Nordisk Industri 1
Gruva & stål Litiumboom står för dörren Deutsche
Bank offentliggjorde nyligen en rapport under rubriken ”Välkommen till litiumjonernas tidevarv”. Rubriken liknar det mesta i dagens massmedia, men den här gången verkar det inte handla om överdrivet optimistisk beskrivning av en ny produkt. – Vi räknar med att utbudsmarknaden för litium kommer att tredubblas under de närmaste 10 åren, anser Deutsche Banks representanter. Text: Markku Björkman D et bör därmed inte finnas någon tvekan längre om att vi har nått fram till litiumåldern nu när världens största investeringsbank börjar tro på den. Även om en mängd enskilda investerare sedan länge borde ha börjat lyssna på information om flera innovativa språng angående litium, så betyder det inte nödvändigtvis att det är för sent att agera nu. Med tanke på den nuvarande efterfrågan på litium, finns det tillräckligt av litium på i världen för att täcka behovet under de kommande 600 åren. ”Tveeggat svärd” Det finns dock en rad olösta frågor. Långtifrån allt litium har samma konsistens. Traditionell brytning i urberg för att utvinna litium ur marken håller Nordisk Industri snabbt på ger vika för en billigare och effektivare metod som går ut på att driva fram litium med hjälp av saltlösningar. Denna metod ger dock några få inflytelserika ”litium players” stora fördelar framför andra. Deutsche Bank varnade för att detta kan vara ett tveeggat svärd om utvinning av litium med hjälp av saltlösningar leder till ett möjligt överflöd på marknaden. Deutsche Bank hänvisar till tyska testorganisationen TÜV:s jämförande studie om el-och bensindrivna versioner av Mercedes B-klass. TÛV undersökte hela bilens livcykel. Resultatet visade att även med en europeisk energimix släppte bilen ut 24 procent mindre CO 2 än en bensinbil med motsvarande storlek. → 35 Adelphis forskningscentrum för litiumbatterier i Maryland, USA. Foto: Adelphi Lab Center