Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5 Låt SEO växa - men måttligt J I
drig får man för resten vara riktigt glad. Här får man på söndagsförmiddagen den 7 september ett besked i ra dionyheterna som ser ut att lösa ett svårt problem - valet av Årets Golfare 1985. Beskedet är att 19-åriga Lotta Neu- mann vid Ladies European Open i England vunnit sin andra raka seger på damernas Europatour. Bara några timmar senare är problemet lika svårlöst igen. Nej, ännu värre. Då förmedlar Sportradion rapporterna från Schweiz där Ove Sellberg gått in på delad andraplats i Swiss Open. Bara ett steg på prispallen, det allra översta, återstår alltså för våra allt skickligare herrar ute i Europa. Jodå, jag vet att Anders Forsbrand bara var tre slag från segern i British Open vilket med all sannolikhet är den bästa prestation en svensk golfare utfört. Men mot Anders talar det faktum att han blev Årets Golfare i fjol. Förhoppningsvis hinner något ytterligare hända under hösten så man slipper den omöjliga uppgiften att väga Lotta Neumanns två segrar mot Ove Sellbergs andraplats. Att våra europatourherrar tagit ett stort kliv framåt i år bekräftar bl a det uttalande som kaptenen Tony Jacklin gjorde efter Euro pas historiska seger över USA i Ryder Cup häromveckan: - Nästa gång har vi inte bara Bernhard Langer från Västtysk land och fyra spanjorer med i Europas lag utan också svenska spelare. Tyvärr slocknade framgångsglansen en aning dä en av de två utländska spelarna, amerikanen Rick Hartman, tilläts lämna svenskt territorium med förstapriset på 100.000 kr från Stiab Grand Prix i behåll. På en så typiskt »svensk» bana som Agesta borde han inte fått göra det, eller hur? Betydligt mindre pengar men ändå onödigt stora värden rör det sig ofta om i de handicaptävlingar som jag tog upp i förra numrets sju frågor. Glädjande många verkar dela synpunkterna att slagtävlingarna måste få sin chans på poängbogeyns bekost nad. Fler klubbar har eller kommer också att ta upp idén med spel utan handicap inom hcp-grupperna. Det ämnet - och många andra - har vi nu chansen att debatte ra grundligt under de mörka månader som väntar. Kan man inte spela golf kan man alltid tänka, skriva och debat tera golf. Gör det. SVENSK GOLF . 10/1985 kälet till att han ända sedan han 1968 tog hit Arnold Palmer till Sverige via 13 års SEO haft möjlighet att leva på sina golfevenemang har förstås varit hans unika ställ ning. Samtidigt som han tjänat sitt levebröd på golfen har han också betalat tillbaka genom sin enorma (det finns inget annat ord) betydelse som PR-man för vår sport. Det finns ingen vuxen person i detta land som inte vet att Sven Tumba spelar golf. När vi som arbetar i Golfförbundets hus träf far icke-golfare är en motreplik obligatorisk: - Jaså, du jobbar med golf. Då träffar du väl Tumba ofta ...? Med Projekthuset är det förstås annorlunda. De går inte in i SEO för sina vackra blå ögons skull utan för att tjäna pengar och då är det förstås helt naturligt att golfen (= Golfförbundet) måste försäkra sig om en rimlig del av SEO:s överskott. En enkel sanktionsavgift om x % av prissumman är tyvärr inte genomförbar rakt över eftersom det inte går att jämföra SEO s 5 öjda miner överallt? Inte hos Saab som lovat ställa upp i ett återuppbyggnadsprogram för SEO men som nu helt kördes över av försäljningsbeskedet. Golfförbundet ser förstås med tillfredsställelse på att SEO:s framtid och ekonomi säkras, men förhållandet till Projekthuset måste på något sätt regleras. P-huset kan ju inte både vara SGF:s samarbetspartner i sponsorsfrågor och samtidigt kasta sig ut på marknaden för att dra in så stora pengar som möjligt till sig själva via SEO. Ja, konkurrens-situationen om golfens sponsorpengar ändra des radikalt i och med Projekthusets köp av SEO. När Lidingö-företagets skickliga säljare gått fram som en dammsugare över landet inför SEO återstår bara smulor av spon sortårtan till alla övriga intressenter: SGF, PGA, Swedish Golf Tour, den nya damtouren, alla stortävlingar och sist men inte minst - våra klubbar. En annan sak är den principiella. Sedan urminnes tider har Golfförbundet hyllat principen att ingen individ ska ha haft möj ligheten att tjäna pengar på att arrangera golfevenemang. Med något litet undantag har man också lyckats bevaka att den principen följts. Eventuellt överskott har i stället direkt kommit sporten (= arrangerande klubb) till codo. Från den regeln har ett gyllene undantag gjorts. För Sven Tumba. N A med våra andra stortävlingar av vilka samtliga, PLM Open inräk nad, är non-profit-tävlingar. Vid sidan av den tekniska lösningen av sanktionsavgiftens stor lek bör SGF och Projekthuset enas om en rimlig tillväxttakt för SEO. Det är säkert möjligt för P-huset att inom en 2-årsperiod öka SEO:s prissumma från dagens 1,5 miljoner till drygt det dubbla. Det vore inte bra. Sponsorskakan skulle snabbt ta slut för alla andra. Nej, sikta på en höjning till 2 miljoner nästa är och därefter en rimlig uppräkning för varje år. Nya SEO blir ändå en av Europas allra största tävlingar. Det är härligt att SEO nu får den stadga tävlingen länge saknat och det enda olyckliga som kan hända nu vore om plantan SEO började suga upp så mycket sponsorsnäring ur den svenska golf rabatten att andra växter började vissna. Väx SEO! Men måttligt! odå, det BLEV en passning till slut. När Sven Tumba väl fått loss SEO-pucken ur sarghörnan och såg ut över spelfältet insåg han att han måste passa den. Och mottagare blev Projekthuset - precis som den här sidan förutspådde redan i augusti. Säga vad man vill om Sven Tumba .. .(många gör det ock så)... dum är han inte. Risken var överhängande att han om ett halvår dribblat in i samma kaos som inför årets tävling. Och ett trassel-SEO 1987 hade haft ett helt annat försäljningsvärde än det succé-SEO som märkligt nog hann bli verklighet i år. Tack vare i första hand Saab (och Finnair) och i andra hand den framsynta lösningen med Stockholms Golfförbund som praktisk arrangör. I kretsen närmast SEO finns nu bara nöjda miner: Hos Sven Tumba som kan sy in ett antal miljoner i madrassen - och som fortfarande får vara SEO:s ansikte utåt. Hos Projekthuset som får sätta tänderna i den största - och därmed mest inkomstbringande - av alla bitar i den svenska golf-sponsor-tårtan. Hos Riksbyggen (ägare till Ullnabanan) som dels får en ny för handlingspartner, dels ljusa framtidsutsikter till goda hyresin komster från ett ekonomiskt starkare SEO. Hos publiken som med Mark McCormacks organisation med i SEO-bilden kan förvänta sig betydligt intressantare startfält än tidigare med tillgång till McCormack-spelare (Bernhard Langer, Nick Faldo plus huvudparten av de bästa amerikanerna).
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76