Nordisk Industri 1
Smart Maintenance Underhåll i världsklass SCA vår
dar nollfelsvisionen För några år sedan stod SCAs anläggningar i Ortviken, Tunadal och Östrand inför valet att outsoursa sin underhållsverksamhet eller bedriva den i egen regi. Efter noggranna analyser valde man att bygga upp en egen organisation, SCA Underhåll, med visionen att arbeta för en störningsfri produktion genom att leverera driftsäkerhet av världsklass. Men vägen mot en produktion med hög tillgänglighet är lång, mödosam och bygger på ett systematiskt arbete. Text: Peter Höök P 20 er Asplund är chef för projektverksamheten inom underhåll vid SCAs anläggningar i Sundsvall. Han har jobbat med underhåll i hela sitt yrkesliv och använder nu sina yrkeskunskaper för att bidra till att förverkliga visionerna ett underhåll i världsklass. – Det gäller att ha med underhållet i allt man gör och den tanken måste finnas med redan på investeringsstadiet. Man måste få med sig leverantören i det tänket och det kan vara svårt ibland. En extern leverantör har ju fokus på sin del och ser inte alltid den stora bilden. Här finns mycket att göra så att alla i verksamheten delar samma synsätt kring underhållet. Stora brister upptäcker leverantörerna ganska snart, då de ofta får de som reklamationer under garantitiden. Små detaljer däremot, som var och en kan ställa till stora produktionsstörningar, är svårare att överblicka för leverantören. – Vi håller nu på med ett projekt där vi tillsammans med en av våra leverantörer försöker implementera ett nollfels-tänk så att vi långsiktigt kan spara pengar och att även leverantörerna kan tjäna pengar genom att tänka nytt och lite utanför boxen. Det här handlar mycket om erfarenhet. Om man skulle multiplicera alla tillgänglighetsfaktorer med varandra så skulle det helt enkelt inte gå att köra bruket menar Per Asplund. Trots alla sensorer och datasystem som ska varna för störningar så spelar erfarenheten hos personalen en avgörande roll för driften och tillgängligheten. Sensorer och mätpunkter skapar ett informationsbrus som ibland kan vara svårtolkat. – Vi har bra mätutrustning på våra maskiner men även när vi får en felindikation på till exempel ett lager så är det svårt att säga hur länge det dröjer innan lagret havererar om det någonsin gör det. Det är svåra bedömningar som måste sättas i relation till de oplanerade driftstopp som kan uppstå. Vi har ju en bra tillgänglighet på vår utrustning men vad vi vill åstadkomma är ju ett förebyggande underhåll med hjälp av ett processinriktat arbetssätt. Och ju närmare 0-felsvisionen man kommer desto viktigare blir det att upprätthålla driftsäkerheten. Toleranserna mot fel blir allt mindre och varje störning får allt större konsekvenser ju närmare 0-felsgränsen man kommer. – Vi sätter ju upp mål för tillgängligheten med hjälp av det vi kallar för TAK, det vill säga Tillgänglighet, Anläggningsutnyttjande och Kvalitet. De tre parametrarna ger TAK-värdet. När det gäller T så har vi något som vi kallar TUH som betyder Tillgänglighet Underhåll, det vill säga tillgänglighetsbortfall som beror på felaktigt eller bristande underhåll. Det är en parameter som vi följer noga, och försöker ta lärdom att de brister som påverkar utfallet. Men att bara jämföra interna data säger ju inte allt om effektiviteten vad gäller tillgänglighet. Man har också en benchmarkning gentemot jämförbara verksamheter. Per Asplund, Projektchef inom underhåll, SCA. Foto: SCA ” Vi använder oss av Standard Solutions Groups benchmarkningverktyg för att se hur vi ligger till jämfört med andra liknande anläggningar Nordisk Industri