Sten Omslag: Pål Svensson
Sten Innehåll
Sten Ledare: Vår egen Springsteen
Sten Kort & gott: Zlatan på granit, Stora Hammars
Nya kyrka, Mölle by the Sea, hårda klappar
Sten Stenbrottet: Tossene
Sten Intervju: Ola Melin
Sten Projekt: Frodeparken i Uppsala
Sten Projekt: Bar Central
Sten Porfyr - den kungliga stenen
Sten Projekt: Strömkajen i Stockholm
Sten Porträttet: Pål Svensson – stenprisvinnare 20
16
PORTRÄTTET PÅL SVENSSON Jag tänkte inte längre på
konst i allmänhet, utan på vad jag kunde göra i sten. Han kom på att vatten är ett bra material ihop med sten. – Det är ett bra par, de trivs ihop. Det fi nns överallt i naturen som ett yin-yang-koncept om livet och döden, manligt och kvinnligt, berget och regnet. Regnet mal ner berget, partiklarna blir lera eller åker där vi odlar. Livet på jorden förutsätter vattnets kretslopp. Vatten och sten rymmer hela den bilden. En stenskulptur består av två material, sten och luft. Utan luft ingen skulptur – och man måste förhålla sig till den luft som omger och fyller formerna. Det är det intressanta, enligt Pål Svensson. Arbetet blev ett äventyr. – Det är något med själva huggandet som är så roligt, att man går utifrån och in och därinne fi nns verket väntande. Vad händer om jag öppnar det, om jag släpper in ljuset? Fenomenet går igen i de fl esta skapande verksamheter. Betydel serna mellan orden, mellanrummen mellan husen, tystnader na mellan tonerna. Allting balanseras och bildas i sin motsats. V i tar en sväng genom staden för att se några av Påls verk. Vid husen längs kajen vid Eriksberg fi ck han placera fyra större stenskulpturer, Tub, Kub, Boj och Sagan om ringen. Hur känns det att möta dem igen efter 20–25 år? – Jag tycker att de är bra, alldeles utmärkta. Det var då, men det är riktig kvalitet, skrattar han och dunkar handen i bastant Hallandsgnejs. Att som här plocka ut en bit och återanvända den i verket är en Pål Svensson-specialitet. – Jag letade efter något som fi nns inne i stenblocket, hittade ringen, tog ut den, bearbetade den och satte dit den igen. Man kan kalla ramen för att slags stenbrott. Så här fungerar hans konst bäst, som lika kraftfulla som gåtfulla frågor till oss som går förbi. Enkelt och komplext på en gång. – De bästa konstnärerna är de enkla och folkliga: Anish Ka poor, Antony Gormley, Louise Bourgeois. Det behövs ingen konsthistoria, inga teorier. Deras konst är ett direkt samtal. Några boende stannar till, pratar med Pål, berömmer hans skulpturer. – Vi har levt med dem här i över 20 år nu. De fungerar. Han tycker om människorna, därför tycker han om att arbeta i de off entliga rummen. – Det är en utmaning att försöka hitta ett sätt att nå ut. Man behöver inte bli förstådd, men känslan av att man försöker nå förståelse gör att folk accepterar och tycker om verken. Vissa konstnärer tycker att det värsta som kan hända ett konstverk är att det också blir ett nyttoföremål, en ”lekskulptur”. – Jag tycker precis tvärtom. När konstverket kan användas och alla kan göra vad de vill med det, då får konstverket liv. Vi avslutar långt uppe i Botaniska trädgårdens vildmark, där hans allra första stenskulptur, en naturalistisk berguv, vakar bland mörka träd och klippor sedan den placerades här för några år sedan. Fågelns egyptiskt infl uerade estetik ger en annan bild av skulptören, då en ung man på väg uppåt. På något vis kunde fågeln sitta på en av Manhattans art deco-skyskrapor. – Jag högg berguven helt själv, det tog två månader och var så roligt. Jag tycker fortfarande att det är ganska bra gjort, säger han och ger sin gamla fågelvän en kram. De är lika varann plötsligt, konstnären och verket. Äkta stenkärlek. ■ 29
Sten Intervju: Sven Åke Larson
Sten Projekt: Nya Slussen – stenvalet
Sten Sevärt: Skånes lapidarium
Sten Krönikan: Rasmus Wærn
Sten Småsten: Hallindens Granit expanderar, naturs
ten bäst i miljöstudie
Sten Forskning: Skifferfasad en miljövinnare
Sten Fråga Kurt & Kai: Fungerar sågade hällar utom
hus?
Sten Marknaden
Sten Medlemsförteckning