Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74 CLAES LIND Lidingö GK Redaktör
på SkiAlp Nu är det dags att få svensk VÄRLDStävling Jag har en vision. Ja, jag vet att det låter väl häftigt. Men ändå. Det finns i Stockolm två golf-falanger. Låt oss kalla den ena »Ullna-falangen», med Sven Tumba i spetsen. Och den andra »Lindö-falangen», med Kullenbergs i spet- sen och Björn Borg som stort namn. Två grupper med goda uppbackare och därmed tämligen stora resurser. Sven Tumba har SEO, och Lindö-gruppen är sugna på att starta »Björn Borg Classic», en stortävling för vilken man just nu son- derar terrängen. »Det finns plats för oss båda», säger såväl Tumba som Lindö-gruppen och man vill där- med låta påskina att det inte finns någon konkurrens eller hårda känslor grupperna emellan. Jag tror sanningen är en annan. Sanning- en måste vara en annan, ty Sverige är ett litet land och även om där finns sponsorer så finns det inte tillräckligt många eller rika sponsorer och även om där finns pu- blik så finns inte tillräckligt stor publik. Inte så att det räcker till båda, aldrig. SEO världstävling? Sven Tumba har anordnat SEO i tolv år och hans mål är att utveckla den till en världstävling. Innerst inne vet han att han aldrig kommer att lyckas, inte med de re- surser han har. Världsstjärnorna fordrar inte antingen en stor prispott eller »ap- pearance money». De fordrar båda delarna. I varje fall de allra största namnen. Och det är dem vi vill se, eller hur? För vad än Tumba & Co säger så var årets SEO inte något verkligt lyft. En god tävling på Europatouren, javisst - men det är myc- ket långt till den världsstatus som Tumba så hett åtrår. Möjligen har Lindö-gruppen större re- surser, man kan i varje fall anta det med tan- ke på att Kullenbergs satsar hundratals mil- joner bara i anläggningarna. Men det vore olyckligt om en eventuell »Björn Borg Classic» skulle rycka undan marken för SEO. Inte minst med tanke på allt som den tävlingen betytt för golfutveck- lingen i landet. - Inte en chans, det finns plats för oss båda, envisas Tumba. Men det är fel. Ta bara publiken. Den kom- mer idag från hela mellan-Sverige. Golf- intresserade familjer som använder en del av semestern eller en week-end till att be- vista SEO. Har de verkligen råd (eller tid) att åka till Stockholm två gånger på en säsong för att titta på storgolf? Jag tror det inte. Och sponsorerna räcker alena inte till. Inte om ambitionerna skall vara de högsta. Min vision, eller dröm, är att Lindö-grup- pen och Ullna-gruppen går ihop och blir en. 90 hål över fem dagar Min dröm är en gigantisk stortävling som spelas på båda banorna parallellt, varje del- tagare spelar 36 hål på Ullna och 36 på Lindö. Full fart på båda håll varje dag. På så sätt kan man knyta samman alla eko- nomiska och personella resurser till ett ge- mensamt mål. På så sätt kan man utnyttja Sven Tumbas erfarenhet och kontakter till- sammans med Borgs namn och intima för- bindelser med McCormack-gruppen och allt vad detta innebär. Björn Borg värd på ena banan, Sven Tumba på den andra, tänk bara på PR-vär- det! Och publikkapaciteten! Varför inte 90 hål förresten, över fem da- gar. Med en grande finale på en av banorna, låt proffsen rösta fram vilken. Två grupper som jobbar mot ett gemen- samt mål med alla resurser som finns - är inte det bästa av allt? - För ett enat golf-Sverige, och inte minst: en svensk världstävling. Den STORA golftidningen köper Du hos Din tidningshandlare varje månad JA! Jag prenumererar gärna på GOLFMAGAZINET ett helt år för bara 65:- Namn Adress Postnummer Ort GOLFMAGAZINET MICOLL MARKETING AB Svarspost Kundnummer 73851008 181 20 LIDINGÖ 74 SVENSK GOLF • 8/1984 Officiellt organ för SEO Scandinavian Enterprise Open TACK Vik här — tejpa ihop! Frankefas ej G0LFMAGAZINET betalar Sv. Golf 8/84 Golfmagazinet, Armfeltsgatan 9, 115 34 Stockholm • 08-783 08 41-42-43 Postgiro 1481 -1
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76