Lokaltidningen Kanalen 1
2018 • ONSDAG 14 NOVEMBER • VEckA 46 • NR 46 • LO
KALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM samhälle &politik 5 deN MINdre färJaN, Veronica, fick sättas in på leden medan Jupiter undersöktes av elektriker. Vi har dubbla system. Om den ena propellern är skadad finns den andra att tillgå. Foto: LisA berLin LJuSteröfärJaN tappade styrningen i dimman men kunde lugnt och sansat ta sig i hamn tack vare dubbla propellersystem. Foto: LisA berLin Ljusteröfärjan tappade styrningen Styrningen slutade att fungera på Ljusteröfärjan, Jupiter, precis innan den skulle lägga till. Färjan hann driva ur kurs, in mot land, med bilar och passagerare ombord, innan man fick igång styrningen igen. Strax efter klockan tolv mitt på dagen i torsdags rapporterade P4 Stockholm att Ljusteröfärjan tappat styrningen. En stund därefter gick Trafikverket ut med informationen via sms till prenumeranter. Vad var det som hände? – Ett relä slog till vilket orsakade att propellrarna låste sig i ett fast läge. Då slog man av strömmen och sedan när den slogs på igen hade man återigen full styrningsfunktion, säger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Färjerederiet. Färjan började dra sig mot stranden bredvid färjeläget när man kopplade bort propellern som inte gick att styra med. Istället styrde man med den andra propellern. – Vi har dubbla system. Om den ena är skadad finns den andra att tillgå, säger Ingrid Jarnryd. Hon försäkrar om att man hade kontroll över situationen och att färjan och passagerarna aldrig var i fara. – Man kunde passera ett grund och ta sig ur viken. Vi kunde lugnt och sansat ta in färjan och lossa bilarna. En elektriker som kallades till platsen fick undersöka färjan innan hon kunde tas i trafik igen. Strax innan klockan ett var problemet avhjälpt och fram tills dess sattes den mindre färjan, Veronica, in på leden. Styrningshaveriet orsakade vissa mindre förseningar. Hur kunde det hända? En buss, bil, färja eller cykel kan gå sönder. Emellanåt påverkas materialet av olika yttre saker, i det här fallet låter det som att en elförbindelse inte fungerade som den skulle, säger Ingrid Jarnryd. Anser ni att underhållet av färjorna är tillräckligt? – Färjorna underhålls enligt ett löpande schema. Vi har en noggrann kontroll på underhållet. Det var knappt någon vind och det var stilla på sjön när detta hände, hade det kunnat sluta på ett annat sätt vid hårdare vind? – Jag vill inte spekulera i vad som eventuellt kanske hade hänt, säger Jarnryd. Jupiter var åter i trafik samma dag, efter ett kort stillestånd. Lisa Berlin redaktionen@fixmedia.se Dags att utse årets miljöhjälte! I slutet av varje år delar Miljöpartiet i Österåker ut ett pris till en person, skola, förening eller företag som gjort viktiga insatser för miljön, för klimatet eller inom naturvård under året. Nominera en person, skola, förening eller företag till Österåkers Miljöpris 2018 Skicka in ditt förslag tillsammans med en kort motivering till: osteraker@mp.se senast 24 november. Priset kommer att delas ut 8 december kl. 10.30 i Länsmansgårdens café.