TIDNINGEN TILLVÄXT 1
LEDAREN Med sikte mot målet N Magasinet Tillväxt
ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Åsa Willén Korrektur: Karin M Åberg Produktion: Redaktörerna Redaktör: Frida Johansson Kolloch Redaktionsråd: Åsa Willén, Rainer Lawniczak, Karin M Åberg, Jarl Dahlerus, Stefan Mattsson, Lena Lundh och Rolf Åttingsberg Formgivning: Redaktörerna www.redaktorerna.se Omslagsbild: Stefan Bladh Språkgranskning: Jenny Björk Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på 100 gram WFC, matt bestruket, Svanen- och FSC-certifierat papper. Handelsbanken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog och lantbruk, Torsgatan 14, 103 70 Stockholm YTT ÅR, NYA TAG! Vi är nog många som har tänkt tanken att i år, då ska jag … Säkert är det också många med mig som redan hunnit bryta sina ingångna löften, oavsett om de varit uttalade eller bara överenskommelser med sig själv. Vad är det då som gör att man håller vissa löften och inte andra? Varför lyckas man med vissa saker, medan andra är mycket svårare att klara av? Under de år som jag jobbat med företagare har jag många gånger funderat över varför vissa är mer framgångsrika än andra oavsett vad de ger sig in på. Framgångsrik i detta sammanhang ska tolkas i ett vidare begrepp än att tjäna mycket pengar. Det kan lika gärna gälla att uppnå tillfredsställelse och väl mående. En mycket viktig faktor är att de Att korrigera brukar bli både dyrare och mer tidskrävande än att tänka efter före. vet om de lyckas eller inte. Det vill säga: de visste vad de ville uppnå, de hade ett tydligt mål. Ett exempel kan vara en skogsägare som jobbar aktivt utifrån sin skogsbruksplan och övriga förutsättningar. Planerar i god tid och utför alla aktiviteter när de ger bäst effekt per investerad krona. Det handlar till exempel om att röja i rätt tid eller att i god tid före en avverkning förbättra vägar med mera. EN ANNAN VIKTIG egenskap för de framgångsrika företagarna är att de har ett konsekvenstänkande. De frågar sig om deras insats leder till att de når sitt mål och vilken väg som är mest effektiv för att nå dit. Alla måste exempelvis sköta sin bokföring, men hur gör man det på bästa sätt? Genom att bokföra via internet samtidigt som man betalar räkningarna eller åka in till stan till revisorn med papperen en gång i månaden? Bokföringen blir gjord oavsett vilket alternativ man väljer, men vad tar minst tid och är mest effektivt? Ytterligare en egenskap är att kunna identifiera vilka risker som kan göra att man inte uppnår det mål man satt. Agera i förväg för att undvika dessa risker, i stället för att reagera när något redan gått snett eller är på väg att gå fel. Att korrigera brukar bli både dyrare och mer tidskrävande än att tänka efter före. Exempel på hur man löser detta kan vara att valutasäkra sitt EU-stöd så att man inte behöver fundera på om eurokursen kommer att gå upp eller ner. Ett annat exempel är hur eventuella räntehöjningar påverkar möjligheterna att nå företagets mål och om räntan då ska vara rörlig eller bunden. Så mitt eget nyårslöfte till mig själv, som jag nog kommer att få anledning att återkomma till många gånger under året, är att tänka efter vad det är jag vill uppnå. Kan jag lösa saker jag bestämt mig för att göra på ett enklare och mer effektivt sätt? Finns det någon smart teknisk lösning eller är det till och med mer effektivt att ta hjälp av någon annan? Går du i tankar som rör din företags- eller privatekonomi som du vill diskutera? Välkommen in! M ÅSA WILLÉN Rörelsechef Skog på Handelsbanken Skog och lantbruk Tillväxt 3 T M I R L A J Y Ö Ä S R K K T 3 2 4 6 1 1 C K