Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16 INSÄNT ALLTING GÅR ATT SÄLJA M
ED MÖRDANDE REKLAM? För att behålla sin ledande position inom sponsoring finns det en risk att golfen säljer sig för dyrt och att klubbarna tvingas sälja sin själ, varnar PER ADLER, SGF:s handläggare för sponsorfrågor, i detta inlägg. Under 80-talet har golf sporten sett en extrem ut veckling av sponsoring som intäktskälla. Totalt omsät ter sporten nära 150 miljo ner, brutto. Bara på klubb nivå uppgår siffran till to talt nästan 100 miljoner. Svindlande (!). Detta bety der att golfen suger åt sig ca 10% av den totala sponsor kakan i Sverige. Om man dessutom betänker att golf endast är en av drygt 60 idrotter, visserligen under stark utveckling, blir pro portionerna än mer märkli ga. Nu stundar hårdare ti der. Det siar i alla fall fors kare i reklamvärlden. San nolikt kommer också spon soring att få känna av den stundande konjunkturned gången och nu eller aldrig har vi chansen att visa fram- fötterna. Men var går egentligen gränsen för vad som är "rumsrent" att sälja? Tradi tionellt arbetar ju golfklub barna med olika sponsorpa ket. Innehållet i paketen skiftar men vanligen hand lar det om att bygga upp reklam kring ett eller flera hål på banan samt i övrigt erbjuda annonsplatser i trycksaker. Detta, kopplat till spelrätter och eventuellt en eller annan företagsdag, bildar basen för erbjudan det. Under senare år har tre, eller i varje fall två, ytterli gare saker blivit allt vanli gare i lokala sponsordebat ten: Medlemskap, adressre gister och ibland klubbnam net. MEDLEM FÖR EVIGT Att "sponsra sig förbi" medlemskön. Är det etik? Att officiellt i sponsorpake- tet erbjuda företagen ett medlemskap i klubben för svaras ofta genom att hän visa till de stora "ekonomi ska insatserna och dess be tydelse för klubbens utveck ling". Samtidigt är erbjudande av medlemskap självklart oerhört attraktivt i dessa golfköers tider. Men är frå gan förankrad i klubben? Och hur handhar klubben de "företagsmedlemmar" vars företag om ett år hoppar av sitt samarbete. Ett medlem skap är ju personligt och den aktuella personen kom mer att behålla sitt med lemskap, för evigt, om inget särskilt inträffar. Det bety der ju, teoretiskt, att klub ben under en följd av år bygger upp en stock av med lemmar som egentligen inte har rätt att stå på medlems listan. Vilken reaktion kan klubben förvänta sig om den gruppen blir allt för stor? INGEN HANDELSVARA Det kan vara svårt att i klubbarnas eller Golfförbun dets stadgar finna något di rekt förbud mot att erbjuda medlemskap i samband med sponsoring. Men eftersom medlemskap i en förening inte får betraktas som han delsvara och alltså inte får "säljas" på marknaden utan att detta bryter mot RF:s krav på öppenhet balanse rar de klubbar som erbjuder sådana i sina sponsorpaket på en, som jag uppfattar det, slak lina. Vidare uppstår ju ett av sevärt problem i nästa ända, nämligen när det aktuella företaget skall yrka avdrag för "driftskostnader för in komstens förvärvande". Medlemskap torde hänföras till löneförmån och skall därefter beskattas. Visser ligen är medlemskapet en del av sponsorpaketet men det hjälper sannolikt inte. Det företag som vid revision får nedslag på sitt avdrag kommer knappast tillbaka. Klubben får dock behålla medlemmen(!). Slutsatsen är att vi inte bör blanda in personliga medlemskap i sponsorförsälj ningen. Spelrätter på banan i form av fri greenfee, före tagsdagar osv är en bättre väg att gå. ÅRSMÖTESBESLUT Den andra känsliga frå gan rör rätten att sälja hela, eller delar av, medlemsregi stret. Många företag vill kom ma åt dessa adresser för di rektreklamerbjudanden. Sannolikt har de flesta av oss också fått sådana erbju danden utan att tänka på hur det aktuella företaget kommit över adressen. Klubben får sälja registret, men inte hur som helst. En ligt bestämmelser från Da tainspektionen krävs anting en en bestämmelse i stad garna eller medgivande i varje särskilt fall från med lemmarna. Det betyder ju att frågan måste upp på års mötesbordet innan försälj ning får ske. Och du som inte vill stå på listan över di rektreklam, behöver inte göra det. "PROSTITUTION" Eftersom direktreklamen blir allt attraktivare i mark nadsföringsmixen rekom menderar jag klubbarna att förankra ett sådant beslut för att sedan ge styrelsen uppdraget att ansvarr. för försäljningen och kontrollen. I lokal idrottssponsoring INLÄGGET Per Adler ser vi allt oftare att klub barna säljer sina namn. Skulle du kunna tänka dig att Svenska Golfförbundet bestod av klubbar som Sven ska Pressbyrån GK, Vingre- sor GK, Televerket GK osv? Knappast, eller hur? En sak är väl om klubben uppstod på det aktuella företaget för att sedan utvecklas till en "riktig" golfklubb. En annan är om man, som sker i vissa andra idrotter, låter sälja bort sitt klubbnamn för att erbjuda maximal exponering. Personligen anser jag att gränsen går där. Att sälja klubbnamnet är att sälja själen. Jag tror inte heller att det blir aktuellt inom golfen. Vi har tillräck ligt att erbjuda näringslivet för att undvika en "prosti tution" av det slaget. RIMLIG PROPORTION Vi skall dock inte bli för "kaxiga". Det är känt att Skattemyndigheterna har ögonen på golfen. Ett fåtal, men viktiga granskningar de senare åren har gjort att vissa företag inte medgivits avdragsrätt för klubbspons ring. Det oroar, och under stryker det viktiga i att sköta sponsorförsäljningen på ett professionellt sätt. Att samarbetet med nä ringslivet är viktigt även för den idrottsliga utveckling en tvivlar ingen längre på. Det gäller bara att det vi er bjuder står i rimlig propor tion till golfklubbens övriga verksamhet. Tillsätt kunni ga marknadsförare i våra reklam-, marknads- och sponsorkommittéer. På det sättet ser vi till att det är golfsporten själv som styr utvecklingen. Hundra mil joner kanske kan bli två hundra före sekelskiftet? 16 SVENSK GOLF . 12/90-1/91
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100