Sommartidningen 2019 1
48 HISTORISKA VINGSLAG Sommar runt om i Sjuhärad
- Sommartidning som ges ut av Annonsmarkna’n, Markbladet, STT och Knallebladet Vecka 23 Tisdag 4 juni 2019 HISTORISKA VINGSLAG 9 Sveriges äldsta bubbla, med tillverkningsår 1948, fi nns på Toveks bilmuseum i Kinna. Folkabussen från 1961 ger en inblick i dåtidens campingliv. Foto: Christer Hansson platser omnämns i broschyren ”Kulturstråket”. Den beskriver mötesplatser och sevärdheter i Bollebygds tätort och är framtagen för den som vill kombinera möten, rörelse och historia. Ett 40-tal fordon ingår i den unika samlingen. Nostalgiskt på bilmuseum Bubblan och Folkabussen. Båda har de en speciell plats i många människors hjärtan. Se fl era modeller, en del av dem unika, på Toveks bilmuseum i Kinna – och låt dig fyllas av härlig nostalgi. KINNA Besökarna kommer från när och fjärran, från Kiruna i norr till Skåne i söder. Toveks bilmuseum är populärt och det största dragplåstret är sedan i fjol en riktig raritet – Sveriges äldsta bubbla med tillverkningsår 1948. Det är det enda exemplar som fi nns kvar av de allra första 55 folkvagnar som levererades till Sverige 1949. – Det är en unik bil. De andra har skrotats och även den här var nära att gå samma öde till mötes, säger Christian Fellinger, säljare på bilfi rman i vars lokaler muséet är inhyst. Sönderrostat stod det sista exemplaret på skroten och väntade på slutet, men räddades av en entusiast som sedan lät göra en totalrenovering. Under fl era år pågick arbetet med att samla in originaldelar för att kunna återställa fordonet till sina fornstora dagars glans och därefter hamnade det på Holmgrens Volkswagen-museum i Pålsboda. Tills samtliga bilar där förra året auktionerades ut. Intresset för den speciella klenoden var stort, även internationellt. – Det var en tuff budgivning. Vi är glada att bilen inte bara stannade i Sverige, utan också kom till Kinna. Det är jättekul att ha den här och det roligaste är historien bakom, säger Fellinger och berättar att inropspriset blev 1,3 miljoner kronor. Han visar den glänsande pärlan som nu står uppställd för allmän beskådan bland ett 40-tal andra modeller i vad som nu lär vara landets största VW-museum. En annan raritet som får många att igenkännande dra på smilbanden är en färgglad Folkabuss med tillhörande komplett utrustning för en fritid på resande fot. – Det fi nns inte många exemplar kvar av den här modellen, med originalinredning, tält och allt, konstaterar Fellinger och pekar mot den rödvita 61:an med uppspänt orangerandigt tyg, sovslaf under taket och med toa - letten, modell primitiv, praktiskt gömd bakom ett skynke. Närmast kultförklarad är Volkswagens minibuss som började tillverkas 1950, strax innan svenskarna fi ck en tredje lagstadgad semester vecka som gav campinglivet ett uppsving. Den beskrivs i dåtidens reklam som en ”idealisk familjevagn för campingbruk” och kom att bli en försäljningsuccé med närmare nio miljoner sålda exemplar. Många är de som har en relation till denna retrofavorit och på bil museet fi nns chansen att för en stund göra en resa tillbaka i tiden och återuppliva gamla minnen. – Det blir mycket nostalgi här. Många blir glada. Inte bara VW-bilar visas i Kinna, utan även ett antal andra modeller. Som till exempel en Chevrolet Camaro 1969 och en Porsche 356 1600 Super från 1961. Plus en cykel från Scania anno 1902 – med träfälgar och stearinljus som belysning där fram. På bilmuseet fi nns många kul, annorlunda och intressanta inslag – även för den som inte räknar sig som en inbiten motorfantast. Lena Carlsson lena.carlsson@markbladet.se ”Det är mycket nostalgi här. Många blir glada” Christian Fellinger, Toveks bilmuseum