Utmärkt Örebro 1
ETT BILLIV I BACKSPEGELN ”Godkväll och välkomna t
ill trafikstudion här i Falun”. Det är 45 år sedan jag läste upp den välbekanta frasen i första avsnittet av Trafikmagasinet i Sveriges Television. Sedan blev det ytterligare ett antal hälsningar eftersom programmet sändes i närmare 25 år innan kamerorna slocknade. Än idag undrar många vilket inslag jag gillar bäst och efter att ha kört tusentals bilar är det inget lätt svar - men jag har efter mycket möda och stort besvär valt ut fyra favoriter. text Carl-Ingemar Perstad, Usa-Korrespondent / © Cnp Ab foto CNP AB Jag minns det som igår när vi tränade fickparkering med Stridsvagn 103 och det ville sig inte bättre än att undertecknad mosade en Saab V4 på kuppen. Kanske var det favoriten… Men så har vi ju provkörningen av världens största gruvtruckar i Aitik och inte minst ett svindlande äventyr med monstertrucken ”Bigfoot”. Det här är svårt… Men listan toppas nog ändå av vår skidkung Gunde Svan som jag möter på hans rallycrossbana i Vansbro och skidorna är utbytta mot en Toyota Celica. När inspelningen väl är klar säger Gunde på brett dalmål ”nog ska du väl ta en provtur”. Det är klart man inte tackar nej! Gunde tar min röda pickup medan jag drar i väg som en snökanon i rallyracern. Allt flyter på perfekt men i sista kurvan missar jag en växling, tappar greppet och landar i en snövall. ”Ut och skotta” vrålar Gunde med ett brett grin när han passerar mållinjen. Att skotta har förresten blivit ett återkommande tema - fast nu byter vi minusgrader och snö mot brännhet sand i öknen utanför Dubai. Även här kör vi Toyota, fast sportbilen är utbytt mot en fyrhjulsdriven Land Cruiser och givetvis kör vi fast. Enda sällskapet i den dallrande hettan är några dromedarer och det är bara att börja skotta medan sanden bränner och svetten dryper. Jag hade glömt vad guiden sagt om att ge full gas uppför och glida ner utan att bromsa. Kör man för sakta sjunker bilen och det var precis det felet jag hade gjort. Under mitt snabbaste uppdrag behövde jag varken skotta sand eller snö. Det var snarare ett skottdrama i 300 km/h på Paul Ricardbanan utanför Marseille. Formel 1-stallet Williams hade tagit fram en kolfiberkopia av familjebussen Renault Espace och idiotiskt nog stuvat ner sin V10:a på 800 hästkrafter i den. Det rörde sig alltså om en kraftigt för60 klädd formelracer med två sittplatser. En för den fyrfaldiga F1-världsmästaren Alain Prost och den andra för mig. Jag sitter som klistrad mot ryggstödet när Prost elegant snabbväxlar med paddlarna på ratten mot 300-strecket. Avslutningsvis beger vi oss till Stuttgart där vi ska banda ett specialavsnitt om Mercedes SL. Tillsammans med Christer Glenning luftas alla modeller på tyskarnas testbana och en slösande sol gör att cabbarna kommer till sin rätt. Allt gick som på räls tills Christer lyckas få soppatorsk med en vackert vinröd 500 SL. Naturligtvis i kurvan längst bort från depån. Vi fick knuffa tillbaka bilen till depån och ni förstår själva vem som sitter bakom ratten… När hela tv-teamet ligger halvdöda i gräset hörs Christers ljuva stämma inifrån kupén. ”Ska vi inte ta ett varv till grabbar?” Carl-Ingemar Perstad, USA-korrespondent / © CNP AB