Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET av ett facit efter en walkshop,
får de se filmer där Johan eller någon av övriga lärare löser uppgifterna och samtidigt förklarar både begrepp och tankesätt. – Den pedagogiska tanken bakom det är att man lär sig genom att härma en person som är duktig på det den gör. Studenterna kan sitta hemma och koda samtidigt som de tittar på filmen. Sedan utbildningen började med walkshops har resultatet på den första programmeringskursen blivit allt bättre. Och responsen från studenterna är positiv. – Studenterna säger att det är himla kul och vi märker att de lär känna varandra. Att de tycker att det är roligt är banne mig viktigt, säger Johan Petersson. röst hörd, förklara och lyssna. Studenterna lär både av varandra och av två studenter från högre terminer som finns med som studenthandledare och som – precis som läraren – cirkulerar runt för att lyssna och hjälpa till. Arbetssättet fångar också upp att nybörjargrupperna ofta består av enstaka individer med förkunskaper. – Tidigare har jag alltid haft lite dåligt samvete för de studenter i gruppen som redan kan mycket om programmering. Det finns alltid ett par personer som kan lite mer än de andra. Här får de en viktig roll och en möjlighet att utvecklas genom att förklara för andra, säger Johan Petersson. STUDENTERNA FÅR ÅTERKOPPLING Som ensam lärare med 90 studenter är det inte alltid enkelt att ge den återkoppling som studenterna förtjänar. Men med den nya metoden är det möjligt, menar Johan Petersson. – När jag föreläser står jag inför en grupp där i bästa fall någon enstaka student vågar räcka upp handen och ställa frågor. Fem veckor senare ser jag på tentan om de har förstått. Här går jag runt med örat mot marken och märker när jag ska kliva in och förklara eller ge en hint som hjälper dem vidare. Det blir enkelt att gå in och säga ”superbra att ni tänker på det här – nästa gång kan ni också prova det här”, säger han. Ett mål är att studenterna ska få syn på sin egen lärprocess och reflektera över hur de lär sig något. Halvvägs in i lektionen får de ta en paus och diskutera i grupper hur de tycker att det går och på vilken sätt de själva bidrar i gruppen. – Någon kanske kommer på att hon eller han har pratat för mycket, eller för lite. Det blir en chans att komma till tals och få till ett ännu bättre arbete i gruppen. POSITIV RESPONS FRÅN STUDENTERNA I stället för att studenterna får ta del VINNARE AV PEDAGOGISKT PRIS Walkshopmetoden har väckt intresse inte bara på Örebro universitet, utan även runt om i landet. Lärare från andra lärosäten har varit på studiebesök för att höra mer och tidigare i höst var Johan Petersson och hans kollegor i Borås, där metoden nominerats till ett pedagogiskt pris. Priset delas ut av svenska informationssystemakademin, en intresseorganisation för institutioner som undervisar i informatik och systemvetenskap. Örebrogänget tog hem segern och walkshop-modellen vann det pedagogiska priset 2023. – Att uppmärksammas för pedagogiska insatser är svårare än på forskningssidan, vilket gör att det känns extra roligt – även om det var roligt redan innan vi vann. Vi har faktiskt drivit det här som ett forskningsprojekt där vi utvecklat en modell, utvärderat tillsammans med studenter och sedan fortsätt utveckla. Att få pris gör att man blir ännu mer sugen på att prova innovativa idéer. VAD BLIR NÄSTA STEG? – Vi har precis infört användandet av generativ AI, där vi lär studenterna att använda Chat-GPT på ett smart sätt. Det är ett effektivt verktyg, samtidigt som det inte alltid blir rätt. Studenterna uppskattar det jättemycket. De kommer att använda sådana här verktyg när de kommer ut i arbetslivet och behöver därför ha med sig både kunskap och kritiskt tänkande, säger Johan Petersson. 27 FOTO AUSTIN DISEL