Aktuella Byggen 1
INTERNATIONELLA PROJEKT Illustration av planerade
King Salmans internationella hamn och maritima industrikomplex i Ras Al Khair västra Saudiarabien. jekt och det är en möjlig källa till andra önskade projektmöjligheter på kort sikt, säger Bambridge. Vid sidan av Neom fortsätter storstaden Riyadh med en mängd andra projekt. Dit hör stadsplanen för Diriyah Gate på 20 miljarder dollar, ombyggnadsprogrammet Green Riyadh på 20 miljarder dollar, ett omfattande turistområde vid Röda havet på 16 miljarder och moderniseringsprojekt Qiddiya på 6,5 miljarder dollar. Röda havsprojektet, som redan tar form, är det mest framskridna av dessa hittills nämnda. - För konsulter och entreprenörer har dessa projekt en strategisk betydelse, speciellt med tanke på den saudiska regeringens ekonomiska diversifieringsmål, vars syfte är att generera konkreta framsteg, som bidrar till att göra landet mer oberoende av de rådande ekonomiska förhållandena, tillägger Bambridge. - Det finns också hopp om kontinuitet i arbetet med regionens största olje- och gasprogram, oavsett om de är inriktade på utveckling av nya eller underhåll av gamla tillgångar eller har uppgift att leverera mer mervärde och bearbetningskapacitet. En viss osäkerhet har ändå uppstått för framtiden när det gäller en del planerade och pågående projekt, inklusive det 25 miljarder dollar dyra Yanbu-projektet, som handlar om leverans av råolja till kemikaliefabriker och petrokemiska komplexet i Duqm för 19 miljarder dollar eller några av de okonventionella olje- och gasprogram som tidigare ansågs livskraftiga. Mellanösterns transportväsen, som fortfarande är en hoppingivande sektor, bevittnade en tilldelning av 25,2 miljarder dollar i form av projektkontrakt i regionen under 2020, vilket var långt över de sammanlagda investeringarna på 19,7 miljarder dollar i olja, gas och petrokemi. C2irka 7,4 miljarder dollar av detta värde kan hänföras till järnvägsprojekt, inklusive ytterligare projekt på 7,9 miljarder dollar till Kairos tunnelbanelinje 4 i Egypten respektive ett ytterligare projekt på 5 miljarder dollar för Etihads järnvägsnät fas 2 i Förenade Arabemiraten. Med tanke på 2021 förväntas Saudiska järnvägsföretaget lägga fram ett anbud på 10,6 miljarder dollar för bygget av en stor bro, medan Egyptens transportministerium förväntas underteckna avtal om bygget av en höghastighetsjärnväg mellan Ain Sokhna och Al-Alamein för 9 miljarder dollar. Det finns också ett projekt om förnybar energi i MENA-regionen på 22 miljarder dollar. - På pappret finns det naturligtvis många projekt, men en hel del är redan på avancerat stadium och andra befinner sig redan i budgivningsfasen. Ändå har 2020 hindrat många långsiktiga projektplaner, och det kommer sannolikt att ta ett tag innan projektlandskapets konturer blir tydligare. - Utsikterna för närmaste tiden verkar det som om nationella budgetar i hela regionen inriktar sig på finansiering av offentliga utgifter. Det blir de mest prioriterade projekten som skapar klara förutsättningar för entreprenadbranschens fortsatta existens under denna utmanande tidsperiod, konstaterade John Bambridge. Om MEED MEED, som lanserades 1957, är världens ledande källa till exklusiv affärsinformation om Mellanöstern. Illustration av gröna megaprojektet Green Ryiadh. Drygt 7 miljoner träd planteras i den saudiska huvudstaden. Dessutom anläggs en stor konstgjord insjö. Foto: Green Ryiadh. AKTUELLA BYGGEN NR 1 • 2021 41