STT 1
6 STT Vecka 44 onsdag 31 oktober 2018 Vägförening
ar protesterar mot indragna bidrag HOLSLJUNGA Vägföreningar i Svenljunga kommun som har statligt bidrag får i år inget bidrag från kommunen. Nu protesterar man i vägföreningarna mot beslutet. – Vi betalar ju skatt vi med, säger AnnaKarin Lindgårde Ivarsson, kassör i LindhultFlog hults vägsamfällighet i Holsljunga. STT träffar Anna-Karin Lindgårde Ivarsson och Roger Abrahamsson, från SkrötåsHundhults vägförening, också den i Holsljunga. Deras vägar är två av de nära 200 enskilda vägar som finns iSvenljunga kommun. Av dessa är det 89 som får statliga bidrag, och 107 som får enbart kommunalt bidrag. Trots att samhällsbyggnadsnämnden redan i juni 2017 beslutade om en neddragning av vägbidraget på 180 000 kronor, från tidigare 377 000 kronor, samt i november 2017 tog beslut om ytterligare 61 000 kronor i besparing på vägbidragen, har inget av detta kommunicerats ut till vägföreningarna. Det bidrag man skulle fått i slutet av 2018 gäller innevarande år, och man har alltså redan räknat med dessa pengar. – Vi kunde ju ha lånat pengar till åtgärder, eftersom vi trodde att bidragen skulle komma som det var sagt. Det vi vänder oss mot är dels principen, dels att vi inte fått informationen tidigare, säger Anna-Karin och Roger. De vägföreningar som fått enbart det kommunala bidraget kan fortfarande få det från kommunen. Men då måste de skicka in en ansökan före den 1 november. Tidigare har dessa vägföreningar bara behövt söka vart femte år. – Vi fick inte informationen förrän i slutet av september, så det är inte så mycket tid att göra en ansökan på, säger Anna-Karin Lindgårde Ivarsson. De föreningar som är berättigade till statligt bidrag fick tidigare en summa i bidrag från kommunen motsvarande några procent av det statliga bidraget. Kanske inga stora pengar, säger AnnaKarin Lindgårde Ivarsson, även om Lindhult- Floghults vägsamfällighet, där hon är kassör, har en relativt lång vägsträcka. – Men det blir rätt många lass grus vi får dra ner på nu. Skrötås-Hundhults vägförening, som Roger Abrahamsson representerar, skulle i år fått kommunalt bidrag för första gången, men nu blir det inget av med det. Något Roger anser tar bort en av de sista resterna av kommunal service han kan ta del av. – Jag som är pensionär och ensamstående – vad får jag av kommunen? Jag har inga barn i skolan, och blir jag sjuk är det landstinget som bekostar det. Tar de nu bort vägbidraget också är det bara en sak jag får från kommunen – vägbelysningen när jag åker igenom Holsljunga! Anna-Karin instämmer i att det indragna vägbidraget är ytterligare en försämring för de boende på landsbygden. – Vi som bor här ute lägger ju skatt vi med, men all service är borta, så vi är beroende av att kunna ta oss till centralorten, och till det behöver vi kunna ha vägar i bra skick. Det indragna bidraget kan också komma att stå fastighetsägarna dyrt i längden, säger hon. – Vi som får statligt bidrag måste hålla våra vägar i skick, annars dras det bidraget in. Då kanske vi som fastightsägare får skjuta till pengar till skötseln, för att inte gå miste om statens bidrag. Och vi gör redan nu väldigt mycket ideellt arbete, de bidrag vi fått räcker inte till allt. Skrötås-Hundhults vägföre ning, har en vägsträcka på endast 1 920 meter. Men där är mycket trafik ändå, säger Roger. – Trots att den har ett stopp Anna-Karin Lindgårde Ivarsson, Lindhult- Floghults vägsamfällighet, samt Roger Abrahamsson, Skrötås-Hundhults vägförening, vid Skrötåsvägen, som är en av de vägar som i år kommer att bli utan kommunalt bidrag. FOTO: KATARINA JOHANSSON Vi ska betala för att få köra på våra vägar – medan de som kommer utifrån kör gratis. ANNA-KARIN LINDGÅRDE IVARSSON Härom veckan anordnades ett möte för vägföreningar och byalag med anledning av de indragna bidragen. FOTO: PRIVAT i änden går här säkert 30 bilar varje dag. Långt ifrån alla av dessa bor längs vägen, säger han, det är allt från folk som ska ut i skogen och rasta hundar, till svampplockare. De sliter på vägarna, men det är de boende som får betala kalaset, vilket