Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD (C)ULTMÄRKE I SKANDINAVIEN Smith & Cult g
rundades 2014 och lanserades i Sverige under hösten 2016. Kvinnorna bakom varumärket, Dineh Mohajer och Jeanne Chavez, är inte vilka som helst i branschen. Kosmetik har träffat Jeanne Chavez då hon var på Stockholmsbesök i april. text KRIStINe RØDLAND och JESSICA S KEMPE Dineh Mohajer grundade på mitten av 1990-talet det mytomspunna nagellacksvarumärket Hard Candy, som är omtyckta för sina mjölkiga och lätta pasteller. Hard Candy blev känt över en natt då Alicia Silverstone visade upp en babyblå nyans på sina naglar under The Late Show med David Letterman. Efterfrågan tog fart i enorm hastighet och inlärningskurvan var brant. Kanske lite för brant. Projektet växte Dineh Mohajer över huvudet, och när lyxkonglomeratet LVMH ville köpa företaget år 1999 tackade hon ja. Hon fortsatte sedan att arbeta för företaget under en period, med startade sedan ett nytt projekt Smith & Cult. Under hela denna period har Jeanne Chavez varit hennes affärspartner. Hon beskriver Smith & Cult som en ”vuxen” version av Hard Candy: de roliga färgerna och gatusmarta namnen finns fortfarande kvar, men stilen har blivit mer sofistikerad. Mycket av inspirationen hämtas från Los Angeles lifestyle och New Yorks fashion. – Märket spelar på den dualitet som många kvinnor har. Vi går till jobbet och har en viss stil, men är mer vågad privat. Det är The Smith Girl och The Cult Girl, förklarar Jeanne Chavez. Nagellack, som är hittills har varit kärnan i sortimentet, har uppmärksammats mycket för sin design där locken är i överdimensionerade i guld och ligger tungt i handen. Locken tillverkas för att bli smått buckliga i produktion, så att alla är lite annorlunda. – Dineh står för estetisk design och Jessica S Kempe och Jeanne Chavez vid Smith & Cults Stockholmsbesök. är självlärd som designer. Hon har en vision när det gäller hur det ska se ut, medan mitt jobb är att hitta leverantörer som kan göra vad hon vill, säger Jeanne Chavez. Smith & Cult kan, som enda nagellacksvarumärke i USA, även skryta med att de har en så kallad 8-Free formulering – Vi har arbetat länge med att få fram en formulering som håller en hög kvalitet och vi har lyckats. Färgerna förblir vackra och glänsande på naglarna upp till en vecka. Nytt för i år är att Smith & Cult även lanserar produkter för ögon, ögonbryn och läppar. Under våren 2018 lanseras inte mindre än 60 nya produkter inom makeup; allt från primers, highlighters till bronzers. – Även här har vi arbetat mycket med högkvalitativa formuleringar och texturer. Dessa produkter kommer hänga ihop med lackens design, det vill säga ”buckligheten” och överdimensionerade förpackningar. I och med vår nya bredd är Smith & Cult inte längre ett ”nailbrand”. Varumärket lanserades i Sverige under hösten 2016 och Jeanne Chavez ser med spänning på den svenska och skandinaviska marknaden. – Skandinavien är en helt ny marknad för oss, Hard Candy såldes endast i USA och i Japan. Vi har redan få mycket respons från våra skandinaviska kunder och lyssnat till deras behov, säger Jeanne Chavez. Q Kosmetik 3-2017 39 Smith & Cults ögonskuggor och läpprodukter produceras i Italien. Smith & Cult är särskilt känd för sina glansiga nagellack och distribueras i Sverige av Tendenz. Vad gör 8-Free? Formuleringen till Smith & Cult finns ingen dibutylftalat, toluen, formaldehyd, formaldehyd-harts, kamfer, xylen, etyl tosylamide och trifenylfosfat. Produktionen av nagellacken sker i USA. Färgtrender för 2017 – Bleka och ”frostade” pastellfärger är en trend för våren, speciellt tycker jag om vår frostvita färg. Vi har också skapat en ny vit version av roseguld-lacken för våren. Till hösten kommer vi med ett brett sortiment i orange inspirerad av modedesignern Isabel Marant, som har gjort en hel kollektion i den färgen. Jeanne Chavez och Dineh Mohajer.