Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 46 • Vecka 46 • ONSDaG 14 NOVeMBeR • 2018 samhälle &politik notiser Oljeutsläpp utanför Vaxholm n SaMHäLLe Under den 6:e november tisdagen rapporterade flera personer om att de sett oljeliknande ämnen längst Sandhamnsleden mellan Vaxholm och Kanholmsfjärden. Efter att prover tagits kunde det konstateras att det var petroleumbaserad mineralolja som läckt ut i vattnet. Oljan är inte farlig för människor men kan påverka miljön negativt. Kustbevakningen lade under samma dag ut länsor kring oljeansamlingarna och började bekämpa utsläppet. Orsak och omfattning av föroreningen är fortfarande oklara. Polisen har inlett en förundersökning om misstänkt brott mot lagen om utsläpp från fartyg. La Förändringar i Österåkers politiska organisation n SaMHäLLe Alliansen i Österåker har lagt fram ett förslag på ny politisk organisation som ska börja gälla efter årsskiftet. Utbildningsnämnden delas i upp två nya nämnder, en För- och Grundskolenämnd och en Gymnasie- och Vuxenutbildningsnämnd. En teknisk nämnd skapas också, som bland annat har hand om reparationer och underhåll samt kommunala fastigheter. Produktionsstyrelsen läggs ner i sin nuvarande form och blir istället ett utskott under kommunstyrelsen. Valnämnden får utökat ansvar och blir en Val- och Demokratinämnd för att öka fokus på just demokratifrågor. Antalet kommunalråd blir detsamma, men oppositionsrådet får gå ner på 75 procent tjänstgöringsgrad för att spegla att partiet tappat mandat i fullmäktige. Val av ledamöter och ersättare i de olika nämnderna sker på kommunfullmäktigesammanträdet den 10 december. Ja Trygghetsjogg för allmänheten på Eriksö n SaMHäLLe Medborgarundersökningar pekar på att människor upplever motionsspår som otrygga platser att vistas på. Därför bjuder närpolisen tillsammans med Vaxholms stad nu in joggingsugna Vaxholmsbor till trygghetsjogging på Eriksö den 13 och 29 november. Arrangemanget är en del av Polisens och Vaxholms stads gemensamma medborgarlöfte om en trygg utemiljö och syftar till att skapa kontakt mellan människor som vill jogga och uppmuntra dem att springa tillsammans för ökad trygghet. – Samling sker klocka 18.30 vid parkeringsplatsen vid roddklubben ute på Eriksö. Kläder efter väder. Ingen anmälan behövs. Vi joggar 1-3 varv beroende på önskemål och tempo, hälsar Mattias Tillberg, kommunpolis i Österåker och Vaxholm. IH Mindre än en månad kvar av avstängningen Nu är det bara en knapp månad kvar till att Roslagsbanan öppnar för trafik igen mellan Östra station och Österskär, efter att ha varit avstängd sedan midsommar. Ingen som passerat Åkersberga station under den tiden har kunnat undgå att se att det har hänt en del under sommaren och hösten, och fortfarande händer. De gamla spåren togs bort för att göra markförstärkningsåtgärder. Nya spår tillsammans med nya elstolpar kom på plats längs stationsområdet. Nu har man varit tvungen att plocka ner stolparna och ta bort rälsen igen för att göra om jobbet, eftersom marken skadats av tunga maskiner, vilket gjort att spåren sjunkit något. – Vad som nu ska göras är att spåren tas bort, man schaktar, gjuter en betongplatta och lägger tillbaka makadam ovanpå. På så vis får vi en starkare banunderbyggnad än vad man hade tidigare, säger Claes Keisu, som är presskommunikatör på landstingets trafikförvaltning. Dessa oförutsedda problem innebär merabete och merkostnad, men förvaltningen räknar med att hinna klart till trafikstarten den 9 december. – Vi kan inte säga något om vilken merkostnad detta innebär, men precis som i alla projekt finns buffertar för oförutsedda utgifter, säger Claes Keisu. Även om trafiken öppnar igen den 9 december så återstår det en hel del arbete innan allt är färdigt. Åkersberga station kommer att fortsätta vara en arbetsplats under drygt ett år till. Fram till december 2019, då arbetet med stationen beräknas vara helt klar. Under tiden kommer byggarbetarna att få samsas med trafikanterna på stationen. – Det kommer inte att behövas några fler längre avstängningar av Roslagsbanan för det arbete som återstår på Åkersberga station. Vi kommer att behöva stänga av den under några kortare perioder, och då menar vi max en vecka. Men när det blir får vi återkomma till, säger Joacim Öhman, programledare för Roslagsbanan på Storstockholms lokaltrafik. I MItteN aV oktober anlände ett färdigbyggt hus och lyftes på plats av en gigantisk kranbil. Det är ett ställverk som måste finnas på alla stationer och som har till uppgift att styra över växlar och signaler. Foto: Anders G JAkobsson Delar av den gamla perrongen har rivits och även en del av det gamla taket över perrongen. Detta för att man ska bygga övergången på den östra sidan av stationen som en ”chikan” för att öka säkerheten för gångtrafikanter över spåren. Nya ljud och ljussignaler samt fällbommar håller på att installeras. Gångfållan vid Luffarbacken, i jämnhöjd med där den gamla brandstationen låg, kommer även den att få både signaler och bommar. För ett par veckor sedan kom det ett rött hus på plats. Det färdigbyggda huset kom på en lastbil och lyftes på plats av en gigantisk kranbil. Det är ett ställverk som måste finnas på alla stationer och som har till uppgift att styra över växlar och signaler. I den västra delen av stationsområdet kommer det att byggas en passage för gångtrafikanter över spåren, med både trappor och hissar. En ny bredare plattform ska byggas mellan spår 2 och det blivande spår 3. Man kan också se att plattformarna håller på att förlängas ganska ordentligt västerut. Detta för att man i framtiden ska kunna köra tåg med en längd av upp till nio vagnar, istället för dagens högst sex vagnar. det Nya dubbeLSpåret som lagts på själva stationsområdet håller nu på att plockas bort för att man måste göra om arbetet. Foto: Anders G JAkobsson TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Anders G Jakobsson redaktionen@fixmedia.se