Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51 "Skicklighet» i att svindla si
na med- spelare, oavsett om förstapriset är ett dussin bollar eller en semester- vecka. Undrar förresten hur man mår, när man under applåder tar emot ett pris av den sistnämnda sor- ten, efter att ha gjort något osanno- likt resultat som 43-44 poäng. Sam- vetet måste vara kolossalt rymligt, om man kan känna odelad glädje ... Anders Nordlund tillhör dem, som i sin artikel om Riksgolfens final är inne på sambandet prisernas stor- lek-myglets utbredning. Inte så konstigt, med tanke på de osedvan- ligt schangdobla priser det handlade om på Irland. »Priser och prestation bör stå i samklang», skriver Anders, under- förstått att så icke var fallet här. Hade man vunnit en bil bara ge- nom att spela ett par poängbogey- rundor vid ett och samma tillfälle hade jag varit den första att hålla med. Men, rätta mig om jag har fel, var det inte så här det gick till: Volvo och Reso sponsrade Sveri- ges i särklass största breddtävling med 20.000 deltagare. (Tävlingsled- ningen verkar besvikna över det låga deltagarantalet, själv tycker jag det verkar vara en mycket populär tävling.) Nåväl, dessa 20.000 golfare har alltså först utkämpat en tävling på sin hemmaklubb. Där lyckades fem på varje klubb vinna sin respektive klass. (Vad jag kan minnas från min tämligen misslyckade insats var pri- serna i det här första steget trevliga, men inte särskilt överdådiga.) Men en klass-seger på hemma- banan gav förstås också chansen att lagvis i en ny tuff tävling konkurrera om en åtråvärd resa till Irland och chansen att ta hem det verkligt for- midabla slutpriset. Bilarna trodde jag i min enfald var avsedda för det vinnande lagets klubb, inte för de individuella spe- larna. De hade ju redan blivit rikligt belönade. Om »Pris och prestation stod i samklang» kan jag inte bedöma, men nog krävdes det trots allt en ganska stor insats för att nå ända fram till bilen, eller hur? Otack världens lön? En annan fråga är om sponsor- erna Volvo, Reso m fl tycker att »pris och prestation står i samklang». Dvs om de upplever att de fått valuta för sina pengar. Sponsoring har ju haft en otrolig utveckling på senare tid. Och golfare är naturligtvis en intressant mål- grupp för både Volvo och Reso. An- nars skulle de två företagen näppeli- gen ha satsat alla pengar de gjort på Volvo Cup. Notan har helt säkert slu- tat på många gånger de 200.000:- bilarna var värda. Men eftersom sponsorföretagen knappast bedriver någon filantropisk verksamhet, gäller det för sportens ansvariga att se till att företagen känner att de också får ut något av sina satsningar. Vore jag sponsoransvarig på Vol- vo, skulle jag knappast jubla över uppföljningen av finalen av deras stora arrangemang. Det måste t ex kännas minst sagt lite taskigt att be- höva läsa »... frågan är om man i breddtävlingar typ Riksgolfen ska behöva ha priser i form av bilar för 200.000:-.» Om nu Golfförbundet tycker att priserna var för kraftigt tilltagna, skulle man säkert kunna ha moder- erat dem. Och Volvo skulle nog inte ha blivit så ledsna över att tvingas sänka prissumman. Problemet bru- kar ju faktiskt vara det motsatta. Vol- vo har dessutom billigare bilar att er- bjuda än den nya stora herrgårds- vagnen. Men vad jag finner högst märkligt är att den här diskussionen inte kla- rats av på ett långt tidigare stadium, utan först nu ska vändas mot spon- sorerna. Låt oss hoppas att Volvo och Reso tycker sig har fått ut tillräckligt mycket av Volvo Cup på klubb- och regionplanet. Annars lär de knap- past återkomma. För av uppföljning- en av finalen i SvG lär nog inte de båda företagen känna att priset och prestationen stod särskilt mycket i samklang. Och blir det ingen Volvo Cup 1987 tror jag många med mig blir besvik- na. Jag tror nämligen knappast att jag är ensam om att tycka att vi me- delgolfare behöver ett evenemang av den här digniteten. 1987 har vi kanske också med ge- mensamma krafter kommit en bit på vägen mot en lösning av mygelprob- lemet. Så att konkurrensen om den fina trofén jag vill minnas var priser- na på klubbnivå i Volvo Cup blir mer rättvis. Slutligen vill jag passa på att tacka Reso och Volvo för trevliga arrange- mang på Irland. Jodå, jag var där. Visserligen inte i egenskap av duktig golfare, som belönats för insatser i tuffa tävlingar på klubb- och region- planet, utan bara som betalande se- mesterfirare. Men jag var ändå där, och därför vet jag att det generösa tredjepriset på banutrustning å 25.000:- var skänkt av Nisse Rohls- son AB. Det är det nog inte många andra som känner till... Och du Svensk Golf, var lite gene- rösare mot Trygg Hansa framöver. Inte bara just nu när de bestämt sig för att öppna sin plånbok till glädje för svensk golf. FRED EKERMANN Stockholms GK Golf, San Miguel, Teneriffa Lägenheter, villor, lokaler finnes vid en ny 27 håls golfbana bel vid havet på södra Teneriffa. Tel 08-15 22 23 Barbro Delvret. SVERIGES MEST FÖRETAGSAMMA GOLFBOLL! Ram Laser är årets vinnare bland golfbollama i toppklass! En "two-piece-boll" (precis som Top Flite och Pinnaclel med ännu större känsla och ännu bättre kick. Laser är ett säkert val för dig som sätter kvalitet och resultat i törsta rummet. Och som självklart väljer det bästa — både till dig själv och dina kunder. Och att Laser kommer att bli en storsäljare 1986 är egentligen inte så konstigt. Högsta kvalitet till lägsta pris är nästan alltid en oslagbar kombination. RAM LASER. BÄTTRE OCH BILLIGARE! Amerikanska marknadsföres i Sverige av Tourex Sport, Friisgatan 1,21321 Malmö. Tel. 040/23 44 90. SVENSK GOLF • 1-2/ 1986 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68