Nöjesnytt Helsingborg 1
längre period uppkommer starka känslor inom mig,
som grinighet eller skam, för att jag sviker skapandet. Min fru får vara oerhört tålmodig gentemot mig i dessa stunder, skrattar Mathieu. Då måste jag komponera något för annars kan jag inte släppa det. Kreativitet kan nämligen vara både tillfredställande och beroendeframkallande för jaget. Jack Douglas är en känd skivproducent. Hur mötte du honom och vad har hans samarbete betytt för BlackRain? - Den första gången som vi påträffade Jack var i Paris, säger Mathieu. Vi flyttade till Paris för att jobba med BlackRain på heltid med en producent. Den tiden gav inte mycket inkomster men vi överlevde. Då genomförde vår arrangör ett spontanbesök hos Jack. Han erbjöd honom en bra summa med pengar för att göra ett album med oss. På den tiden var party med dricka och droger en vardag i branschen. Vi fick veta i efterskott att vår skiva hade producerades med endast en liten andel av den tilltänkta budgeten... Och skivresultatet var inte toppenbra. Men 30 år senare kom vi i kontakt med Jack igen. Han flög in till oss i Paris. Vi gjorde en ny platta ihop och det gav oss en starkt utvecklande erfarenhet. Innan dess hade vi inte jobbat i en riktig studio med inspelningar tillsammans med en starkt meriterad producent och som även jobbat med flera stora artister till exempel John Lennon och Aerosmith. Det var för oss som att en dröm slog in. Vi trodde aldrig att vi skulle få uppleva det under vår livstid. Vi lärde oss många nya kunskaper av honom. Hur rock fungerar på internationell nivå, om hur man på teknisk nivå ska spela för att kunna uppnå bästa framgång och hur man genomför inspelning på avancerad nivå. Det var väldigt intressant att få jobba med Jack. Många kände inte till Jack i Europa då. Men vårt samarbete gynnande nog oss för vi blev aktiva i flera ovanliga driftigheter då. Vi kvalade till exempel in till finalen i ”franska talang” och som ledde fram till att vi skrev skivkontrakt med Sony. Det var synnerligen unikt att ett rockband i Frankrike höll konsert i fransk TV inför miljontals människor. Under den tiden så hände så mycket på en och samma gång så det är först i efterhand som jag förstått att det verkligen har hänt. Vi levde lite som i en ”tv-serie” där händelserna bara inträffade med hög hastighet. BlackRain uppträder med fortsatt glöd. Varför vill du/ni fortsätta ihop och vad tror du gör att publiken attraheras av i er musik? - Först och främst skulle jag säga vår långa vänskap, responderar Mathieu. Jag tror att det har en betydande roll för oss. Vi älskar att få vara kreativa och spela tillsammans för vi har inte längre några dispyter mellan varandra. Det fanns en tid när gruppen var ung då vi diskuterade vilt och grinigt men vi lärde oss hantera det. Idag så lirar vi också mer sammansvetsat och bättre. Den moderna tekniken gynnar oss. Det ger oss möjlighet att repa kontinuerligt via Internet. Jag bor i Sverige och de andra i Frankrike. Men vi bor ganska nära varandra i Europa. Med all erfarenhet som vi samlat in över de år som förflutit så genererar vi i nutid också läckrare låtar. Det finns dessutom ett bra skivbolag som backar upp oss bra numera. Vi gillar fortfarande att uppträda ihop. Och arrangörer hör av sig för att fråga om vi vill spela på olika festivaler. Det är roligt och vi uppskattar det mycket. Sammantaget vågar jag påstå att BlackRain har idag de absolut bästa förutsättningar för en fortsatt existens. I alla fall så länge jag har lite hår kvar, skrattar och blinkar Mathieu skämtsamt. Vi säljer mest skivor i Tyskland under konserter. Annars streamas det mesta. Vårt motto idag är att inte förlora pengar på att hålla konsert. Det funkar framgångsrikt tycker vi. Förr hade vi en attityd där vi skulle sälja enorma mängder skivor och med en attityd där vi agerade som Mötley Crüe. Vi drömde om att vi verkligen var som dem en gång i tiden. Vi tjänade inte de pengar som de gjort men den attityden gjorde oss lyckliga. Idag är vi mer jordnära och har mognat. Idag ligger fokus i stället på att framföra bra livekonserter inför en återkommande publik och fans. Streamingtjänsterna har ju tyvärr i nutid förstört en hel del av den höga skivförsäljningen från förr. Skivförsäljning är numera ingen trygghet som man kan luta sig tillbaka på som artist. Du har också en tatueringsstudio i Ängelholm, Swan Tattoo. Varför är det viktigt att skapa hudkonst för dig? - Om jag hade backat tiden hade jag aldrig kunnat gissa att jag skulle jobba som tatuerare, förklarar Mathieu. Jag började sent. Det inföll när jag var 25 år. Jag kommer inte ihåg om jag hade sett ett program i TV om tatuering precis innan jag satte i gång. En dag vaknade jag bara upp i Paris och bestämde mig för att köpa den utrustning som krävs för jobbet och satte i