Kanalen 1
6 samhälle &politik Åkersberga kanalen nr 14 • ve
cka 14 • tisdag 5 april • 2016 Missa inte! Den nya helgtrafiken Från och med 15 april kommer Waxholmsbolaget att trafikera linjen Åsättra brygga på Ljusterö till Möja på helgerna. Rutten inkluderar stopp på Nässlingen, Norra Svartsö, Äpplarö, Norra Ingmarsö, Norra Ekskäret, Husarö, Särsö, Finnhamn och Stora Karlholmen med tre turer på fredagar och två turer på både lördagar och söndagar, samt ungefär lika många turer åt andra hållet. En resa hela sträckan från Åsättra till Möja kommer att ta en timme och 20 minuter. KlARspRåK i österåkerspolitiken Arne Ekstrand med gäster Snart kan fastlandsbor ge sig ut på helger och utnyttja skärgårdens möjligheter i form av friluftsliv eller matupplevelser, till exempel på Svartsö. KD Musik & Politik • Personlig assistans i egen regi. • Fyren - ljuset för seniorer. • Stärk Komvux Österåker och elevhälsan. arkivbild: agnEta Johansson Nu blir det helgtrafik till Ingmarsö och Husarö Snart börjar Waxholsmbolaget trafikera mellan Ljusterö och mellersta skärgården på helger. Båtlinjen är hett efterlängtad av de bofasta öborna, men gör det även enklare för turister att besöka skärgården. Det var mycket glada nyheter som kommunalråden Michaela Fletcher (M) och Mathias Lindow (L) hade med sig till mötet på Ingmarsö på onsdagen i påskveckan. – Vi hade precis på vägen ut - välkommen att lyssna! fått beskedet från Landstinget, så det var verkligen roligt att kunna förmedla nyheten inför det femtiotal Ingmarsöbor som var där på plats, säger Mathias Lindow, som förutom kommunalråd även är ordförande i det lokala skärgårdsrådet. Samlad front Efter många års påtryckningar och förhandlingar från öbor, sommargäster, näringsliv, politiker och tjänstemän på Österåkers kommun står det nu klart att Ingmarsö, Husarö och övriga småöar på väg ut mot Möja får helgtrafik till och från Ljusterö med Waxholmsbolaget med start redan den 15 april. – Jag tror att det faktum att vi haft en samlad bred front är det Bli medlem i KD – Du behövs i politiken! – Ring: Jan 070-695 29 00 som gjort att vi lyckats. Vi har träffats gemensamt och drivit det som en röst från Österåker, och gjort allt för att använda alla våra kontaktvägar gentemot Landstinget, säger Mathias Lindow. Enligt honom borde helgtrafiken ha införts för länge sedan, då det är Landstingets skyldighet att se till att det finns regelbunden trafik till alla kärnFoto: sEacab men då endast i form av privata aktörer och inte enligt någon regelbunden tidtabell. De sista två åren har en privat aktör kört spridda turer på söndagar. Dessa turer har dock varit kostsamma, vilket gjort att öborna till stor del fått förlita sig på egna transportmedel i form av båtar eller till och med snöskotrar och mopeder när isen legat på vintern. – Strindbergs ”Hemsöborna” känner säkert många till, när de drog kistan över isen till kyrkan. Precis så har vi haft det, säger Stefan Ljungberg. Nu återstår att få landstinget Ingmarsöbon Stefan Ljungberg gläds åt att helgtrafiken från ön in till fastlandet snart är igång. Foto: Privat områden, till vilket Ingmarsö och Husarö räknas. Österåkers kommun har under åren investerat närmare 30 miljoner kr på upprustning av Åsättra brygga, bland annat i form av uppmuddring i hamnen. Det är skattepengar som nu äntligen kommer kommuninvånarna till nytta. – I första hand ser jag det som en jättevinst för de fastboende på öarna som nu kan nå fastlandet snabbt och enkelt, men även för alla oss andra som får möjlighet att göra helgturer ut i skärgården. Där finns så mycket som lockar, som vandrarhem, konferensanläggningar, krogar och restauranger, naturreservat och vacker kulturmiljö. Och alla fritidsboende kommer ju att kunna kommat ut till sina stugor mycket smidigare, säger Mathias Lindow. Stefan Ljungberg har bott hela sitt liv på Ingmarsö, och sitter med i den trafikgrupp som representerat alla de som bor ute på öarna, såväl bofasta som fritidsboende. Han är mycket glad över beskedet om att helgtrafiken nu införs. Sammanlagt berörs närmare 200 bofasta ute på öarna, och därtill många sommargäster. – Det är mycket glädjande. Vi har krigat länge för det här. Det är frustrerande att vi som skattebetalare och kommun i helhet ska behöva kämpa för något som redan är fastslaget i regionplan, samt trafikpliktsbeslut, säger han. För att ta sig till och från Ingmarsö med reguljärtrafik på helger har resenärer hittills varit tvungna att åka via Vaxholm, Värmdö och Stockholm, en tripp som kan ta uppåt åtta timmar tur och retur. Det fanns tidigare helgtrafik mellan öarna och fastlandet från 1950-talet fram till början på 2000-talet, att fullfölja sina övriga åtaganden enligt regionplanen och trafikpliktsbeslutet. Där ingår bland annat att se till att möjliggöra för arbetspendling. Ett stort antal personer arbetar just helgtid ute i skärgården och de behöver en tidtabell som passar deras arbetstider. Men de nya turerna är i alla fall en god bit på väg. Allmän glädje och optimism präglar nu ön. Stefan Ljungberg menar att den tidigare bristen i trafikutbudet har gjort att flera barnfamiljer flyttat från Ingmarsö, vilket bland annat fått effekten att skolan stängts. Nu är det många som kan tänka sig att flytta ut igen och minst en ung familj som bestämt sig för att stanna kvar på ön på grund av beslutet. – Jag har hört floskler om en levande skärgård sen jag var liten pilt. Nu är jag snart 60 och äntligen uppenbarar sig politiker och tjänstemän som tar sitt jobb på allvar. Min far och andra i den generationen lade ner ett ännu större jobb och kom en bit på väg. Nu är det snart dags för nästa generation att ta vid. Hoppas vi lärt dem något, säger Stefan Ljungberg. Jesper Almén KD I NÄRRADION! Frekvens 103,7 mhz 9-10 april och 16-17 april kl 10-11