Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118 Golfen ska locka turister - n
y miljardmarknad Svenska Golfförbundet satsar hårt på att locka greenfeespelare från när och fjärran till svenska golfbanor. Till gagn för golfklubbar, enskilda medlemmar och turistnäringen. om grund för denna satsning lig ger SGF:s förstu die "Golf & Turism". Den har genom förts på uppdrag av för bundsstyrelsen och syftet var att undersöka hur ett samarbete med turistnä ringen kan ge ökat green- feespel och därmed ökade intäkter till klubbarna. I den genomarbetade förstudien kartläggs golftu- rismens omfattning och betydelse i Sverige. Om greenfeespelet utvecklas och ökar har golfturismen goda möjlig heter att bli en miljardin dustri. Detta ger ett ekono miskt tillskott, inte bara för golfklubbarna, utan även för reseindustrin, det lokala näringslivet och den kommun banan ligger i. De klubbar som satsar på turismen har chans att markant öka intäkterna. - Vi har räknat ut att om golfklubben, samman taget, avsätter en timme för golfturister varje var dag under tio veckor ger detta 180 000 kr/år i extra intäkt till klubben. Det handlar om stora intäkter och relativt små uppoff ringar för klubbens med lemmar, säger SGF:s pro jektansvarige Monica Norén. Greenfeespelet i Sverige omsät ter cirka 270 miljoner kronor per år. Ytterligare 181 miljoner kronor spenderas i klubbarnas restauranger och shopar. Räknar vi även in de pengar greenfeespelarna gör av med utanför banan (logi, mat, ben sin) blir den totala omsättningen 730 miljoner kronor. - Många europeiska länder har i flera år kunnat erbjuda golfspelare paket av olika slag. För närva rande är det lättare för en svensk golfare att köpa en golfresa till Florida eller Spanien än en golfsemes ter i sitt eget land! Det finns alltså ett stort behov av en samlad och aktiv marknadsföring av Sverige som turistland, såväl mot svenska som utländska gol fare. På de svenska banorna finns det stor ledig kapacitet. Många banor har ett så lågt kapacitetsutnyttjande som 50 % sett över hela säsongen. Den tid som inte utnyttjas kan till viss del användas av nya greenfee- gäster. - Med ökad flexibilitet kan banorna användas på 3/95 Svensk Golf s 108
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126