AMES 1
KAN DU GE ETT PAR OLIKA EXEMPEL på hur ni arbetar
i dagsläget och vilka som är delaktiga? – Under 2019 är vi engagerade i flera olika initiativ, inte minst med fokus på logistik kring byggande i städer. Sedan januari driver vi en erfarenhetsgrupp med logistikansvariga från regionens viktigaste byggföretag med syfte att stötta de här personerna i att driva utvecklingen framåt i sina företag och gentemot olika branschaktörer. Vi bidrar också i projektet Störningsfri stad med målet att skapa ett verktyg för bättre visualisering och styrning av hur byggtrafik påverkar städerna. Projektet bygger på två starka kunskapsområden, Logistik och Visualisering och det är många inblandade från kommuner, företag och universitetet. – Roligast på byggfronten just nu är kanske annars ett initiativ från företaget Energifabriken. Här jobbar vi för att sätta ut temporära tankstationer för HVO på byggarbetsplatser där grävmaskiner och lastbilar kommer att kunna tanka fossilfri diesel på ett smidigt sätt. Genom att skapa smidiga lösningar blir det lättare för byggherrar att kravställa övergången till ett fossilfritt byggande från olika entreprenörer. Byggprojektet Ebbepark i Linköping håller på att bli lite av ett showroom för bygglogistikfrågorna, men utvecklingen pågår på många ställen. Inre Hamnen i Norrköping är förstås också väldigt spännande i logistiksammanhang. I ÅR ARBETAR DE OCKSÅ med temat ”Integration och Jämställdhet i logistikbranschen”. – Här märker vi ett stort intresse från många arbetsintensiva företag om att kunna rekrytera brett och effektivt. Flera företag upplever att det är svårt att få sökanden med utländsk bakgrund och ställer sig frågan om det har att göra med hur man utformar annonser och var man söker ny personal. Fler tjejer till transportbranschen är ett annat önskemål eftersom de kör både säkrare och bränslesnålare. Vi hoppas kunna göra en del aktiviteter på det här temat under året genom att jobba med föreläsningar och erfarenhetsutbyten. – Vi har också en ambition att mer aktivt kunna vara en länk mellan studenter och företag. Genom en utvecklad samverkan kan fler företag upptäcka universitetets möjligheter och studenterna upptäcka regionens företag. Ju fler studenter som gör sina projektuppdrag och examensarbeten på företag i länet, desto fler kommer vi att kunna behålla när de är färdiga med sina studier. Samarbetar ni och tar hjälp av andra regioner? – Både ja och nej. Vi är i uppstartsfasen fortfarande och tittar en del på hur andra har löst klusterverksamheter. Samtidigt ligger vi långt fram när det gäller logistik i vårt län och just nu handlar det mer om att bygga upp nätverket och frågorna regionalt. Men all sådan här utveckling handlar om samverkan med andra, det är alltid i relationer som utveckling sker! Dessutom är logistiken till sin natur nätverksbaserad, vad vore en hamn utan en annan hamn? På temat samverkan är också kopplingen till Region Östergötland och EU viktig. EU-projekten drivs ofta i konstellationer med många aktörer och i stora projekt med möjlighet att söka utvecklingsmedel. För att orka medverka i sådana här sammanhang och komma åt finansiering, internationella kunskaper och kontakter, blir logistikklustret en viktig regional resurs, inte minst för företagen. Hur spår ni framtiden? – Att Östergötland växer sig starkare hela tiden. Vi är duktiga på hållbarhet och det betyder allt mer både för de företag och den kompetens vi vill attrahera. Logistikklustret ska bidra till tillväxt och Östergötlands attraktivitet. Regionen och företagen växer och vi kan inte se någon bortre horisont på logistikbehovet. Det vi behöver jobba med är hållbarhetsfrågorna, bränslebyte, transporteffektivitet och att i så stor utsträckning som möjligt prioritera miljövänliga alternativ som båt och tåg, säger Per Lindahl. n 15