Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Din lön
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Kina tar mark i Sverige
3 / CHINA RAILWAY CONSTRUCTION CORPORATION, KINA
●Grundat 1948. Omsatte en biljon kronor och gjorde 11 miljarder i vinst 2019. Har 365 000 anställda. Intar 54:e plats på Forbes Global 500-lista. Verksamt i flera afrikanska länder och har byggt järnväg i Angola, Nigeria och Senegal. 4 / PACIFIC CONSTRUC TION GROUP, KINA ● Grundat 1986. Omsatte 821 miljarder år 2019. Över 453 000 anställda. Plats 75 på Forbes 500-lista. Bolaget är primärt verksamt inom infrastruktur och bygger vägar, broar och hamnar. 5 / CHINA COMMUNICA TIONS CONSTRUCTION, KINA ● Statsägt bygg- och teknikbolag med projekt i hela världen. Konstruerar broar, bygger hamnar, järnvägar och oljeplattformar. Arbetar också med muddring. 197 000 anställda. Grundades 2005 och omsatte 800 miljarder kronor 2019. 6 / POWER CHINA, KINA ● Grundades 2011 och hade en omsättning på nära 565 miljarder kronor 2019. Bedriver verksamhet inom energi och infrastruktur. Bygger ett stort infrastrukturprojekt i Kenya och har byggt Adama Wind Farm i Etiopien. Över 180 000 anställda. Plats 157 på Global 500. – kinesisk byggjätte i Sverige erkänner alltför lågt bud T opplistan över världens största byggbolag är ensidig läsning. Högst upp tronar gigantiska China State Construction Engineering som har en årsvinst på nära 11 miljarder kronor och bygger prestigeprojekt som broar och gigantiska finanscenter över hela världen. På listan följer sedan fem andra kinesiska företag, innan topp tio avslutas med franska, spanska och japanska bolag. China Railway Group på listans andraplats är det enda av de kinesiska storbolagen som tagit sig in på den svenska marknaden. Det är dotterbolaget China Railway Tunnel Group (CRTG) som för ett par år sedan vann en upphandling för tre arbetstunnlar på bygget av den nya sträckningen av Stockholms tunnelbana ut mot Nacka. Budet på 276 miljoner kronor fick hård kritik för att det var för lågt. Subterra Sverige, som missade jobbet, ansåg att det handlade om ett ”rent underpris” och att det inte skulle gå att genomföra arbetet för de pengarna. Håkan Broman, som nyligen börjat som senior adviser på CRTG, bekräftar att budet var för lågt. – Det var ett väl vasst pris, kan man säga. Jag kan inte gå in på om budget hålls eller vad budget är idag men det var ett pris som var väl offensivt, det kan jag bekräfta, säger han. T orbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads, är orolig för vad den här typen av bud kan medföra. – När anbuden är för låga så borde varningsklockorna börja ringa. Man vet vad en svensk byggnadsarbetare kostar per timme. Det här är medvetet från beställarna som bara tänker på pengarna. Man tänker inte på arbetsmiljön och lönedumpningen, säger han. Håkan Broman anser att det låga anbudet inte har med lönedumpning att göra, utan att det mer handlar om ovana i att lägga anbud i Sverige. – När man kommer in på en ny marknad har man en prisbild hemifrån som man är bekant med. Den använder man tills man vet något annat. Nu vet vi något annat, säger han. 80 MILJONER BILLIGARE CRTG:s anbud kontra närmaste konkurrent. De la sig 80 miljoner billigare än närmsta konkurrenten Subterra, bara på en arbetstunnel. Arbetstunnel Värmdövägen: ● CRTG ● Subterra ● Subterra ● Subterra Arbetstunnel Järla Östra ● CRTG 85 822 895 kr 165 075 801 kr 102 215 199 kr 165 563 296 kr Arbetstunnel Skönviksvägen: ● CRTG 87 747 082 kr 134 872 920 kr »DET ÄR VARJE BOLAGS RÄTT ATT BJUDA FÖRUTSÄTTNINGSLÖST PÅ JOBBEN« — Håkan Broman, senior adviser, CRTG BYGGNADSARBETAREN #3, 2021 21 Källa: Region Stockholm
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss 2020
Byggnadsarbetaren Byggdjuret
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Från stad till stad: Nyköping
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Besserwissern
Byggnadsarbetaren Jobba innanför murarna
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads