Nollnitton 1
Motor Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf /
© CNP AB Foto: CNP AB En skjuts i karriären (C a n n e s – F r a n k r i k e) Det är vår i Cannes och den palmkantade strandpromenaden skiner ikapp med Medelhavets blågröna vatten. Förberedelserna inför den stundade filmfestivalen pågår för fullt och på röda mattan utanför pampiga Palais de Festival är det många som fått skjuts i karriären. Vi är dock här för att provköra nya Peugeot E-3008 och frågan är om familjebilen klättrar i karriären på bergsvägarna ovanför den franska Rivieran? Dagens 3008 är en framgångssaga som under de senaste sju åren sålts i 1,3 miljoner exemplar. Det är med andra ord inget litet ansvar som vilar på nykomlingens axlar och motormässigt erbjuds fransosen inledningsvis med en hybridspis på 136 hästkrafter. Vi har dock provkört E-3008, vilket innebär hundra procent eldrift. Digital cockpit Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Då ligger förmodligen dagens testbil bra till eftersom blicken direkt fastnar på nosens tredimensionella layout med den nya lejonloggan i centrum. Föregångarens mjuka linjer har ersatts av en sportigare look i form av en kupéliknande fastback. Ändå är det interiören som drar till sig mest nyfikenhet. Här härskar de raka vinklarnas filosofi i samspel med återvunnen polyester från pet-flaskor. Ovanför den lilla tillplattade ratten finns en digital panoramaskärm på 21-tum som tillsammans med den futuristiska mittkonsolen omsluter föraren på ett behagligt sätt. Men ingen fransk bil utan egensinnigheter och här är det växelväljarens udda placering högt uppe på instrumentpanelen som står för nytänkandet. Hur det står till med komforten? Fram26 stolarna är supersköna men däremot är benutrymmet i baksätet ingen höjdare. Tung men smidig Vi börjar med att glida fram längs med Côte d’Azur för att sedan leta oss vidare upp mot Route Napoléon. Det är en ökänd bergsväg som bjuder på såväl vackra vyer som vråldjupa stup och är inget för personer med svaga nerver. Till vår hjälp har vi en frontmonterad elmotor på 210 hästkrafter samt ett batteri på 73 kilowattimmar vars beräknade räckvidd ligger på 53 mil. Uppe i bergen märks det att vi rattar en tungviktare á 2 108 kilo men det kompenseras av drivlinan som är smidigheten själv. Även ljudnivån är behaglig och blir det för tyst kan man alltid föra en konversation med bilens förinstallerade ChatGPT. Vad blir då slutligen priset? Den svenska importören förhandlar fortfarande om summan och därför vänder vi våra blickar mot Tyskland. Där startar grundpriset från 566 900 kronor. Lyckas man pruta ner det några tusenlappar så lär nya Peugeot E-3008 få extra skjuts i karriären. Tekniska data för Peugeot E-3008 Elmotor: Max effekt 210 hk. Max vridmoment 345 Nm. Batteri: Litiumjon NMC på 73 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 160 kW DC. Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,8 meter. Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: Axelavstånd 273, längd 454, bredd 189, höjd 164. Tjänstevikt 2 108. Släpvagnsvikt 1 250 kg. Prestanda: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,8 sek. Förbrukning/miljö: 16,7-17,4 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 510-527 km (WLTP). Pris: Ej fastställt, från 566 900 kronor i Tyskland. + Plus… Designen på såväl in- som utsida Gedigen kvalitetskänsla Trygga köregenskaper Smidig drivlina - Minus… Helt nytt varumärke - Minus… Ratten kan skymma instrumenten Benutrymmet i baksätet