Kingsize 1
Kingsize i samarbete med Amuse SIMON SUPERTI Rapp
aren, producenten och den mångfacetterade artisten Simon Superti har länge figurerat på den svenska hiphopscenen i olika konstellationer och under olika namn. I vår är han redo med debutalbumet och har under senaste månaderna varit aktuell med singeln ”Aska”. Händer det att personer runtomkring dig vill placera dig i ett fack som antingen producent eller rappare i och med att du gör bägge? - Ja, hela tiden! Så fort jag blev producent! Jag började rappa runt 2002 och gjorde mitt då, men av en slump ville jag börja producera och så fort jag blev producent så fanns det de som tyckte att man borde hålla sig kvar på producent-fronten. ”Kör med dina beats istället” sa de, inte de närmsta men utomstående gjorde det. Which is cool, det är okej då det gick bra på den fronten men jag kände alltid att jag ville göra min grej och det var ju där jag började. På samma sätt så var det att när jag började producera så sa folk att jag borde hålla mig till att rappa, ”Vadå prodda?”. Samma sak när jag började sjunga, då frågade folk ”vadå ska du börja sjunga? Fortsätt rappa istället” och när jag ville rappa igen istället för att sjunga så sa de att jag skulle fortsätta sjunga istället. Det var alltid något nytt och det är irriterande för man försöker ju ständigt hitta sig själv och så ska man bli ifrågasatt på allt. Jag fortsatte att göra min grej och köra mitt race istället. När Amuse ville signa mig för att jag var duktig på alla tre så kändes det istället som att alla de egenskaperna, att det låg något i det. Finns ju en story om att när Kanye ville börja rappa så höll Jay-Z honom kvar som producent i Roc-A-Fella vilket frustrerade Kanye. Till slut kom Kanye med ”Through The Wire”, en låt som Jay-Z inte vill lägga budget på men finansierade släppet själv och blev därmed etablerad som producent OCH rappare. - Det var lite samma sak för mig, fast omvänt. När producenterna började acceptera mig och tyckte det jag gjorde var fett så kom det även fler och fler etablerade rappare, som jag lyssnade på innan jag började producera, som ville ha beats av mig. Då tänkte jag verkligen att det ligger något i det här, och att återvända till att rappa med produktionstänket och att jag gör mina egna beats tror jag gör att folk förstår vad det är jag egentligen gör. I och med att jag försöker göra något annorlunda än att ”bara rappa”, det är inte alla som har varit stöttande heller. Men det är väl de som inte har lika många stringar på sin lyra som blir stressade. Jag kan tänka mig att Jay-Z inte kan sjunga eller producera haha. Men alla människor som multitaskar, de tyngsta supportar mig. Det finns ju de som supportar min rap och de som supportar min produktion men de som har verkat ha kunnat se hela min vision är ju också de som har supportat mest. Hur jobbar du i studion och med andra artister? - Min grej är att jag går helt och hållet på känsla i och med att jag inte är ”utbildad”, jag gör ju bara sessions. Jag skickar aldrig beats till rappare och säger ”lyssna på det här” utan jag träffar artisten i fråga i studion och sen försöker jag hitta energin i rummet. Om vi sitter och käkar mat och babblar om något innan vår session så får jag feel ifrån konversationen, om de har ett specifikt flow de vill använda sig av så kanske vi börjar med en takt som passar in. Eller om man vill ha en vibe så kanske vi går på ackord direkt för att försöka hitta viben. Sen så jobbar jag mig fram tills det låter bra. Jag är ju inte skolad så att jag går helt och hållet bara på öra. Så sitter vi där i studion jobbar tills det låter nice och sen är man klar liksom. Det är just därför jag gillar att ha artisten i studion för då kan vi påverka på plats, han känner min energi och jag känner hans energi. Så gör jag en trumma. Han kanske inte tänker på att jag lyssnar på hans flow, men jag gör trumman åt hans flow. Sen när jag har lagt ner den igen, då kan jag sitta och jobba på beatet. Men för att sammanfatta det, så är det bara på energier.