Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET LEARNING LAB:VINNARE AV PEDAGOG
ISKT PRIS KÄLLA ÖREBRO UNIVERSITET Studenter som vandrar runt i klassrummet och skriver på väggarna – för att lära sig programmera. Ja, enligt lärare på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet är det en ny metod för att undervisa. En modell som nyligen belönats med svenska informationssystemakademin pedagogiska pris. Learning Lab är en pedagogisk testmiljö på Örebro universitet, där både lärare och studenter tillsammans utforskar framtidens lärmiljöer. ”Den flexibla lärmiljön här i Learning Lab har spelat väldigt stor roll för att tweaka till och förfina metoden”, säger läraren Johan Petersson. Glöm föreläsningssalen där en lärare står längst fram och pratar inför en grupp antecknande studenter. Eller den klassiska kodningen där varje student löser sina uppgifter i ensamhet framför en dator, med stöd 26 av anteckningar eller kurslitteratur. De dåliga studieresultaten på kursen i programmering fick lärarna på Systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet att tänka om. – Vi vet att den första programmeringskursen är svår och såg att den traditionella pedagogiken fungerade rätt dåligt. Många av våra studenter har aldrig programmerat förut – det här är helt nytt för dem, berättar Johan Petersson, universitetslektor och forskare i informatik vid Handelshögskolan på Örebro universitet. UTNYTTJAR RUMMET OCH SKRIVER PÅ VÄGGARNA Resultatet blev en ny undervisningsmetod som vuxit fram under det senaste decenniet och som går under namnet walkshops. Studenterna delas in i grupper genom lottning för att slippa den stress det kan innebär att behöva välja, eller bli vald. De uppgifter som ska lösas finns uppsatta på väggarna, som också går att skriva på, i lärosalar där studenterna går omkring. – Det handlar mycket om hur vi utnyttjar lokalerna och framför allt väggarna. I vårt Learning Lab här på Örebro universitet går det att skapa rum i rummet tack vare de utfällbara ORU-väggarna, som man också kan skriva på. Finns det inga skrivbara väggar går det att använda whiteboards. – Bara att alla studenter står upp är jättevärdefullt. Det ger ett aktivt lärande där studenterna driver arbetet framåt och bestämmer takten, säger Johan Petersson. LÄR AV VARANDRA Under två timmar arbetar studenterna stegvis med de olika uppgifterna tillsammans. Då och då uppmanas de också att prata med en annan grupp och ta del av varandras svar. – Vi kallar det för kollaborativt lärande: att jobba ihop mot ett gemensamt mål och samtidigt öva generiska förmågor som att göra sin