STT 1
STT Vecka 11 onsdag 15 mars 2017 27 DEBATT & INSÄ
NDARE REDAKTÖR: MARIA JOHANSSON · 0320-20 91 49 Skriv kort så ökar dina chanser till publicering. Texterna får vara högst 2 500 tecken, inklusive blanksteg. Vi förbehåller oss rätten att korta och redigera texten. Du får skriva under signatur, men namn, adress och telefonnummer måste alltid bifogas. Insändare som riktar sig mot en namngiven person måste dock undertecknas med namn. Manusstopp söndagar kl 12.00, mejla texten till insandare@stthuset.com Regeringen bör tillåta utsläppsfria miljözoner Fyra stora städer, Paris, Aten, Madrid och Mexico City, har beslutat att införa ett förbud mot dieselbilar från 2025. Sverige bör välja en annan väg och tillåta våra kommuner att införa särskilda miljözoner som endast tillåter helt utsläppsfria fordon. Vilka kommuner i Västra Götaland vill gå i spetsen? Borgmästare världen över har tröttnat på dålig luftkvalitet som i hög utsträckning orsakas av dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider. Nu tar de utvecklingen i egna händer och inför ett förbud mot dieselbilar för att komma till rätta med de hälsoskadliga utsläppen. Finns även här Problemet finns också i svenska städer. IVL Svenska Miljöinstitutets mätningar visar att halterna av kvävedioxid inte har minskat de senaste åren. Huvudorsaken är det ökade antalet dieselbilar med i många fall högre utsläpp av kväveoxider IVL Svenska miljöinstitutets mätningar visar att halterna av kväveoxid inte har minskat de senaste åren. än vad avgaslagstiftningen tillåter. Det vore dock fel att införa ett totalt förbud mot just dieselbilar, oberoende av tekniknivå, eftersom det bland annat riskerar att öka försäljningen av bensinbilar med dåligt fungerande partikelrening. Miljözoner Transportstyrelsen har föreslagit att svenska kommuner, i likhet med europeiska, ska få rätt att införa miljözoner för personbilar, både diesel- och bensinbilar. Detta vore ett mycket viktigt steg för att minska de miljö- och hälsoskadliga utsläppen. De förslår också att kommuner ska kunna införa miljözoner för utsläppsfria fordon med el- och bränslecellsdrift. Små emissionsfria zoner, eller till och med bara enskilda gator, blir ett konstruktivt sätt att från lokalt håll driva på teknikutvecklingen för nollutsläppsfordon, samtidigt som utsläpp och buller minskar lokalt. Olika beslutsnivåer Precis som för miljözonerna för tung trafik så bör regeringen bestämma utsläppsreglerna för bilarna, medan kommunerna får bestämma när de ska införa zonerna och hur stora de ska vara. Eftersom det är en inskränkning i möjligheten att transportera sig med bil bör miljözonerna införas i områden där kollektivtrafik, gång och cykel är fullgoda alternativ till bilresande. Zonerna ska inte påverka allmänhetens vardagsliv alltför mycket och transporterna ska fortsätta fungera, samtidigt som miljön blir renare, tystare och säkrare. Vem går i spetsen? Regeringen bör dessutom koppla ihop miljözonskrav för personbilar med stadsmiljöavtal, så att de kommuner som inför miljözonerna har lättare att få statliga pengar till kollektivtrafik och cykelsatsningar. Förutom ett beslut av regeringen, som ger den lagliga möjligheten, så behöver vi också progressiva kommuner som vill införa miljözoner för utsläppsfria personbilar. Kommer någon kommun i Västra Götaland att gå i spetsen? ANDERS ROTH MATS-OLA LARSSON ÅKE SJÖDIN IVL Svenska Miljöinstitutet Kommer framtida generationer kunna fiska i hav och sjöare eller är allt försurat och dött? Koldioxiden kommer Vi ser nu att näringsvärdena på vissa födoämnen starkt har reducerats de senaste 30 åren med tydliga bevis i Nordamerika, som endast kan kopplas till den nu ökade koldioxidhalten i atmosfären. Detta eftersom inga andra kända parametrar har påverkat området enligt nu kända data. Kontentan av detta blir att näringsämnena blir reducerade vid varje givet skördeställe. Mindre näringsämnen blir en sämre människa eller åtminstone annorlunda vilket påverkar genuppsättningar hos alla djur. Pensionsexpertens tips Pensionen är en jämställdhetsfråga. Genom att göra aktiva val kan kvinnor öka sin pension med många tusenlappar i månaden. I förra veckan uppmärksammades internationella kvinnodagen, en dag då vi bland annat står upp för kvinnors rätt till jämställda löner. Även när det gäller vår framtida lön – alltså pensionen – finns tyvärr ett glapp mellan kvinnor och män. Kvinnors pensioner är i dag 70 procent av männens, vilket faktiskt är större än löneskillnaden mellan kvinnor och män. Dina förutsättningar Din pension påverkas av hur länge du befinner dig