Tidningen Kosmetik 1
Teknologin Headspace /ScentTrek Vid framtagningen
av Zlatans senaste doftkollektion har teknologin Headspace använts för första gången i Skandinavien. Teknologin innebär att man fångar in olika dofter på plats i naturen eller annan plats och återskapar i stort sett identiska doftnoter i laboratorium. Parfymören åker ut i naturen på en sk ScentTrek och fångar doften av en blomma eller annan växt genom att sätta en glaskupa över växten. Därefter tillsätts en gas som gör att doftmolekylerna samlas i ett filter. Efter runt ett par timmar är filtret mättat och kan sen tas med till laboratoriet där den naturliga uppfångade doften kan rekonstrueras med stor exakthet. Teknologin kan även användas för att fånga upp och rekonstruera andra material än växter, som till exempel läder och sand. Upphovsmannen bakom den beprövade metoden är den kända kemisten och parfymören Roman Kaiser. Myth Wood Zlatans nya herrdoft. Toppen: Vildvuxen barrskog, grapefrukt. Hjärtat: Salvia, lavendel. Basen: Ekmossa, drivved. D amdoften Myth Bloom toppar med noter av vildros, äppelblom och ängsklöver och basen domineras av cederträ och blonda skandinaviska träslag. I nya herrdoften Myth Wood märks noter av vildvuxen barrskog och grapefrukt i toppen, salvia och lavendel i hjärtat och ekmossa och drivved i basen. – Myth Wood är skogen och vidderna medan Myth Bloom är svensk sommaräng, spegelblankt vatten och soluppgång. Så beskriver Zlatan sina nya dofter. För att fånga dofterna och den mytiska känslan av svensk natur begav sig Zlatans parfymör Olivier Pescheux, en av världens främsta doftnäsor, till Stockholms skärgård, tidig sommar när naturen är som mest blomstrande. Där på plats satte Olivier Pescheux och hans team glaskupor över grönskande växter och blommor och dess doftmolekyler samlades upp i filter, som sedan togs med till laboratoriet där de naturliga dofterna har återskapats. I Zlatans nya herrdoft Myth Wood blev det ingredienserna tallskott och drivved som återskapades från Stockholms exotiska skärgård. – Vi hade en tydlig idé som den stora näsan från Paris, Olivier Pescheux, lyckades förvandla till verklighet. Han tog med sin avancerade utrustning till skärgården och resultatet är magiskt, nästan bättre, eller mer intensivt, än att vara i naturen. Det har varit en lång process, från idé till färdig produkt, men i slutändan blev dofterna precis som jag ville ha dem, kommenterar Zlatan. Med de nya dofterna har megastjärnan velat skapa en unik doft av Sverige och sprida den över världen och inte bara hylla Sverige och naturen, ljuset och lugnet, det han uppskattar mest med Sverige, utan också lindra sin hemlängtan. – Jag tror alla som bott utomlands länge får en extra stark kärlek till Sverige. När jag tänker på Sverige är det naturen, ljuset och dofterna som jag ser framför mig. Lugnet långt ifrån strålkastarljuset. Med Myth vill jag, genom doft, fånga den magiska känslan. – Doften tar mig närmare den svenska skogen och naturen som betyder så mycket för mig. Det här är en möjlighet för hela världen att få uppleva den unika svenska naturen, oavsett var du är eller var du kommer ifrån. Det är min hyllning till Sverige. Q Kosmetik 3-2017 35