BD 1
TEXT: PELLE TAMLEHT, PETER STEEN-CHRISTENSEN OCH
PÄR STRÖMBERG APERITIF ÖLGLASS I GÖTEBORG Poppels Bryggeri och Triumf Glass har gjort gemensam sak och lanserat A Glass of Beer. En ny ölglass som är ekologisk och helt alkoholfri vaniljgräddglass med maltrippel från Poppels Bryggeri. A Glass of Beer säljs på utvalda restauranger och glassbarer över Göteborg. – Det här är en fantastiskt spännande produkt där vi kokat en Imperial Stout från Poppels i 56 timmar. Vi har sedan kombinerat den med en gräddglass med stark vaniljkaraktär. En smaksensation om du frågar mig, säger Jens Nilsson som är Glassmästare på Triumf Glass. Glassen lanserades den 11 maj på Lindholmen Street Food Market. Dagen därpå släpptes nyheten på Triumf Glasscafé i Sävedalen, Bruksgatan, Sisjön, Allmänna vägen, Kungsmässan och Frölunda Torg. PT ROSÉBUBBEL-TREND Vi har kollat in i spåkulan och sett ett rosaskimrande moln av små bubblor. Rosévinet är sedan flera år vårens bästa tecken på att sommaren är på gång. Tidigare år har vi sett både mörka, godisdoftande roséviner från Nya Världen och bleka örtigare varianter från Provence ta plats på sommarfesterna. Mingel, uteserveringar och balkonger i solsken har varit tätt förknippat med rosévin, även en överhängande andel kvinnor har föredragit den rosa färgen. Nu ser vi dock ett trendbrott även där och det är just männen som ökar sin konsumtion mest, framförallt när det kommer till mousserande rosévin. Champagne, Cava, Prosecco, Crémant och Cap Classique, alla bubblor kommer som rosé och smaken av de blåa druvornas karaktär i ett ljust vin är fascinerande i sig. Glöm inte heller att rosévin är en fantastisk kompanjon till mat där varken vita eller röda viner gör sig helt bekväma. Man som kvinna, se till att skåla i rosa bubblor i sommar! PS Nu finns den halvsvenska alt-ginen i Sverige Efter en lyckad lansering i Storbritannien förra året finns nu två av Ceder's produkter på den svenska marknaden, både i ICA:s sortiment, samt i ett antal av Systembolagets butiker. Det är Ceder's Classic och Ceder's Wild som från den 1 juni finns i ICA:s ordinarie sortiment. Classic kommer dessutom att säljas i 36 Systembolagetbutiker. Ceder’s lanserades ursprungligen 2017 av svenska Maria Sehlström och hennes sydafrikanska make Craig Hutchison, som tyckte det fanns för skralt urval av alkoholfria produkter på marknaden. PT Manifest för hembryggare Hembryggning handlar ju inte bara om öl utan förmodligen ännu mer om kaffe. Joanna Alm som är trefaldig svensk mästare i kaffebryggning och som driver kafferosteriet Drop Coffee, har skrivit en bok där man får följa kaffet från ursprung till färdig kopp och om hur man får ut mesta möjliga smak av varje sort. Boken vill också väcka en medvetenhet om alla de händer som kaffebönorna passerat innan de till slut når din kopp och hur människor påverkas av dina beslut. Världsmarknadspriset för kaffe har inte stigit sedan 70-talet och de som fått betala för det är de som producerar kaffet. Så för att verkligen kunna njuta av en riktigt god kopp kaffe måste vi bli beredda att betala mer för det. PSC Manifest för bättre kaffe släpptes i slutet av maj på förlaget Natur & Kultur. 8