AFFÄRSSKOLAN 1 Gäller att greppa flera utmaningar
– samtidigt På en snabbt föränderlig fjärrvärmemarknad är förmågan att utveckla affären helt avgörande. Även om begreppet ”affärsmodell” måhända låter både svårt och diffust handlar det om att som Öresundskraft stärka företaget med kunden i fokus. TEORI 1 Fjärrvärmeaffären har förändrats rejält genom åren. En inledningsvis relativt okomplicerad verksamhet kännetecknas numera av en mångfacetterad konkurrenssituation med nya värmelösningar och ökade krav från såväl kunder som omvärld. – Att tackla snabbt skiftande affärsmässiga utmaningar ställer krav på fjärrvärmeföretagens förmåga till affärsutveckling, säger John Johnsson, konsult på Profu med en aktiv roll i det treåriga Fjärrsynprojekt som lett fram till rapporten ”Fjärrvärmens affärsmodeller”. Vilken är den största nyttan med att skapa en affärsmodell? – Affärsmodellen medverkar till att ge en helhetsbild över fjärrvärmeaffären. Komplexiteten i dagens fjärrvärmeaffär gör att det inte längre är möjligt att hantera en utmaning i taget. I arbetet med att skapa sin affärsmodell gäller det att greppa flera utmaningar samtidigt. – Ökande konkurrens och kundkrav gör det nödvändigt att kontinuerligt utveckla kundrelationen, organisationens effektivitet och framhållningen i agerandet mot framtida utmaningar. Affärsmodellen är ett nödvändigt sammanhållande verktyg för det arbetet. Kartläggning och analys Att starta ett affärsmodellprojekt kan kännas som ett stort steg. John Johnsson rekommenderar kartläggning och analys av den nuvarande affärsmodellen som en lämplig början. – Därefter finns underlag för att prioritera mellan vilka olika insatser som behöver göras och när. Allt behöver inte göras på en gång. Tipset är att börja med de mest angelägna frågorna för att nå stor nytta på kort tid. Affärsmodellen är på alla sätt genomgripande. Därför är det viktigt att arbetsgruppen har resurser och ett tydligt mandat. – Deltagarna i arbetsgruppen måste också ha överblick över hela företagets verksamhet för att kunna göra riktiga bedömningar och prioriteringar. Efter steget med kartläggning och analys av nuläget är det dags för arbetsgruppen att involvera större grupper. Detta för att driva på och skapa förståelse för nödvändiga förändringar. – Företagets ledningsgrupp, därefter styrelsen och sist, men inte minst, personalen, måste involveras, avslutar John Johnsson. PER ERIKSSON Lästips John Johnsson rekommenderar att fjärrvärmeföretagen börjar sitt förändringsarbete med en analys av sin nuvarande affärsmodell. 14 Foto: PER HANSTORP ◾ ”Fjärrvärmens affärsmodeller” av Bo Rydén, Anders Sandoff med flera: Matnyttig slutredovisning av ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt som under tre år genomförts inom ramen för Fjärrsyn. Kan laddas ner utan kostnad på www.fjarrsyn.se ◾ ”Business Model Generation” av Alexander Osterwalder och Yves Pigneur: Inspirerande handbok för alla som vill förbättra en affärsmodell eller utforma en ny. Det sämsta ett företag kan göra i dagens konkurrenssituation är at Har bestämt Sedan ungefär tre år tillbaka arbetar Öresundskraft strukturerat med affärsutveckling. Att finslipa affärsmodellen anses så avgörande för värmeaffären att företaget nyligen bildade en särskild enhet för strategisk affärsutveckling med tre, snart fyra, medarbetare. PRAKTIK 1 – Affärsmodellen kretsar kring kunden, säger Patrik Hermansson, chef för strategisk affärsutveckling vid Öresundskraft, och betonar vikten av förståelse för vilka kunderna är och vad de vill ha. Öresundskrafts affärsmodellerande resulterade snabbt i organisatoriska förändringar. Produktion, distribution och marknad är nu samlade i ett affärsområde. Att se hela värmeaffären har uppenbara fördelar. – Vi har bestämt oss för att inte tappa en enda kund! Det är målet med vår nya affärsFjärrvärmetidningen • Nr 3 • April 2014