leder till en absurd situation, säger Roger. – Vi som bor här kommer att få betala för att köra på våra vägar – medan de som kommer utifrån kör gratis på dem! Det är ju också många av kommunens bilar som trafikerar vägarna, som sophämtning och hemtjänst, säger han. Om vägarna inte sköts på grund av att de boende inte vill betala – vad händer då? frågar sig Anna-Karin och Roger. Fler frågor finns. som hur det går om ambulansen och brandkåren behöver komma fram, och vägarna blivit för dåliga? Och vad händer med värdet på husen, om de boende skulle vilja sälja? Den 17 oktober kallade man till ett möte med vägföreningar och byalag i kommunen, där man beslutade att Anna-Karin och Roger som representanter för föreningarna och byalagen skulle skicka en skrivelse till kommunfullmäktige och samhällsbyggnadsnämnden. I skrivelsen, som insändes i måndags, skriver man bland annat att”det minskade stödet är en felaktig signal från en kommun som valt ”Det godaste livet” som sitt motto”. Nu emotser man ett svar från kommunen. – Vi förstår att kommunen måste spara när pengarna inte räcker till men vi ifrågasätter om det på sikt är klokt att dra ner på vägstandarden i kommunen. Det är viktigt att vi tidigt nästa år får besked om kommunens pott avseende vägbidragen för år 2019 så vi själva kan göra vår budget. I år kommer många av oss att få problem om det blir en snörik vinter med mycket plogning. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Hårda besparingskrav bakgrunden till indragningen SVENLJUNGA Att vägbidragen dras in beror på de stora besparingskrav som lagts på samhällsbyggnadsnämnden, säger nämndens ordförande, Owe Lundin. – Vi har helt enkelt inga pengar. Nämnden ska spara otroliga summor, och någonstans måste vi ta det. Vi kan inte ta från sådant vi enligt lag måste hålla igång. Efter det besparingskrav nämnden fick förra våren beslutade man i juni 2017 att göra besparin gar på 180 000 kronor för oförutsedda händelser, 140 000 kronor i vakanta tjän ster, 200 000 kronor för minskat föreningsbidrag samt 180 000 kronor för minskat vägbidrag. Det ytterligare besparingskrav som kom i november förra året ledde till ett beslut om besparingar på på 200 000 kronor på anläggningsstöd, 50 000 kronor på aktivitetsstöd riktat mot integration, 60 000 kronor jämt fördelat på bidrag till bygdegårdar och samlingslokaler, driftsbidrag och aktivitetsbidrag, samt 61 000 kronor på vägbidrag. Sammanlagt blev besparingen alltså 241 000 kronor gällande vägbidragen, som nu hamnar på 136 000 kronor, alltså endast drygt en tredjedel mot tidigare. Att nämnden vid sitt möte den 4 september i år beslutade att helt ta bort bidragen för vägar med statligt bidrag beror på att summorna efter besparingarna skulle blivit så små, säger Owe Lundin. – Vissa vägföreningar skulle fått så lite som 40 kronor – då skulle det kostat mer i administration än vad det gett föreningarna. Det var en enig nämnd som stod bakom det beslutet. Vägföre - nin garna v änder sig också mot att föreningar med enbart kommunalt bidrag måste komma in med en ansökan före 1 november för att kunna få kommunalt bidrag. Kort varVi har helt enkelt inga pengar. OWE LUNDIN, ORDFÖRANDE SAMHÄLLSBYGGNADSNÄMNDEN sel, eftersom beskedet kom till föreningarna först i slutet av september, tycker de. – Att beskedet kom såpass nära inpå ansökan beror på att beslutet togs på samhällsbyggnadsnämndens mö te den 4 septem ber. Det som var belutat sedan förra året var bara att man skulle spara på vägbidragen, inte hur det skulle göras, säger Amanda Öberg, gatu- och parkingenjör på Svenljunga kommun. – Och reglerna har alltid varit att ansökan ska vara inne den 1 november. Det står också i reglerna att ansökan ska förnyas vart femte år eller om förhållandena ändras. Alltså behöver alla som tidigare beviljats bidrag se över sin ansökan varje höst. Dock gäller nämndens beslut endast för år 2018, säger Owe Lundin. – Det finns inget som säger att inte bidraget kan komma tillbaka. Nu är det dessutom en ny mandatperiod, och vi vet inte än hur det kommer att se ut framöver. KATARINA JOHANSSON