Kingsize 1
MATTE CALISTE MER ÄN BARA BEATS Under flera decen
nier har Matte Caliste varit ett respekterat namn på den svenska hiphopscenen, både som rappare och producent. Inför 20-årsjubileumet av Fjärde Världens debutalbum reflekterar han nu över karriären och samarbeten med Sebastian Stakset, Dree Low, 1.Cuz, SINAN och många fler. Utöver detta är han även label manager och ansvarig bakom det nya albumprojektet med stjärnskottet 23. När jag kliver in i det kombinerade kontoret och studion som tillhör Universal-etiketten Virgin Music, så är det märkligt nog ganska exakt tio år sedan Kingsize senast intervjuade Matte Caliste. Vid den intervjun, i maj 2012, blickade han bakåt på en flera år lång period av hårt arbete för att pitcha beats till amerikanska artister med teamet kring Blastoff Productions. Men redan där och då hade Matte Caliste sedan en tid tillbaka skiftat fokus och lagt allt mer tid på att samarbeta med svenska artister på hemmaplan, och i synnerhet sin nystartade label Stadsbild. - 2012 när jag släppte EP:n, ”Stadsbild“, då var det ju bara ett testskott för att jag var så trött på att pitcha beats i USA och jaga den grejen. Så då gjorde jag den plattan som ett test. Och det var ganska tidigt in i Spotify-eran så man visste ju inte hur det skulle utvecklas. Men det rullade ändå på och fick en organisk spridning. Så då gjorde jag ”Stadsbild 2” som fick bli ett helt album. Och så signade jag Alpis och så släppte vi hans debut-EP. Och det var typ han som var anledningen till att jag gick från att göra producentgrejer till att göra samarbeten med artister. Och det var ju det som var hela tanken med Stadsbild. Det skulle bli en ”one stop shop” där jag och artisten skulle jobba tillsammans. Jag sköter allt vad gäller prodd, mastering och mixning. Och musikvideor och att pusha till radio och spellistor, det försökte vi också göra själva. Och sen bara dela på vinsten. Och det var ju väldigt tacksamt för unga artister som inte hade släppt något och som inte kunde punga ut någon egen budget. Matte Caliste inledde snart ett samarbete på Warner Music, där Amuse-grundaren Diego Farias då arbetade. När han lämnade skivbolaget föll Stadsbild-projektet mellan stolarna och istället kom Universal Music in i bilden och en rad platina- och guldskivor med Lani Mo, Alpis och flera andra kommer ut mellan åren 2015-2017. - Sen 2017-2018 så blev det en stor skiftning i svensk hiphop. Där Ghetto Superstars, västerorts-eran som hade bubblat på YouTube, nu började kunna komma in på Spotify. Det ledde till att det blev väldigt mycket misstro kring storbolag och alla artister ville släppa själva. Och i samband med det blev det svårt för mig att signa artister till Stadsbild JV (joint venture, reds anm.) med Universal. Vi försökte med några, men artisterna var inte intresserade. Och i samband med det så började ju Amuse… Jag tror att det var 2017. Det hade blivit någon sorts demokratisering kring hur man fick streams. Man kunde verkligen lägga upp musik på enklare sätt. Artisterna ville inte signa avtal. Men sen var det också väldigt svårt att ställa upp budget för det. Så då blev ju den här Stadsbildgrejen aktuell igen. För där går man ju in från noll. Det enda jag lägger in är tid liksom. Under samtalet blir det tydligt att Mattes erfarenhet och nyfikenhet, av att sköta allt kreativt själv på Stadsbild, har gynnat honom under den nya svenska hiphopvågen som dominerar på streamingtjänster och i sociala medier. Han är kunnig inom hela processen från produktion och inspelning, till videoskapande och PR - något som kom mycket väl till pass i DIY-erans nya tidevarv. Istället för att skriva avtal med skivbolag så förstod Matte tidigt värdet av att investera sin tid och kunskap på lika villkor med artisten i fråga. Och vikten av att göra så mycket man kunde, av så lite som möjligt. - Hela grejen var också att det inte skulle finnas något tvång utan att vi bara släppte grejer ihop. Det blev också NR 3, 2022 | KINGSIZE MAGAZINE 27 WWW.KINGSIZEMAG.SE