NG Sthlm 1
UR HJÄRTESORGEN FÖDDES EN FYLLEROMANS Kornél Ková
cs är aktuell med skivan Stockholm Marathon som är ett kreativt samarbete med Rebecca & Fiona. Stockholm marathon är hans andra album och ett poppigare verk jämfört med den hyllade debuten från 2016. Tina Rosenfink har pratat med Kornél Kovács och Fiona FitzPatrick om att våga göra ny musik och att klottra en port. TEXT: TINA ROSENFINK FOTO: DANIEL STIGEFELT A tt Stockholm Marathon skulle bli en skiva var inte en självklarhet för Kornél Kovács. Och att det skulle bli en popskiva med Rebecca & Fiona fanns inte på kartan. När vi ses på en bar en solig måndag berättar Kovács att det aldrig funnits en konkret plan med skivan. – Jag började göra ny musik för att mitt liv tog en drastisk vändning förra sommaren. Till en början var det härligt, jag och min vän Niclas Skagstedt (jazzmusikern, red. anm.) hängde hos mig, drack kaffe och gjorde skisser på låtar i lugn och ro. Men sedan dess har det varit en väldigt fartfylld process. KORNÉL KOVÁCS ÄR strax över 30 år men har redan dedikerat två tredjedelar av sitt liv åt musikkarriären. Han är främst känd som en av grundarna till Studio Barnhus, ett skivbolag och en kreativ plattform för elektronisk musik, tillsammans med Axel Boman och Petter Nordkvist. Förutom att producera musik och dj:a varje helg har Kovács släppt en fullängdsskiva hittills, som han även vann en Grammis för. Nu är det äntligen dags för hans andra bidrag till diskografin. – Det är en grej att göra ett debutalbum för det har man jobbat på hela livet fram tills dess. Det är svårare att göra ett till, att göra det igen, berättar han när jag frågar vad skillnaden var mellan nya Stockholm Marathon och The Bells som kom för tre år sedan. – The Bells bestod av mycket gammalt material, jag hade sex år av gamla skisser på min dator som jag kunde hämta inspiration från. Men nu var det relativt tomt i arkivet. FÖR KORNÉL KOVÁCS har Stockholm Marathon varit ett nytt kapitel i hans liv. Han har gjort saker utanför sin bekväma bubbla. – Jag var nydumpad i somras och knäckt emotionellt. Du behöver inte se så ledsen ut, säger han till mig när jag tittar på honom med sorgsna ögon. – Jag flyttade tillbaka till min gamla lägenhet, som jag inte hade bott i på länge, och det fick mig att reflektera över min tillvaro. Fastän allt var gammalt, var det också nytt. FÖR ATT DEN nya skivan inte skulle kännas tråkig eller meningslös fanns det två uppenbara vägar att gå. Antingen att göra någonting “svårare” som inte är lika lättillgängligt utan mindre extrovert eller klubbigt. Eller att göra något poppigare och utåtriktat. Jag undrar om det är hans nya sound, kommer nästa skiva gå i samma stil? Men Kovács skakar på huvudet, för om det blir en tredje skiva kan den landa i något helt annat. – Dock så tycker jag att det hade varit kul att jobba mer med sång. Jag älskar pop. Jag kommer att vilja jobba med andra artister som producent. – Har du en drömartist? – Typ Rihanna, men snälla säg att rubriken inte blir “drömmer om att jobba med Rihanna”, skrattar han. FÖR ATT FÖRSTÅ vad som särskiljer Kovács från andra artister kan det vara värt att ta en närmare titt på hans barndom. Det var också då fröet till samarbetet med Rebecca & Fiona planterades. Allting börjar i ett ensamt pojkrum. Kornél Kovács var bara tio år när han bestämde sig för att bli dj, ett beslut som han 20 år senare fortfarande står fast vid. När många av oss andra lekte med trumset och bildade band i garage eller på fritidsgårdar, satt Kovács hemma och mixade olika låtar. Trots att Kovács gick på musikskolan Adolf Fredrik hade han inte mycket gemensamt med klasskompisarna. NÅGRA ÅR UNDER honom gick Rebecca Scheja, men på den här tiden var de inte nära vänner. – Hon var en livsfarlig kickersbrud som spred skräck på skolgården, skrattar han. REDAN I SJUNDE klass började han spela live, de första bokningarna var på kulturhuset Lavas dj-kafé och obetalda butiksevent. NR 4, 2019 | NÖJESGUIDEN 37