Nollnitton 1
Campus Vi möter begrepp har bleknat bort. – Gansk
a tidigt insåg jag att även om jag kan vilja göra något som jag tänker är feministiskt så kan du alltid sätta dig i en kontext där det inte är feministiskt. För allting är liksom inte feministiskt i alla olika kontexter och det kanske är ganska bra att det är så. Så att säga att man gör feministisk konst, det är inte så bra eller intressant för konsten. Identitet är ett annat ord som hon upplever blivit av med sin innebörd. – Jag tycks forfarande räknas in som ung kvinna när många skriver om mig, och sen är jag ju queer, även om man inte ser det så mycket via min konst. Det är något som läggs på unga, queers och även på rasifierade att så fort de gör arbete så säger man att det handlar om identitet. Ja, vad handlar inte om identitet? Gällande den egna identiteten hävdar hon att hon i egenskap av 32-åring börjat närma sig medelåldern, och att hon “inte ser ut att vara 21 längre”. Här skulle somliga invända att det finns barn som köper snigelslem på Lykobutiker, som ser äldre ut än vad Arvida Byström gör. Hon är öppen med att hennes utseende blir en fördel i hennes arbete. Men från början fotade hon sig själv för att det kändes för jobbigt att fota någon annan. Känner du fortfarande så? – Jag har ju fotat mig själv så länge, så det har ju också blivit att folk kommer till min konst för att se mig. Sen kan man notera, och det är inte någon ÖREBROS MEST KREATIVA AFTER WORK Part of Art Fredag 14 juni kl. 19-23 ÅLDERSGRÄNS 18 ÅR PRIS 170 KR kulturkvarteret.orebro.se 20 Illustration: Mr Xerty