Karlskogaliv MERVÄRDEN & NOTISER
Karlskogaliv SKRANTA TORG
skranta torg Jennifer (till vänster) och Kerstin.
Välklippt på torget – i 68 år! Av företagen på Skranta Torg är det ett som är en institution, som varit med ända sedan 1956 – Thomas Klippstuga. Idag drivs salongen av Kerstin Fransson och Jennifer Weidenhag. De trivs på torget och har sina naturliga reklampelare – kunderna. Kerstin Fransson hade sagt till sig själv att hon aldrig skulle bli egenföretagare. Men ödet (eller vad det nu var…) ville annorlunda. År 1990, när grundaren Thomas Widén fortfarande drev salongen, började hon där som anställd. Tre år senare sålde han till Lena Kihlström och SvenErik Andersson, och när de ville sälja för 14 år sedan, ja, då tog Kerstin över. – Det har jag aldrig ångrat. Salongen drev sig själv i mångt och mycket. Och jag hade faktiskt ingen lust att börja någon annanstans, säger Kerstin. 6 I april 2015, efter tre år som anställd, gjorde Jennifer henne sällskap som kom panjon och delägare. Och sedan i höstas har de Karlskogahem som hyresvärd. – Hur det är att vara företagarna i Skranta? Det är som för alla, upp och ner. Men vi trivs här på torget, vi har många stamkunder, det är lätt att ta sig hit och enkelt att parkera, säger Jennifer. Kerstin inflikar: – Lokalen är bra. Och på sommaren är det skönt att sitta här utanför och äta lunch. Samma verksamhet i samma lokal i snart 70 år, det hör inte till vanligheterna. Det vittnar om att de som drivit salongen har gjort ett bra jobb. – Tidigare hade vi många dropinkunder, men nu har vi i princip bara tidsbokning. Det är praktiskt både för oss och för kunden. Man bokar och får sin tid, vi vet när vi har kunder i salongen, säger Kerstin. Som i många andra städer är det hård konkurrens på frisörmarknaden även i Karlskoga. Hos Thomas Klippstuga blir damer, herrar och barn klippta och fina. – Vi gör allt utom hårförlängning, berättar Jennifer. Roligast med jobbet är variationen, att man får göra olika saker under en dag. Att bara stå och klippa en hel dag är ganska jobbigt. Hur mycket mode går det i frisyrer, färger och längder på håret? – En hel del, framör allt bland yngre killar och tjejer. Till exempel att man ska ha lugg eller en speciell färg på håret eller delar av det. Andra, mest äldre kunder, har hittat sin grej och vet hur de vill ha det. Går det till överdrift med önskemålen ibland? – Inte så ofta. Men ibland får man säga stopp och förklara varför, säger Kerstin och ler. Fullt försteåligt då kunderna är Thomas Klippstugas främsta reklampelare.
Karlskogaliv VAD GÖRS I VÅRA OMRÅDEN
Karlskogaliv AKTIVITETER 2023
Karlskogaliv BIN ÄR HANYS PASSION
Karlskogaliv BIKUNSKAP, BIOLOGISK MÅNGFALD OCH PRO
JEKT ÄNGSMARK
Karlskogaliv STAMBYTE
Karlskogaliv LEDARE
Karlskogaliv KRYSSET