NG Gbg 1
Musik KLABBE ÄR SNART TILLBAKA MED BANKEN Den hyl
lade sextettens sjätte album släpps i början av vintern. TEXT: SOFIA RÖNNKVIST FOTO: DAMIEN PRIEST DET ÄR LUNCHTID en solig måndag i september som jag bestämt träff med Klas-Henrik Hörngren, självaste Klabbe bakom Klabbes Bank. Han sitter på en av Linnégatans uteserveringar och ska precis börja äta en vegansk gulasch när jag slår mig ner för att prata om det nya albumet bnk. Det släpps först den 1 november, men har precis blivit klart hos vinyltryckeriet. Klas-Henrik fiskar upp två exemplar ur sin stora reseryggsäck med ett leende och lägger upp dem på kafébordet. KLABBE HAR HÄNGT ihop med banken sedan 2003 då han startade det hela. Han berättar om hur namnet Klabbes Bank, som han själv tycker är ganska dumt och lite svårt att försöka använda internationellt, kom till när den gamla medlemmen och nära vännen Joel skulle lämna in en demo till jazzklubben Nefertiti för att försöka få en spelning. Eftersom de bara hade en demo med musik som Klas-Henrik skrivit men inget namn hittade Joel på Klabbes Bank i stunden, och det satte sig. Sedan dess har gruppen alltid haft sex medlemmar, men många olika personer 12 NÖJESGUIDEN | NR 10, 2019 har fyllt platserna. De enda konstanta har varit Klabbe själv och Thomas Backman som varit med sedan start, och det har alltid varit Klabbe som skrivit all musik. Jag skjuter in frågan om hur det känns att ha sitt senaste album i handen nu efter att ha varit med om det så många gånger under hela sexton år. – Det känns verkligen jättebra. Jag är väldigt nöjd med hur det låter och ser fram emot att få spela det live. Samtidigt har det här albumet varit det som tagit längst tid att skapa. Jag har nog aldrig varit ifrån banken så länge som jag varit under den perioden på fyra år som gått sedan senaste albumet kom ut. ANLEDNINGEN TILL ATT det gått lite långsammare framåt just de senaste åren är att Klas-Henrik jobbat en del med andra projekt. Han spelar mycket med Jenny Wilson och Lonely Dear, och tiden har därför blivit knapp för banken. Efter det senaste albumsläppet gick han dessutom igenom en period där kreativiteten helt försvann. – Jag gick igenom en separation och kunde inte skriva musik över huvud taget efter det. Jag har alltid kunnat vara kreativ och skriva musik, ända sedan jag var liten, men när jag gick igenom den perioden kunde jag inte skriva något alls. Först när jag lyckats bli glad igen kunde jag skriva något. TILL VISS DEL har den sorgsenheten som Klas-Henrik gått igenom präglat musiken på bnk. Han säger att den bästa sorgsna musiken dock inte är den som nödvändigtvis går helt i moll och som känns mörk, utan den som är lite hoppfull. Kanske har det att göra med att hans kreativa blockad inte lyftes förrän han blev glad igen, men Klabbes Bank har alltid lyckats väl med att få till den känslan. Det finns en stringens i melodierna som Klabbe skrivit genom åren som återfinns på bnk, utan att det känns repetitivt. JUST DET HÄR med att ha en röd tråd syns även i omslagen, som vi sitter och vänder och vrider på medan vi pratar. Jussi Öhrvall är mannen bakom de tre senaste omslagens design, brorsan till basisten Jacob Öhrvall i sextetten. Klas-Henrik gillar idén med att man ska kunna känna igen sig i ett bands estetik såväl som soundet, men några ändringar har han gjort på senaste när det kommer till musiken. Trummaskiner har fått ta större plats och de elektroniska influenserna känns starkare. Det ger dessutom Klabbe ytterligare en sak att hålla reda på under live-framträdanden, något han tror kommer göra att deras inplanerade spelningar kommer att bli en fingervisning för vart Klabbes Bank är påväg musikaliskt. – Vi har övat väldigt mycket inför våra spelningar vi ska ha nu när skivan släpps. Eftersom jag har trummaskiner och synthar att hålla koll på nu kommer det att bli lite svårare att spela, men det kommer att vara en rolig utmaning som jag tror kommer att säga mycket om hur vi kommer att låta på nästa album. Dessutom är vi väldigt fria på scen. På inspelningarna är jag väldigt noga med att det ska låta precis som jag vill, men på scen vill vi kunna ha en frihet i musiken. Det ser jag fram emot.