STT 1
28 Runt Åsunden - bilaga som medföljer STT Vecka
22 onsdag 28 maj 2014 U-portfestivalen i Ulricehamn Äger rum: Fredag och lördag 1-2 augusti. Artister: Fredag 1/8 Timbuktu och Damn! Daniel Adams-Ray E-Type Sebastian Andersson, projektansvarig för sommarens musikhändelse U-Port. Här vid bilder från förra sommarens festival tagna av fotograf Robert Hallberg, Plura till höger om Sebastian och Emil Gullhamn i State of Drama till vänster. FOTO: BOEL FERM Miriam Bryant Ace Wilder David Urwitz Huset Dirty House Guys Lördag 2/8 Icona Pop Melissa Horn Mustasch Nicoel Sabouné Medina Governor Andy Thomas Di Leva. Sebastians tips till festivalbesökare: Öronproppar är jättbra. Vi delar ut en del här. Allt på en festival bygger på upplevelse. Var öppensinnad, gå dit med inställningen att du vill uppleva något nytt. Festival som vill växa ULRICEHAMN Musikfestivalen U-Port i Ulricehamn siktar på att bli lika stor som Hultsfredsfestivalen. 10 000 besökare om året är målet. – Jag vill sätta Ulricehamn på kartan, när man hör Ulricehamn ska man tänka festival, säger Sebastian Andersson, projektledare. 10 000 besökare per år är målet och artisterna är inte svåra att locka. Men Sebastian minns hur trixigt det var första året. – Då rynkade de lite på nästan och undrade vad tusan Ulricehamn var. I år har det gått betydligt lättare. Festivalen började förra året med Sebastian som driver projektet och Bryggan som stöttepelare. Restaurangen ägs av Tony Seeman, Sebastian Andersson och Henrik Moberg. Henrik och Sebastian står för driften. – Personalen hjälper också till jättemycket, säger Sebastian. Festivalen började som en idé. – Jag och Henke pratade om att göra en stor spelning med Tomas Ledin. Men det krävs lika mycket material och arbete för att ta hit fler artister. Resultatet blev en bred musikfestival döpt efter hejarklacken för lokala fotbollslaget när Sebstian var liten, den hette U-port support. Till skillnad från andra festivaler vill U-port hålla låga biljettpriser. – Vi satsar högt och räknar med underskott, säger Sebastian. Förra året kalkylerade man att gå back 250 000 men det blev 350 000 kronor minus. I år är målet att gå back max 100 000. – Förhoppningen är plus minus noll så småningom. Det här gör vi för att det är så roligt, och vi känner att stan behöver det. Det är jättebra marknadsföring för både oss på Bryggan och Ulricehamn. Det finns så mycket mer än pengar. Ur högtalaren på restaurangen strömmar musik. – Hör du den här? Det är Nicole Sabouné som spelar på lördagen, henne ser jag sjukt mycket fram mot, hon har en skön klang. Sebastians stora favorit i sommar är Icona Pop. – De spelar på Way out west, Storsjöyran, Malmöfestivalen och här, det känns creddigt. Både Magnus Uggla och Ulf Lundell var inbokade men lämnade återbud. – Många äldre har hört av sig och tycker det är för lite för dem. Förra året hade vi Plura. Men det är lite grejen med en festival, att uppleva ny musik. Vi har en bred repertoar som inte sticker ut, det finns något för alla. Vi kör på ganska säkra kort. Biljetter började släppas under maj och man räknar med 10 000 per dag. Större än så vill man inte bli. – Blir det större tappar vi den intima och gemytliga känslan. Förra året ordnades en tillfällig campingplats alldeles intill Bryggan, nu flyttas den till Sturebadet. – Södra Vings fotboll skötte det första året, vi hoppas på dem igen. Om ljudnivån i samband med festivalen säger Sebastian att de som bor intill i Åsunda Sjöstad varit positiva. – De har gett oss mest positiv feedback, det media skriver om bittra pensionärer stämmer inte, det har varit någon enstaka insändare. Det är inte heller stökigt, vi hade inga slagsmål sist, jag skulle kalla det en ganska festlig tillställning. Målet är att fira U-Ports 10års jubileum. – Jag drömmer om en stabil festival som sätter Ulricehamn på kartan. Jag vill att hela Sverige ska veta vad Ulricehamn är. BOEL FERM redaktion@stthuset.com Glass och kaffe vid sjökanten ULRICEHAMN Mer liv och rörelse vid sjön, det blir r det då Jens Norrlander sk d s apar nytt liv i glasskio k sken. Sugen på en glass och en kopp kaffe nere vid sjökanten medan barnen leker på den nya lekplatsen – eller när du bara sitter och njuter av S k t d d n En smarrig strut med Klings lösglass kanske! Jens Norrlander vill ha liv och rörelse vid sjökanten g P närheten till vattnet? Inga problem! Nu har glasskiosken vid bron till Kallbadhuset öppnat i Bar Pregos regi. – Vi har anställt två gymnasieungdomar under somn maren och kommer efter en kort inkörningsperiod att ha öppet alla dagar i veckan, säger Jens Norrlander, ägare till Bar Prego. – Vi har också planer på att kanske utöka sortimentet med någon form av kaffebröd, och den som vill ha något mer matnyttigt ska kunna beställa en sallad eller en italiensk tallrik, en stund senare. En italiensk sallad som levereras med cykelbud. JENS NORRLANDER som levereras med cykelbud Att det blir liv och rörelse här nere vid sjön är viktigt, anser han. Ju fler aktörer vi är, desto bättre är det. För dem som passar sina barn på lekplatsen ligger kiosken bra till liksom för de husbilsägare som har sina fordon parkerade här intill. AGNETA TJÄDER redaktion@stthuset.com FOTO: AGNETA TJÄDER