Nöjesnytt Helsingborg 1
”JAG TYCKER INTE OM ATT SJUNGA” FOTO: Vi kan väl
enas om att det inte är så enkelt? – Ja! Det är skönt att vi kan enas om det, haha. Det jag kanske ifrågasätter är depression som en estetik i musik. Att det skulle vara ett kvitto på att det är en äkta känsla. Ett mer sant lidande. – Ja. Varför finns det inte sann glädje då? Varför upplevs det som mer fejk? Känner du sann glädje när du sjunger? – Jag tycker inte om att sjunga. Men jag känner sann glädje kring musiken. Det är en av kanske två, tre grejer som skänkt mig mest ren glädje i livet. Rock och att få uppträda med det här rockbandet. Nu ska vi ut och spela igen. Kommer det vara kul den här gången med? Den som lever får se. I VÅRAS PÅBÖRJADE bandet en turné som i nuläget sträcker sig ett och ett halvt år fram i tiden. Ett par städer i USA har redan betats av, följt av en arenaturné med Arctic Monkeys i Storbritannien. I sommar spelar bandet i Europa innan återigen bär av till USA och England. Det hör till god hyfs att turnera om man gjort en skiva, menar Pelle. –Jag tror jag är rädd för två saker. Att jag inte längre ska tycka det är kul. Det blir så mycket jag måste göra om i mitt liv då. Och att jag ska sluta komma på saker att säga. Det vore tråkigt om det bara blev tyst i hjärnan. Du tror att det kan hända? – Jag tänker att historien kryllar av personer som haft det och sen tappat det, och inte märkt det själva. Jag tror mest folk hade blivit fascinerade. – Jo. I och för sig. Jag skulle säkert kunna sälja in det bra också. Om du skulle få vakna imorgon bitti.. –Ja, tack, det låter bra. Och vara fjorton år igen. Du ska göra om… – Om jag skulle gjort det likadant, om jag vetat allt det som jag gör nu? Det finns saker jag gjort annorlunda, absolut. Om jag varit peppad på att göra om det? Vad är egentligen frågan? 20 NÖJESGUIDEN | NR 7, 2023 34 | nojesnytthelsingborg.se Vad hade du gjort annorlunda? – Gud. Det finns folk man inte skulle ha anställt. Det hade nog varit bra om Hives tagit en hel paus någon gång också och inte bokat spelningar på ett tag. När det var som mest surt mellan oss. Nu fortsatte vi istället. Det är de två första grejerna jag kommer på. Inte så att du flyttat till Australien och börjat surfa istället? – Just ja. Tänkte inte ens på det. Om Australien låg närmre hade jag kanske flyttat dit nu. Men nu ligger det ganska långt bort. Du surfar? – Jag tycker väl om att göra det. Men eftersom jag gör det konsekvent cirka tre dagar om året är jag inte bra på det. Att bo på olika ställen, det hade man kunnat göra mer. ÄNDA SEDAN JAG klev in i musikbranschen har människor älskat att berätta för mig hur otrendig och svårjobbad rockmusik är. Ett tramsigt och totalt grundlöst resonemang om man ser till vilken typ av artister som faktiskt klarar av att turnera år efter år, utan att riva ner streams på Spotify eller göra Coca-Colareklam. På senare tid har band som Fontaines D.C, Idles och svenska Viagra Boys tacksamt nog problematiserat det mossiga argumentet om rockens död. Däremot, konstaterar Pelle, har den blivit mer pratig. – Det är 100 procent lika konstigt som att alla börjar sjunga som Eddie Wedder. Det är ju världens konstigaste sätt att framföra en text. Men du som gillar shoegaze och sånt, vill man ens höra sången då? Helst inte, men de flesta i publiken verkar vilja det. – Det är samma för oss. Särskilt om man spelar på ett litet ställe och PA:t är långt ut på sidorna, då står det tio personer framför gitarrförstärkaren och bastrumman som signalerar hej vilt att de inte hör något. Skittjatigt. Jag har annat att tänka på än mixen. De kanske tänker att man inte ser? – Som att det är som att kolla på tv typ. Jag tror det har varit halva grejen med våra livekonserter, att vi hela tiden adresserar att vi ser publiken. Om någon håller på med mobilen tar jag den och kastar upp den bakom trummorna. De fattar att det går åt båda hållen. Den grejen är svår för mig eftersom jag måste utstråla så mycket depression. – Du är ju egentligen inte deprimerad. Du är egentligen glad inombords, helt extatisk. Hela grejen med att shoegazeband vänder sig bort från publiken är egentligen för att de måste le för de tycker det är så kul att spela gitarr med högt ljud. De tar ett stort leende och vänder sig sen om och putar med läpparna. Har er inställning till musiken och det ni gör förändrats? – Tyvärr inte. Det är nog fortfarande lika viktigt att göra något vi är stolta över och tar strid för. Vi sitter kanske mindre fast i höften, förut umgicks vi ju varenda timme. Vi bor ju även i olika städer och sådär nu. Men nej, det har nog inte förändrat inställningen till musiken. Okej, så är det här ett avslut eller inte? – Det är ju det, på något sätt. Eftersom vi inte vet om det blir något mer. Men egentligen ser vi varje skiva som ett avslut. Det ska kännas som sista vilja och testamente varje gång. Man ska vrida ur sig allt. Sen den där grejen att man måste man komma på vad man ska göra istället. Det har jag inte knäckt än. Det känns för sent att bli surfproffs. The Death Of Randy Fitzsimmons släpptes den 11 augusti. Det känns nästan värre när man spelar förband och människorna i främre raden ser halvt medvetslösa ut av uttråkning. – Det där är en grej folk får en kick av att göra. När vi var förband till Rolling Stones så var hela första raden människor som ansträngde sig för att inte gilla förbandet, de tycker de är mer Rolling Stones-fans om de inte gör det. THE HIVES LIVE 2023 15/7 Milano, Ippodromo Del Galoppo Di San Siro [med Arctic Monkeys] 16/7 Rom, Ippodromo Capannelle [med Arctic Monkeys] 18/7 Aten, Plateia Nerou [med Arctic Monkeys] 19/7 Aten, Plateia Nerou [med Arctic Monkeys] 4/8 Göteborg, Bananpiren [med Mando Diao och The Sounds] 5/8 Malmö, Mölleplatsen [med Mando Diao och The Sounds] 16/8 Stockholm, Debaser 17/8 Stockholm, Debaser 18/8 Rättvik, Dalhalla [med Mando Diao och The Sounds] 19/8 Rättvik, Dalhalla [med Mando Diao och The Sounds] 25/8 Haugesund, Vangenfestivalen 26/8 Tønsberg, Foynhagen 2/9 Lissabon, Kalorama Festival 30/10 Brooklyn, NY, Brooklyn Steel 31/10 Washington DC, Union Stage 1/11 Cambridge, MA, The Sinclaire 3/11 Toronto, ON, Lee’s Palace 4/11 Detroit, MI, El Club 5/11 Chicago, IL, Bottom Lounge 8/11 Seattle, WA, Neumos 9/11 Vancouver, BC, Rickshaw Theatre 10/11 Portland, OR, Mississippi Studios 12/11 San Francisco, Bimbo’s 365 Club 13/11 Solana Beach, CA, Belly Up 14/11 Los Angeles, CA, Belasco Theater