AMES 1
T ractive håller till i egna, ljusa och fräscha l
okaler strax utanför Borlänge. Ingrid Johnsen, Anders maka, och Kristoffer Johnsen, deras son, tar emot Marknad Dalarna. De ingår i företagsledningen tillsammans med Ingrids och Anders döttrar Jenny och Marie. – Men någon verkställande direktör har vi inte, säger Ingrid. Det har vi aldrig behövt. I början var det jag och Anders som tillsammans styrde verksamheten. Anders svarade för produktion och jag för administration. Numer har Marie marknadsansvaret, Jenny har det ekonomiska ansvaret och Kristoffer är produktionschef. – Och vi är alla med och delar alla ledningsuppgifter, fortsätter Ingrid. Så vd-funktionen fyller vi tillsammans. Tractive är verksamt inom främst två segment: växellådor för rallybilar och utrustning för betonghåltagning. – Inom båda de områdena är vi kända för att tillverka bland det bästa som finns på marknaden. För våra kunder står Tractive för mycket hög kvalitet med slitstarka och långlivade produkter, säger Kristoffer. Några nöjda kunder är till exempel Ken Block i USA, Oskar Sundell med tre SM-guld, Tobias Söderkvist, vinnare av Rally-SM och Leif Pettersson, som också har flera SM-titlar. – Det känns förstås väldigt roligt och bra att de som använder våra växellådor lyckas så bra, konstaterar Ingrid. Men jag kan inte säga att vi är direkt förvånade, vi vet ju hur bra de är! PRODUKTSEGMENTEN KAN MINST sagt tyckas vitt spridda. Kopplingen mellan en rallyväxellåda till en betongborrmaskin är kanske inte helt självklar. Men det finns förstås en förklaring. – När Anders växellådor för rallybilar började bli lokalt kända i södra Dalarna hörde Gert Kyed på Säters betongborrning av sig till honom och undrade om han kunde bygga en bättre drivenhet, alltså motor och växellåda, till hans betongborrmaskin, berättar Ingrid. – Och Anders är inte den som säger nej samtidigt som han gärna antar en utmaning. Snart hade han levererat en lösning som överträffade det som fanns på marknaden. Därmed hade han samtidigt skapat ett nytt marknadssegment. På den tiden hette företaget GearMec HB och det växte och blev allt mer framgångsrikt. I slutet av 1980-talet hade man ett licensavtal med Hilti, ett stort byggteknikföretag med i dag 19 000 anställda och huvudkontor i Lichtenstein, som 1992 köpte GearMec. Efterhand hade fokuset för GearMec nästan helt hamnat på betongutrustningen. Så när Hilti köpte företaget fick Anders skriva på att han under fem år inte skulle starta konkurrerande verksamhet inom det segmentet. – Men det gav honom bara möjlighet att åter hitta själen som allt startat med, alltså växellådor för racing, säger Ingrid. De startade Tractive för att åter bygga växellådor, främst för rallybilar. Och när Anders “karens” gick ut 1997 tog man åter upp produktion och utveckling av betonghåltagningsmaskiner för byggindustrin. – Det fanns ett stort behov, minns Ingrid. Och Anders hade många nya idéer. Så när folk i branschen hörde av sig och bad honom göra bättre utrustning så lät han inte vänta på sig! INOM DETTA SEGMENT tillverkar Tractive i dag bland annat väggsågar, vajersågar och borrmaskiner. Men fortfarande är det växellådorna som ligger Anders och Ingrid närmast. Båda är själva rallyentusiaster, där det är Anders som kör med Ingrid som codriver. De rattar då sin klassiska Porsche 911 från 1975, oftast i European Historic Sporting Rally Championship som i år har nio deltävlingar. PÅ MOTORSIDAN TILLVERKAR Tractive främst bak- och framhjulsdrivna växellådor samt differentialspärrar. Och “tillverkar” innebär att företaget i princip gör allt. Man tillverkar alla ingående komponenter från grunden. – Vår filosofi, berättar Kristoffer, är att äga så mycket av de värdeskapande processerna som möjligt. Vi vill ha det mesta möjliga av produktionen in-house. Dels för att det är svårt att köpa den kvalitet vi vill ha till de relativt låga volymerna vi behöver rätt pris. Dels för att vi på så sätt lättare kan ha kontroll över att vi når rätt kvalitet. En stor produktionsserie för oss är 300 stycken. Som exempel nämner han att en del kugghjul som ingår i växellådorna får ha en maximal feltolerans på en tiotusendels millimeter! Han ger också en teknisk förklaring som handlar om hur kugghjulen är speciellt utformade, liksom om material- och processval. – Oavsett vad vi gör så strävar vi efter att tillverka produkter med “durable performance”, som uttrycket är på engelska, tillägger han. Det vill säga med prestanda som håller år ut och år in. Självklart med den service och det underhåll med mera som krävs. ATT TRACTIVES VÄXELLÅDOR är eftertraktade framgår bland annat av deras höga andrahandsvärde. En ny kostar drygt 100 000 kronor. Priset för en begagnad ligger bara några tusenlappar lägre! – Och det är OM du hittar en begagnad, tillägger Kristoffer med ett leende. Tractives växellådor säljs främst i Sverige, Storbritannien, Norge, Tyskland och Irland. Att Tractive i dag verkar inom en relativt smal nisch och få marknader beror enligt Ingrid på att man haft fullt upp på betongsidan och där expanderat både när det gäller volymer och produkter, utan att behöva “jaga” nya produktsegment eller marknader. Samtidigt antyder hon att mer är på gång inom transmissionssidan. – Vi har börjat titta på växellådor för banracing och drifting, avslöjar hon. Kristoffer tar vid igen. – Våra växellådor är “spot on” för just rally. De fungerar även inom andra motorsporter, men då krävs mer service och underhåll, för bland annat inom banracing är belastningen längre. Därför tittar vi nu på hur vi skulle kunna utveckla det vi är bra på för att även passa inom andra grenar. Enligt Ingrid ser framtiden mycket ljus ut, inom företagets båda segment. – Vi växer varje år, säger hon. Så faktiskt tittar vi på att bygga ut eller flytta till något större. n 35