Kanalen 1
12 bIl &bÅT Åkersberga kanalen nr 11 • vecka 11 •
tisdag 15 mars • 2016 Nio ton smäcker skön Med stor respekt för sina anfäders gedigna båtbyggarkunskaper vårdar Thomas Aksberg och hans familj den fjorton meter långa och 3,90 breda släktklenoden - Mari III. Att äga en högsjöbåt i trä innebär mycket arbete men också avkoppling och glädje. Sedan 1995 äger Thomas Aksberg (bild t.h) och hans familj den båt som hans farfars bror Verner Aksberg byggt. Varje sommar tillbringar de all ledig tid ombord på Mari III. Foto: privAt – I minst fem generationer tillbaka har min släkt bott på den estländska ön Aksi, nordost om Tallinn. Där livnärde de sig på fiske och säljakt. De var också mycket skickliga båtbyggare, säger Thomas Aksberg och bläddrar i den estländska boken om släkten Aksberg. Thomas berättelse om familjens båt Mari III börjar under andra världskriget när Ryssland ockuperade Estland. Hans farfar Konrad och hans bröder med familjer flydde över Östersjön i sina båtar. De hamnade så småningom i Stockholm där de arbetade på olika båtvarv. På fritiden byggde de egna båtar. Thomas pappas farbror, Endel Aksberg, konstruerade bland annat den första Caravell 33:an. – Bröderna byggde flera båtar tillsammans, och allt gjordes från grunden med yxa, såg och handborr. Farfars bror, Verner Aksberg, ritade Marie III 1959. Hon byggdes på Lidingö under 1960-talet och färdig blev färdig i början av 1970-talet, säger Thomas och visar en bild där bröderna Verner och Endel Aksberg är i full färd med att hyvla till kölplankan till Mari III. Sedan den 15 juli 1995 ägs Mari III av Thomas och hans familj. Båten har sex stycken kojer, ett pentry och två toaletter. Skrovet är byggt av furu och ek och överbyggnaden i mahogny. – När Verner gick bort hade båten stått orörd på land i åtta år. Vi skrapade, målade, lackade och sjösatte. Efter en vecka i