i arbetslivet, hur mycket du tjänar, och hur länge du eventuellt jobbar deltid. Genom att göra aktiva val nu kan du maxa innehållet i pensionskuvertet utifrån dina egna förutsättningar. Den allmänna pensionen är basen i pensionssystemet i dag. De allra flesta har även en kollektivavtalad tjänstepension. Att ha en bra tjänstepension är i praktiken en förutsättning för att kunna bibehålla din invanda livsstil även som pensionär. Kvinnors pensioner är idag 70 procent av männens, vilket faktiskt är större än löneskillnaden mellan kvinnor och män. Här kommer tre tips för att boosta din framtida lön – din pension: 1. Jämställdhetsmaxa. Jämna ut framtida pensionsskillnader mellan dig och din partner genom att dela på föräldraledigheten. Och om ni vill få mer tid till barnen när de är små är det bättre att båda går ner i arbetstid. Andra sätt att jämna ut skillnaderna kan vara att starta ett privat sparande till den som går ner mest i tid, och att föra över delar av premiepensionen. 2. Gör slut med höga avgifter. Ta reda på vilken avgift du betalar och flytta dina pengar till fonder med låg avgift för att maximera din framtida lön. Det finns inget samband mellan höga avgifter och hög avkastning. En procentenhets lägre avgift kan ge 25 procent mer i pension. 3. Pensionschecka vid förändring. Se med jämna mellanrum i livet över vilka skydd du har i ditt tjänstepensionspaket. Är din familj beroende av din lön för att klara sig är det bra med efterlevandeskydd. Men när barnen flyttat hemifrån och står på egna ben ska du maxa din egen pension istället. Att kvinnor ofta får lägre pension än män beror på många olika faktorer – men det finns alltså ett antal sätt att minska effekterna. Ta dig tiden att sätta dig in i vad som gäller för dig. Låt inte pensionen bli en kvinnofälla! ANNA ALLERSTRAND, pensionsspecialist, PTK. Till politikerna i Svenljunga Matvaruhandeln i Svenljunga har saknar konkurrens och lämnar därför öppet för fri prissättning, detta drabbar oss pensionärer extra hårt. Nu har en annan mathandel lämnat förslag på etablering i byn. En sådan etablering hade varit mycket positiv både för konkurrensen och för att öka attraktiviteten för byn. Ni politiker måste agera och släppa in fler handlare. Till saken hör att ni får arbetstillfällen till byn vilket gynnar alla här. Vi är många här som i flera år har velat ha en konkurrerande mathandel. Vi är ett gäng pensionärer som nu måste pendla till andra orter för att få fördelaktigare priser. Ni politiker måste göra något… Börja att agera för en levande by! BETTAN Konsekvenser 27 000 människor dör årligen till följd av den nu nästan fördubblade koldioxidhalten i luften. Man befarar att ökningen framledes skall kunna utgöra miljontals dödsfall per år om inget radikalt görs nu. Vi ser att havsnivån de senaste nio åren höjts med tre mm per år på Västkusten, vilket får anses högt med tanke på landhöjningen men snart kan det bli tre cm per år om inget radikalt händer nästa år eller senast påföljande år. Haven dör Att haven blir sura är inget nytt, inte heller att 93 procent av stora barriärrevet hotas av massdöd liksom många andra av havsdjurens habitat. Försurningen av haven måste upphöra annars kanske vi inte kan få vår föda från haven längre. Åtgärder 52 miljoner bilar nyregistrerades i Indien föregående år och om dessa körs dagligen kommer utsläppen på vår planet att öka lavinartat. Stoppa all nyproduktion av bensin- och dieselfordon senast nästa år samt stäng brytning av kol för eldning. Redan 1986 räknade vi på Smedingeskolan ut att det krävdes 18 000 vindsnurror (av dåvarande Maglarps storlek) för att täcka 25 procent av energibehovet i Sverige. Varje hushåll kan sätta upp solpanel av 2016 års produktion för att täcka cirka 90 procent av energibehovet. Inför krav på solpaneler på varje nyproducerat eller ombyggt hus. Vad är normalt C02-halten har av de flesta forskare ansetts vara normal vid 286ppm som det var för cirka 30 år sedan men vad som är normalt är ju ofta en sanning med modifikation. Vi kanske kan anpassa oss till en annorlunda miljö, det måste nog våra barnbarn om inte politiker, i hela världen, reagerar mer resolut än hittills. TONY P. ROHNER PhD i Biologi Kunskapens hus Avstår från att svara Debattredaktionen sände insändaren, här till vänster, till Svenljunga kommun för att ge politikerna en chans att besvara den. Svaret som kom tillbaka löd som nedan: ” Hej! Stefan Carlsson (kommunalråd samt kommunstyrelsens ordförande) avstår från att besvara insändaren. Med vänlig hälsning Alexandra Skoog Kansliadministratör” Debattredaktörens anm.