Affärsutveckling – Fjärrvärmebranschen kommer ald
rig få det så bra som de har det nu. Det gäller därför att möta denna utmaning på rätt sätt, så att företagen överlever och är livskraftiga, säger Thore Sahlin, managementkonsult på Promea & Partners AB och tidigare vice VD på Göteborg Energi. DPrioritera arbetsmiljön! hore Sahlin har arbetat i energibranschen i 40 år och har varit med om fjärrvärmens framgångssaga. – Fjärrvärmebranschen har gått från en marknadsandel på 0 procent till 70 procent på 60 år, vilket är fantastiskt. Men har vi gjort det av egen kraft? Nej, utan fjärrvärmeutbyggnaden har stöttats av politiska beslut som bland annat att fastigheterna i miljonprogrammen skulle värmas med fjärrvärme, oljekrisen då fjärrvärme förordades samt införande av koldioxidskatten som gynnade fjärrvärmen, säger Thore Sahlin. Men så ser det inte ut framöver. Enligt Energimyndighetens färska prognoser så beräknas nyanslutningar till fjärrvärmenätet öka med 8 TWh till 2030. Samtidigt minskar leveranserna med hela 12 TWh. Står på toppen – Prognoserna visar på att vi nu står på toppen och att försäljningen sedan kommer att minska med 1–2 procent per år. Detta till följd av framförallt energieffektivisering och ökad konkurrens. Då måste fjärrvärmeföretagen inse allvaret och rusta för detta. – Hur ska man då möta denna nya verklighet? Det enda jag är säker på är att det inte går att tillämpa samma lösning som igår. Det krävs nya lösningar och bolagen måste gå igenom hela sin affärsmodell. Thore Sahlin beskriver förändringen i branschen som en revolution. Under hösten har han tillsammans med John Johnsson, konsult på Profu och David Loid, konsult i kommunikationsstrategier samt forskare i strategiprocesser vid Chalmers, haft seminarier kring fjärrvärmens affärsmodeller. Seminarierna byggde till stora Fjärrvärmetidningen • Nr 3 • April 2014 delar på resultaten från forskningsprojektet Fjärrvärmens Affärsmodeller, som avslutades i juni förra året. Omkring 50 bolag deltog under de tio möten som arrangerades runt om i landet. Se till helheten – Det är en tredjedel av fjärrvärmebolagen. Jag är genuint förvånad över att inte fler kom. Det märks att de flesta i branschen har insett att det krävs en större förändringar, men trots det gör majoriteten ingenting eller endast en mindre förändring, som att ändra sin prismodell. Det räcker inte. Det krävs att man ser till hela affärsmodellen, upprepar Thore Sahlin. I praktiken innebär det att man ser över sin prismodell, gör en segmentering av kunderna och ser över erbjudandet så att det är anpassat till olika kundgrupper samt ser över hur man når ut till kunder och omvärlden. Utöver det krävs en helhetssyn kring bolaget och dess ekonomi, för framöver kommer inte bolagen inte ha lika stora intäkter. Då behövs även översyn kring hur man förvaltar och vårdar infrastrukturen och produktionsanläggningarna – allt behöver systemeffektiviseras. Öppna för nya lösningar – Jag tror också på innovation i branschen och då bland annat genom ett ökat samarbete med småhusfabrikanter, VVS-montörer, arkitekter. För att exempelvis öka golvvärme från fjärrvärme och få fler vitvaror att använda hetvatten behövs samarbete med nya yrkesgrupper. Vi måste vara öppna för nya lösningar, avslutar Thore Sahlin. ANN-SOFIE BORGLUND et blir inte bättre än så här! T Prognoser visar på att fjärrvärmeförsäljningen kommer att minska med 1–2 procent per år. Då måste fjärrvärmeföretagen inse allvaret och rusta för detta, säger Thore Sahlin. Foto: SOFIA SABEL 11