Kanalen 1
nr 14 • vecka 14 • tisdag 5 april • 2016 Åkersber
ga kanalen 17 SKICKA IN DINA TEXTER OCH BILDER! Du är alltid välkommen att skicka in egna texter och bilder till vår familjesida. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. familj &porträtt Åkersberga Då & Nu S/S åkers Kanal lämnar här slussen på väg nedströms. Vi står mellan nuvarande Centralvägen och kanalen. På Runösidan tronar i ensamt majestät kvarnen, som tyvärr, svårt vandaliserad, förstörs vid en anlagd brand 1981. I en storm i början av 1900-talet har den förlorat sina vingar. Förutom kvarnen finns ingen bebyggelse och som synes nästan inga träd utmed kanalen. slussen Åkersån – Åkers ström är en av de viktiga vattenlederna in till svearikets kärna. Den fortgående landhöjningen grundar upp farleden och den viktiga sjöfarten försvåras. Prästen Israel Acrelius, född 1714 i Österåker, berättar hur en man ”år 1705 for ifrån Åkerström med en strömmingsbåt upp till Helgå gård, men sjöledes kunde han ej komma längre upp”. Trettio år senare Acrelius förändringen: ”Förleden sommar beskriver gick jag på några ställen torrskodd över denna å, inte långt från Saltsjön, där vattnet då knappt var rinnande där skepp och skutor förr haft sin väg.” Något radikalt måste uppenbarligen göras! År 1822 inleds arbetena med att muddra och gräva den nya ledens sträckning. Arbetet utförs främst av indelta soldater ur Västmanlands och Hälsinge regemneten samt ett mindre antal arbetare från trakten. I juli 1825 kan den nya kanalen tas i bruk. Men glädjen blir kortvarig; slussen visar sig vara akilleshälen. Slussportarna spricker sönder, slusströsklarna har stora läckor och farleden grundas på nytt upp. Under åren 1912-1914 ersättas de gamla slussportarna med nya järnportar och trafiken på kanalen kan återupptas i full utsträckning. Vid sidan av trafiken med rosVem kan det vara? Kvinna 4 Kvinna 5 lagsskutor och småbåtar går sedan 1880-talet daglig ångbåtstrafik mellan Stockholm och Brottby på kanalen. Denna trafik pågår till 1927, varefter Margretelunds brygga kommer att utgöra slutstation för linjen från Stockholm. Mycket är förändrat men slussen ligger kvar som ett levande minnesmärke över tidigare generationers ingenjörskonst! Portar och luckor manövreras idag, preFoto: Elliord Mattsson cis som förr, med handkraft. Till höger om slussholmen strömmar Åkersån fram den naturliga vägen. Runöhöjden har däremot förändrats radikalt under de senaste tjugo åren. Bebyggelsen utgör nu ett betydande tillskott till det moderna bostadsbeståndet i Åkersberga. Och utmed kanalens stränder sträcker sig kanalparkens promenadvägar, flitigt utnyttjade och mycket omtyckta av lokalbefolkningen. Österåkers Hembygds- och fornminnesförening har en stor mängd äldre fotografier på okända personer. De vill gärna ha hjälp av er läsare att få fram vilka personer det kan vara på bilderna. Känner du igen någon eller några av personerna på bilderna är du välkommen att höra av dig till oss på redaktionen. Man 1 Man 2 Mycket är förändrat men slussen ligger kvar som ett levande minnesmärke över tidigare generationers ingenjörskonst! Slussholmen Kanalens vatten ligger stilla. I bakgrunden reser sig en hög skorsten. Det är Smedby tegelbruks skorsten. Alltså måste fotografiet vara taget före 1917, för det året rivs skorstenen. Vi kan till höger i bilden ana infarten till slusskammaren, men i övrigt är det inte helt lätt att känna igen sig. Frånvaron av träd utmed kanalen har sin naturliga förklaring; man skulle med hästar eller oxar kunna dra fram icke motordrivna fartyg som passerar. År 1920 trafiekras kanalen till exempel av 546 ång- och motorfratyg, 55 segelfartyg, 144 pråmar, 220 bågar under tio ton och 378 timmerflottar. Det är sensommar 2007. Skolorna har just börjat höstens arbete och många skolklasser använder vid denna tid på året kanalens vatten för kanotfärder. Från kommunens sida har man gjort mycket för att stimulera och underlätta friluftslivet; vi ser på bilden bryggor för upptagning och sjösättning av kanoterna. Höga träd har under åren hunnit växa upp på Slussholmen och utmed kanalen. Inte längre behövs oxarnas eller hästarnas draghjälp. Åkers kanal och stränderna längs denna har helt tagits över av fritidsfolket för båtfärder och promenader. Text och bilder ur boken "Åkersberga Då och Nu Ring eller skicka ett mail till oss! 08-540 883 00 eller e-post: redaktionen@fixmedia.se Publicerat med tillstånd av Österåkers Hembygds- och fornminnesförening