Nöjesnytt_Kalmar 1
TARSIER STUDIOS Hos spelutvecklarna Tarsier Studi
os, bakom Operan i Malmö, sitter femtio personer – programmerare, grafiker, animatörer, speldesigners, ljuddesigners och producenter. Tidigare i år kom deras spel Little Nightmares och nyss släpptes det nya banor. Nöjesnytt fick en pratstund med VDn Andreas Johnsson. HUR TÄNKER NI NÄR NI SKA SKAPA ETT SPEL? HAR NI ETT KONCEPT ELLER ÄR DET KÄNSLAN I SPELET SOM NI BÖRJAR MED? – Innan har vi jobbat med Sony och gjort deras spel. Då har vi fasta ramar. Med Little Nightmares var det flera olika spår som vi arbetade med samtidigt. Ett litet tech-team prototypade ett kamerasystem, en tanke om att liksom titta in i ett rum som in i ett dockhus. Samtidigt hade vi en konceptartist som ritade massa läskiga figurer. Samtidigt satt designteamet och tänkte: – Om vi nu får göra vårt eget spel, vad har vi för erfarenheter och kompetenser? Vad vill vi göra för spel? De tittade på plattformsspel och funderade på hur vi skulle kunna göra det till vårt eget? Någonstans på vägen formades spelet och det läskiga och det lekfulla, plattformiga smälte ihop. Det var en stark grundpelare att vi skulle ha en liten, ung tjej i en miljö där hon inte riktigt hör hemma. Allt är större än henne, allt är lite för stort. Samtidigt som vi själva tittar in i ett dockhus. Hur ser världen ut från ett barns perspektiv? – Från frö till färdigt spel tog det fyra-fem år. I början satt ett mindre gäng och gjorde prototyper. Man jobbar olika många under olika faser. I slutet av spelproduktionen skalas det upp och det är under den perioden som man är flest. Det var inte förrän 2015 som vi var ett fullskaligt team. VAD HAR DE FLESTA HOS ER FÖR UTBILDNING? – Hmmm, det är väldigt olika. Vi tittar mycket på vad de som söker har för bakgrund i form av kompetens. Vad kan vi se i den sökandes portfolio? Drivet och engagemanget i den personen. Att det finns en specifik lust att göra spel, och helst den typen av spel vi gör såklart. Om vi tittar på våra programmerare kommer de absolut flesta från en KY-utbildning, specifikt från KY-utbildningen The Game Assembly här i Malmö. Jag skulle säga att procentuellt kommer de absolut flesta direkt från gymnasiet till The Game Assembly. Många har haft ett driv, men inte kunskaperna tidigare. På utbildningen finns det olika grenar – speldesign, programmering, grafik och community manager. Alla är inriktade på spel. VILKA KODSPRÅK JOBBAR NI MED? – I spelindustrin generellt, som jobbar med PC och konsoll, programmerar man C eller C++. Unreal är byggt på dessa språk. Men det finns ett visuellt, nodbaserat scriptverktyg så att vem som helst, en grafiker, en leveldesigner eller ljuddesigner, kan koppla ihop noder och skapa ett logiskt flöde. HAR DU NÅGRA TIPS TILL DEN SOM VILL JOBBA INOM SPELINDUSTRIN? – Två saker. Först, det är jättebra att kickstarta en sådan karriär genom att gå en KY-utbildning. De människor som gått utbildningen, särkilt här i Malmö, har fått det fundament som behövs för att kunna komma igång snabbt. Det andra vi tittar på inom alla våra områden är kandidatens hobbyprojekt. Vad gör den personen på sin fritid inom den här sfären? Det säger rätt mycket om en programmerare om den gör en massa koola projekt på fritiden. Personliga projekt är en vettig grej att lägga sin tid på.