osten ute på bland annat mässor och i matbutiker Antal kor som levererar mjölk: Cirka 3000 Produktion: Cirka 8 000 stycken 1-kilosostar per dag Omsättning: Cirka 180 miljoner kronor Simon Leppämäki 0320-20 91 44 simon @markbladet.se