STT 1
STT Vecka 33 onsdag 12 augusti 2015 GÄLLSTADBYGDE
N 15 Årets hemvändarhelg lever starkt i Gällstad GÄLLSTAD Alltid vecka 33, i år för 28:e året i rad. Under helgens Gällstaddagar har företag och föreningar bullat upp med massor av aktiviteter och förstås när det gäller Gällstad, shopping. –Vi har haft en sagolik tur. Det har bara regnat ett år av 27, säger Anders Gustafsson, i den varma augustisolen som lyser över Gällstad. Och han tror självklart det fina vädret ska hålla i sig inför helgen. Förutom Ica-handlare är han också engagerad i Gällstad & Co med arrangemanget av Gällstaddagarna. – Det unika med Gällstaddagarna är att det är butiker, företag, föreningar och organisationer som hjälps åt och bidrar, säger han. Inte minst runt 300 funktionärer som ställer upp. Det är det som är Gällstadandan. Och visst kretsar Gällstaddagarna mycket runt butikerna mitt i byn säger han. – Det är ändå de som är orsaken att hålla på, det är de som lockar människor hit. Gällstaddagarna är sprungna ur projektet ”Hela Sverige ska leva”, och startades av hembygdsföreningen för 27 år sedan. – Förr lockade dagarna 15 000-20 000 personer, det var inte så många aktiviteter som konkurrerade. Numer är det 8 000-15 000 besökare, säger Anders Gustafsson. Det blir förstås aktiviteter som riktar sig till barnen som godisregn, crossbana och För dem som gillar second hand finns förutom några fasta secondhandbutiker även loppmarknad som orienteringsklubben i Gällstad arrangerar. Men allt händer inte i Gällstads centrum. I Boarp har man bygdegård och prästakvarn med servering, flera utställningar och även veteranfordonsträff med rally uppvisning. – Förra året regnade det, så då kom inte så många bilar, vi hoppas på fler i år, säger Anders Gustafsson. I Rånnaväg har man öppet Anders Johans bod. – För många är Gällstaddagarna en riktig höjdpunkt, en hemvändardag, säger Anders Gustafsson. – Dagarna är värdefulla för butikerna, då kan vi visa upp oss och locka kunderna tillbaka senare under året, säger Emma Ullberg på Logo Factory. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com Bra sommar för handeln GÄLLSTAD Kall sommar är bra för handeln. I Gällstad har det varit fullt på parkeringarna i sommar. Det har varit en bra sommar för handeln i Gällstad. Det kylslagna vädret har inneburit fullt på parkeringarna och bra omsättning. – Det är stor skillnad jämfört med förra året säger Emma Ullberg på Logo Factory. Till en del tror hon framgången beror på att butikerna utvecklats mer. Gällstad handlar inte bara om Lager 157. – Men det gäller för butikerna att hitta rätt sortiment och prisnivå och ge bra service. Vi har lärt oss mer om vad kunderna vill ha. Ja, Gällstad håller fortfarande ställningarna, när klädhandel i stort har minskat, säger Anders Gustafsson, Ica-handlare. Ibland får Emma Ullberg höra av kunder att butiker i Gällstad har stängt. – Men det stämmer inte riktigt, butiker har bytt lokaler och flyttat runt, men inte lagt ner, säger hon. ANN SOFIE WAHLBERG ponnyridning. Barn får också delta i pilkastningsmästerskapet och åka med på helikopterturerna. För de sportintresserade deltar flera av bygdens idrottsföreningar med olika arrangemang, och de har även hand om mattälten. På lördag blir det fotboll på Åvalla, en turnering med 1995 års lag av ”För många är Gällstaddagarna en riktig höjdpunkt.” ANDEERS GUSTAFSSON Gais, Gif, Dalstorps IF och Ulricehamns IFK. Sedan väntar derby mellan Gäll stads FK och Ulricehamns IFK, en enkronasmatch med gratis inträde. – Både UIF:s hockey och Ulricehamns konståkningsklubb kommer och visar upp verksamheten i sommarvärmen, säger Anders Gustafsson. Anders Gustafsson på Ica-butiken i Gällstad är ansvarig för Gällstaddagarna. Emma Ullberg, ansvarig för butiken Logo Factory, håller även i detaljhandelsgruppen i Gällstad & Co, som jobbar med marknadsföringen. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG 5 frågor till Leif Reinholdsson Leif Reinholdsson är en av Rederi Åsundens fyra delägare. FOTO:PRIVAT ÅSUNDEN M/S Sylvia, Rederi Åsundens turistbåt, har transporterat drygt 10 000 passagerare runt Åsunden sedan starten 2008. Nu har rederiet dessutom uppgraderat Sylvias turist- och charterbåtskoncept berättar Leif Reinholdsson, en av Rederi Åsundens ägare. Hur har sommaren för M/S Sylvia varit? – Det har varit en bra sommar, vädret till trots. De flesta turer har varit fullbokade. En av sommarens bästa helger var under Uport. Vi låg i hamn vid Bryggan och besökarna kunde komma in och dricka våra egna ölsorter som är en del av vårt uppgraderade koncept. Berätta mer om era nyheter! – Vi har bland annat satt upp bildskärmar som ska ge mervärde till upplevelsen. Vi håller på att succesivt fylla på med nya bilder. Bilderna gör att passagerarna får möjlighet att se mer än vad som syns från båten. Ni har också satsat på dramatiserade guidningar? – Ja, under våra vanliga guidningar berättar vi om bygden ur ett historiskt perspektiv och om gårdarna kring sjön. Under sommaren har vi även testat att ha två dramatiserade guidningar med musikinslag, där man får möta allt från Sten Sture till en slottsfru på Torpa. De har varit mycket uppskattade så vi kommer definitivt fortsätta med det även nästa sommar. Ni kör inte bara turer för allmänheten med M/S Sylvia? – Nej, vi har en ambition att få fler företag att åka med oss. Det kan vara som kick-off, eller så kan Hur länge kommer ni fortsätta i år? – Till mitten av september någon gång, lite beroende på hur vädret blir framöver. Men vi kör man använda båten som en slags flytande konferenslokal. Men det finns alla möjligheter för vem som helst att chartra båten. I helgen hade vi till exempel ett bröllop där vi körde brudparet och gästerna från Fästerredsunds brygga till Kallbadhusetmedan de åt tårta och drack champagne. på med våra guidningar som vanligt fram tills dess. Konceptet är populärt och vi får ständigtpositiva kommentarer, speciellt från personer som aldrig har varit i Ulricehamnstrakten förut. Många säger direkt att de ska komma tillbaka. Kommunen gör sig bäst från sjön. ELIN LARSSON elin@stthuset.com