Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80 - Den är god överlag, berättar
Per Malmrup. Det finns dock ett fåtal klubbar som haft det kärvt. Dagens konjunktur gör att det kommer art vända även för dessa. Klubbarna drar in cirka 350 mil joner kronor per år i rena medlems avgifter för att täcka driftskostna derna. Detta är klubbarnas huvudsakliga intäktskälla. Försälj ning från reklam är en annan men betydligt mindre intäkt. - Det är bra, säger Per Malmrup. Reklamförsäljning är en högst osäker variabel som inte får ha en avgörande betydelse för klubbens existens. Skånes Golfförbund står inför en spännande utveckling. Golfen i Skåne har växt med fem procent per år det senaste decenniet. - Vi tycker att Öresundsbron och Skåne är en viktig länk till Europa, säger Per Malmrup. Den bidrar till att holländare, tyskar, engelsmän, skottar och fransmän och inte enbart våra egna landsmän kommer hit ännu ofta re. - Det är bra, det skapar förbrödring och inte minst gynnar det den skånska golfnäringen! Och för Skånes Golfför bund är golf i Skåne ett kvalitetsbe grepp. Vi vill kunna erbjuda det bäsia tänkbara såväl till våra egna golfare som gäster, sluter distriktets ordföran de Per Malmrup. Golfens affärer Rya GK, vid "Sundet" utanför Helsingborg, är en av Skånes många seaside-banor. - Det innebär att vi på så sätt till sammans sätter av 600 miljoner kro nor per år till golfen, säger han. - 600 miljoner kronor som i andra änden bör ge jobb år närmare 2 000 personer i Skåne, påpekar han. 600 miljoner kronor är kostnader för klubbavgifter, utrustning och diverse kringkostnader. Per Malmrup påpekar att en väsent lig kostnad för golfaren är greenfee och uppehållskostnader vid spel på andra banor. - Det är mycket pengar som på det sättet tillfaller den klubb som gästas och det lokala näringslivet. Greenfee på 200 kronor medför säkert en total kostnad på 500 kronor om vi räk nar in till exem pel rese- och mål tidskostnader. - För en skåning är inte minst också maten viktig, säger Per Malmrup. En god golfmiddag är en perfekt avslutning på en golfdag. Skånsk golfsport ger folk arbete. Ban- arbetare, kanslister, restaurangfolk - i ge- 3/95 Svensk Golf 72 nomsnitt arbetar tio personer vid varje klubb. 250 personer är verksamma på heltid inom den skånska golfnäringen med anknytning till klubbarna. Därtill kommer säsongsanställda på minst lika många. Skåne är också säte för GolfStore och ett antal generalagenturer för golf artiklar. Närmare 40 personer jobbar vid dessa verksamheter. GolfStore och agenturerna för Yamaha och Spalding finns för övrigt alla samlade i Vellinge utanför Malmö. - I Skåne finns det elva GolfStore- butiker berät tar Sven-Erik Larsson vid GolfStore. Enligt våra beräkningar säljer varje butik utrustning i snitt för 1,2 miljo ner kronor per år. Hur ser 1 då klub- barnas ekonomi ut?
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126