Kingsize 1
KINGSIZE Se ett urval av nummer från tidsperioden
2004-2012 och glimtar från Kingsizegalan och intervjuer på fältet samt liveprogrammet Mellan Raderna under åren 2012-2017. 2004 ”It was all a dream…” D en frasen är för evigt inpräntad i mitt medvetande efter The Notorious B.I.G:s monsterklassiker ”Juicy”. På den tiden, i mitten på 90-talet, fanns ett par olika avlägsna drömscenarion i min medvetandevärld. Att driva en egen hiphoptidning stod högst på agendan. Med inspiration från The Source, samt kulturbärare som Yo! MTV Raps och P3 Soul, tog jag de första trevande stegen som musikredaktör för skoltidningen på gymnasiet och skapade den egenhändigt html-programmerade hemsidan ”Headz Are Checkin” i internetutvecklingens vagga. Tonårsdrömmarna följdes av högskolestudier i Malmö och CSN-sponsrat musikskapande i hemmastudion under många års tid. Ambitionen att skriva om musik stod på paus i ett helt decennium innan jag 2008 åter fick chans att börja jobba med Kingsize Magazine. När det senaste numret av Kingsize Magazine, i dåvarande format, gavs ut våren 2012 trädde jag in som chefredaktör i ett tillväxtstarkt digitalt mediesegment som hyste stor utvecklingspotential. När Kingsizegalan blev oss övermäktig att arrangera själva började tanken på tidningen återigen gro i mitt medvetande. Efter sex år med fokus på nätet och över 25000 nyhetsartiklar samt 300 intervjuer så blev utvecklingen allt mer tydlig - det massiva digitala nyhetsflödet fladdrar förbi våra och läsarnas ögon på ett allt mer förgängligt sätt. Mervärdet av en fysisk tidning saknades av många. Den magiska känslan av att bläddra bland vinylskivor är den närmaste liknelsen jag själv finner. Återkomsten till fysiskt format avslöjade vi som en klapp på julafton och nu sammanfaller återlanseringen av det första numret med Kendrick Lamars första Sverigebesök på nästan fem år. Ett lustigt sammanträffande kan tyckas, då mötet med Compton-MC:n blev den absolut första(!) intervjun att endast publiceras digitalt våren 2012. Nu vänder vi på steken och gör i återkomsten en tillbakablick på våra möten med King Kendrick och en intervju med svenske producenten Tommy Black. Vid nyår lämnade vi Kingsizekällaren efter ett decennium där tidningar, Kingsizegalor, tiotusentals artiklar, event-arrangemang och intervjuprogrammet Mellan Raderna producerats. En av de sista intervjuerna i källaren var med Ison & Fille, där de pratade om karriärens svängningar och viljan att motbevisa hatarna. Men även att omfamna och stärkas i den inre kretsens tro på vad kollektivet gör inför framtiden. ”Desto mer ni hatar oss desto mer kommer vi fortsätta, så det blev en liten hatkärleksgrej.”, sade Ison. Essensen av deras karriärsresa kan vara signifikativ för Kingsize Magazine, som stått kvar i vått och torrt trots omfattande strukturomvandlingar i medie- och musikbranschen. Efter övergången till ny ägare är synergieffekterna, att ingå under paraplyet i Nöjesguiden Media AB, uppenbara och för Kingsize öppnas möjligheter på flera olika plan för 2018 och framåt. När vi nu gör återkomst i print är det naturligtvis ett kvitto på att hårt arbete och passion lönar sig trots begränsade resurser på en hårt konkurrensutsatt marknad, utan presstöd eller public service-pengar. I det nya tidningsformatet har vi sökt inkorporera element från förr, i samklang med insikten att vår styrka och prioritering på digitala kanaler är fortsatt hög. Med devisen att respektfullt blicka bakåt och samtidigt hålla ögonen vid framtidens horisont, är det med glädje vi på omslaget för nya Kingsize Magazine valt att rikta blickarna mot det norrländska artistkollektivet Random Bastards. Med Cleo i spetsen har kollektivet en stark koppling till en vidare definition av hiphopkultur, politiska ställningstaganden och en ”gör det själv”-anda som går i linje med vad vi avser förmedla i dag och för en överskådlig framtid. Kingsize är tillbaka! Chefredaktör, Kingsize Magazine Tobias Carlsson @tobiascrlssn 8 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2018 Redan 2003 smygstartade det norsksvenska samarbetet Kingsize och utgivning i Sverige, med Redman på omslaget följt av Petter förstasidan i början av 2004. Den officiella starten var med G-Unit på omslaget av det TILLBAKA första egenproducerade numret från redaktionen i Stockholm. ”Jag har nästan aldrig använt ett instrument förut. Men nu har jag tagit in gitarrer, panflöjter, gosskörer och rocksångare” Petter (Kingsize #2, 2004) 2005 Jason ”Timbuktu” Diakité prydde omslaget på första numret för 2005 aktuell med ”Alla Vill Till Himmelen Men Ingen Vill Dö”. Vi tog även tempen på Kanye West aktuell med ”College Dropout” samt intervjuer med Sage Francis, Aesop Rock och svenska artister som Masayah, Peshi och Medina. ”Jason är rätt lugn och sansad, Timbuktu är helt jävla sjuk i huvudet. Timbuktu kommer fram efter midnatt, har alltid druckit fem öl och ska alltid stå på minst ett bord och synas och hojta mest (Skratt).” Timbuktu (Kingsize #1, 2005) 2006 En reflekterande Ken Ring talade ut om musiken, droger och framtiden från anstalt. DMX, Ghostface Killah, Raekwon och Lil Wayne var de utländska inslagen där vi även kunde läsa om Vendetta, Yarah Bravo och Kultiration. ”Gör jag ett fett album, då får jag tyst på Sverige. Det räcker för mig, jag låter musiken tala.” Ken Ring (Kingsize #3, 2006) 2007 Nas, Clipse och Adam Tensta porträtterades 2007 i tidningen där Timbuktu åter prydde omslaget. Håkan Hellström intervjuades även om sin fascination för västkusthiphop i unga år. ”Världen är på väg åt ett visst håll, och det kommer gå illa om vi inte gör något åt det.” Timbuktu (Kingsize #1, 2007) 2008 I numret med Looptroop Rockers på omslaget träffade vi även Chords och Paragon och listade ”Top 5 Grymma Hiphopskägg”. Snoop Dogg, Gnarls Barkley, Das EFX och Atmosphere var bland de utländska inslagen där Looptroop aktuella med skivan ”Good Things” analyserade hiphop och utveckling ur olika perspektiv. ”Man kan relatera på ett annat sätt, när folk rappar på svenska går det rakt in i hjärtat” Promoe, (Kingsize #2, 2008) 2009 5-årsjubilerande Kingsize gjorde en massiv genomgång av de gångna åren och Ison & Fille på omslaget fick sällskap av Ken, Rigo, Jadakiss, Method Man & Redman och många fler. ”Alla mina mål som vi har haft har vi nått, men det vore soft om våra namn kom till en plats i svensk hiphophistoria…” Ison Glasgow (Kingsize #4 2009) 2010 Första årtiondet av 2000-talet sammanfattades med en genomgång av bästa graffitin, spelen och albumen där artister som Jay-Z, Kanye West, 50 Cent, Lil Wayne och T.I. stod i fokus. Prop Dylan, Zacke och Embee fick sällskap av Slaughterhouse och Masta Ace och Edo.G på intervjufronten. ”Vi försöker inte göra något som 17-åringar tycker om. Vi gör bara det som faller oss in.” Embee (Looptroop Rockers) (Kingsize #1, 2010) 2011 Labyrint fick sitt stora genombrott och prydde omslaget inför den stundande första upplagan av Kingsizegalan. Cleo, Syster Sol, General Knas och Nimo var några av de svenska intervjuobjekten där Simon Emanuel tolkade sina egna textrader i intervjuform. ”Vår Betong är en låt som talar om en verklighet som kan vara rätt sorglig, men samtidigt har den en stor stolthet” Aki (Labyrint) (Kingsize #5, 2011) 2012 Det senaste fysiska numret av Kingsize kom ut i april 2012 i fyra editioner med omslag på DBS, AYLA, Gnucci och Kartellen. I samband med Kingsizegalan i februari månad träffade vi västkustlegendaren MC Eiht och sammanstrålade med RZA från Wu-Tang Clan i Paris. I juni 2012 övergick Kingsize till att fortsätta verksamheten digitalt på www.kingsizemagazine.se. ”Mitt mål är att försöka få folk att förstå hur dåligt jag faktiskt har mått. När allt är helt hopplöst.” Sebbe Staxx (Kingsize #1, 2012) #KingsizeTillbaka